https en seo

Https beter voor SEO ?

Het is vrij uitzonderlijk dat Google ranking factoren bekend maakt. Midden 2014 deed ze dat toch in haar Webmaster Blog , door te melden dat https voortaan een officiële ranking factor wordt. De reden achter deze aankondiging is om surfen veiliger te maken voor Google gebruikers. Ondertussen schakelen meer en meer websites over naar de beveiligde variant van http.

Met deze blogpost willen we informeren wat het is, wat de voor- en nadelen ervan zijn en welke stappen je best neemt om een migratie uit te voeren.

Wat is het precies?

HTTPS staat voor Hyper Text Transfer Protocol Secure en is de veilige variant van HTTP. Je herkent https-pagina’s aan de extra S in het webadres en het slotje in de browser. Het wordt onder meer gebruikt om betalingen op een webshop veilig te laten verlopen, voor online banking, webmail ect.

ssl slotje

Normaal http-verkeer is niet geëncrypteerd. De browser-data kan door de betrokken servers gewoon uitgelezen worden. Indien het wordt gebruikt, wordt die data echter afgeschermd, waardoor alleen de surfer en bezochte website ze begrijpen.

Https is dus veiliger omdat hierbij, in tegenstelling tot http, alle data-communicatie tussen 2 computers steeds geverifieerd en versleuteld is. Verificatie is van belang om te kunnen controleren of iemand op de echte site van een firma aan te surfen is. Die verificatie gebeurt met behulp van certificaten, die enkel maar door bevoegde instanties kunnen worden uitgegeven waardoor vervalsing quasi onmogelijk is. Versleuteling betekent dat informatie onleesbaar is zonder de sleutel, die enkel maar “verzender” en de “ontvanger” kennen. Dus als iemand typt “ik speel graag tennis ” zal dat bijvoorbeeld verstuurd worden als “dguygfieruàbjejf15edzadaf”.

Om een internetsite van HTTP naar HTTPS te laten switchen, moet je een zogenaamde SSL certificaat installeren. SSL is de afkorting van Secure Sockets Layer en is het protocol om de verbinding zelf te encrypteren.

Voorbeeld:

  • een beveiligde URL: https://www.website.com
  • een niet-beveiligde URL: http://www.website.com

Voordelen om te veranderen

1. SEO boost(je)

Google wil dus websites overtuigen om voortaan https te hanteren voor de communicatie tussen de webserver en bezoekers. Concreet betekent dit dat webpagina’s van sites die gebruik maken van https een positieve SEO boost krijgen. Met die nuance dat het een lichtgewicht boost is : het heeft betrekking op minder dan 1% van alle zoekresultaten.

Google bevestigt dat dit momenteel een klein SEO-voordeel oplevert, maar het is niet ondenkbaar dat het belang in de toekomst zal stijgen. Daarnaast is het ook niet zo dat je “strafpunten” krijgt indien je website geen beveiligde http hanteert.

2. Meer referring data

Wanneer bezoekers van een https-beveiligde-site (= de referring site) naar een normale http-website surfen, dan wordt dit verkeer in Analytics weergegeven als ” Direct “. Dit komt omdat je van een beveiligde naar een niet-beveiligde verbinding gaat, waardoor dus de encryptie verboken wordt. Eigenlijk wel een probleem omdat je dan niet weet waar bezoekers precies vandaan komen.

Ter info: bij “https-naar-https” en “http-naar-https” is er geen probleem en blijft de referring data intact. Dus, indien alle zoekmachines en websites https zouden zijn en jouw site niet, dan zie je geen referring data meer in analytics. De oplossing : switch naar de beveiligde-http en je hebt redelijk wat van die data opnieuw tot je beschikking.

3. Veiliger & meer privacy meer vertrouwen

Https is niet alleen voor webpagina’s ter bescherming van persoonsgebonden gegevens & wachtwoorden. Ook gewone websites hebben er voordeel bij. Het biedt meer protectie aan haar bezoekers, onder andere door alle info (zoals browse-geschiedenis, adres- en betaalgegevens of URLs) te encrypteren. Je kan surfers garanderen dat de site werkelijk is wie ze beweert te zijn en dat alle data geëncrypteerd wordt verstuurd. Surfers die zien dat wanneer een SSL-internetsite beveiligd is, zullen er ook automatisch meer vertrouwen in hebben.

SSL-Https, een ranking factor ?

Mits het een lichtgewicht ranking factor is, is het erg moeilijk vast te stellen of er een verband bestaat tussen https en hogere SEO posities. Met meer dan 100 andere SEO factoren, waarvan de meeste veel belangrijker zijn, is de impact ervan momenteel klein, zoals onder meer deze studie aantoont. Zoals de meeste andere ranking elementen, is het moeilijk te isoleren om de impact ervan goed te meten. Verwacht dus niet dat het meteen het Eldorado voor je zoekmachines-posities wordt.

ssl slotje

Voor de meeste websites zal de invloed van het veranderen naar secure-http te verwaarlozen zijn. Ze kunnen zich veel beter concentreren op meer relevante SEO ranking factoren (focus op de juiste zoekwoorden & kwalitatieve content & linkmarketing), waar veel meer effect mee zal behaald worden.

Maar opgelet ! Als veruit de grootste zoekmachine ter wereld er zelf mee gestart is en wetende dat deze geobsedeerd is door het permanent verbeteren van de gebruikerservaring, dan mag verwacht worden dat het in de nabije toekomst wel eens een grotere rol zal gaan spelen. En alle SEO verbeteringen aan je website, hoe klein ook, helpen je algemene vindbaarheid beetje bij beetje te verhogen.

Nadelen ?

  • een SSL certificaat kost geld; afhankelijk van de graad van beveiliging ligt de prijs tussen de 25 en 150 euro per jaar en per site. Daarnaast moet je eveneens rekening houden met de implemantatiekosten (zie ook verder).
  • tijdens de overzetting kunnen er fouten gemaakt worden, die het surfgedrag nadelig kunnen beïnvloeden
  • na de switch bestaat de kans dat sommige plugins niet meer correct werken
  • indien de migratie niet helemaal juist verloopt, kan de sitesnelheid iets te trager worden

Technische aandachtspunten

Bij een switch van http naar https komen best wel veel technisch aspecten bij kijken.

  1. 301-redirects dienen te worden uitgevoerd. Dit om zoekmachines en bezoekers duidelijk te maken dat je URLs zijn veranderd. Het veranderen van http naar https betekent eigenlijk dat alle bestaande URL’s worden vervangen door volledig nieuwe, eigenlijk zoals bij een nieuwe website.
  2. Het kan ook gevolgen hebben voor je robots.txt en canonieke tags.
  3. Controleer voor alle bekende browsers of je https-pagina’s geen foutmeldingen veroorzaken. Dit schrikt surfers af en is zeer nefast voor je conversies.
  4. Vergeet je linkpartners niet op de hoogte te brengen. Anders blijven ze linken naar de oude http-pagina’s. Je kan dit grotendeels opvangen met redirects, maar je zal toch een beetje Google-juice verliezen.
  5. Https-websites zouden een tragere laadsnelheid hebben. Immers, het vereist extra communicatie tussen servers, waardoor zeker al trage websites nog trager worden. De beslissing van Google om secure-http als rankingfactor te gebruiken, lijkt hiermee op eerste zicht tegenstrijdig met de rankingfactor snelheid, zeker voor mobiel verkeer. Ondertussen is echter de techniek verder verbeterd en met de juiste instellingen is de https-vertraging nu vrij beperkt.
  6. Kies het juiste SSL certificaat. Een SSL certificaat kost geld. De kosten zijn vervolgens afhankelijk van het type certificaat en de mate van beveiliging, maar je bent al snel jaarlijks zo’n 100 euro per certificaat kwijt.

Checklist

  • Maak vooraf een volledige backup
  • Kies het correcte https/ssl-certificaat.
  • Pas interne sitelinks aan.
  • 301-redirect bestaande http-URL’s naar nieuwe-https.
  • Check alle Google Analytics + Webmaster-Tools instellingen.
  • Pas je robots.txt + sitemap aan.
  • Verzeker je ervan dat elk aspect van je website https gebruikt: afbeeldingen, content, widgets, java script, ect.
  • Gebruik de Fetch als Google tool van Webmaster Tools om te controleren of Google jouw site juist kan crawlen.
  • Test alles grondig.
  • Nuttige lectuur:

Huidig aantal https-sites

Vele internetsites gebruiken al https, maar alleen voor de checkout en inschrijfformulieren. De grote minderheid is reeds volledig beveiligd http.

Volgens de laatste statistieken van trendwatcher BuiltWith heeft ongeveer 10% van de top 10.000 websites ondertussen SSL, voor de top 100.000 is dat 7,2% . Voor de top 1.000.000 zakt het percentage naar 6,3. Voor het volledige internet is dat < 0,1% . Verwacht wordt wel dat deze percentages verder zullen stijgen in de toekomst.

https-buildwith

Besluit

Het https-verhaal is niet zoals andere ranking factoren. Het is eigenlijk best wel complex, niet zonder risico en niet kosteloos. Het moet afgewogen worden tegen een mogelijke kleine SEO verbetering, verhoogde bescherming van site-bezoekers en betere referring info.

Dus veranderen naar https of niet ? Ons advies: ja, tracht in 2016 er werk van te maken. Er is geen haast om direct-direct te switchen naar een volledige https-site. Weet wel dat het een belangrijkere rol zal gaan spelen in de nabije toekomst. Het lijkt erop dat het de standaard-default gaat worden over enkele jaren. Verzamel er nu al meer info over en laat je begeleiden door een SEO-expert. Verander best nu al al indien het verwacht wordt in jouw bedrijfssector.