Google Afbeeldingen: het belang van beeld optimalisatie

google afbeeldingen

Google Afbeeldingen, het wordt vaak door SEO’ers over het hoofd gezien. Alle SEO aandacht gaat meestal naar Google Web. Maar is het niet zo dat een website elke kans moet grijpen om extra bezoekers aan te trekken? Image Search is een extra kanaal en een interessante service om jouw website juist dat beetje meer online zichtbaar te maken dan deze van je concurrenten. Extra traffic via Google Afbeeldingen lijkt dan ook steeds welkom. Wel is het zo dat het voordeel van deze extra bezoekers moet afgewogen worden tegenover het risico dat mensen de afbeeldingen van je site sneller gaan kopiëren.Optimalisatie van beelden

Om jouw afbeeldingen getoond te krijgen in image search, is het noodzakelijk om zowel de afbeeldingen als de pagina zelf te optimaliseren voor de search bots. De volgende 7 tips helpen hierbij:

1. Unieke beelden

Als je aangekochte beelden (bijvoorbeeld uit een fotodatabase als Shutterstock) gebruikt, dan zullen deze niet snel in Google Afbeeldingen getoond worden. Net zoals Google geen identieke teksten van verschillende sites wilt tonen in de zoekresultaten, doet het dat ook niet met foto’s. Immers, als je beelden gebruikt die ook op tientallen andere sites voorkomen, waarom zou Google Images jouw beeld opnemen?

Voor webshops is dit niet zo’n goed nieuws. Zij gebruiken voor hun online winkel veelal de productfoto’s van hun leveranciers, net zoals al hun andere concurrenten die dezelfde artikelen verkopen. Daarom, gebruik waar het kan steeds originele, unieke beelden.

Het is ook altijd interessant te horen wat Google-man Matt Cutts van Google over stockbeelden te zeggen heeft.

2. Bestandsgrootte

Hoe minder Kb een beeld bevat, hoe beter. Hoe kleiner een afbeelding, hoe sneller het geladen wordt, hoe sneller een webpagina opent. Google gebruikt de laadsnelheid van een pagina als een rankingfactor. Uiteraard is het mogelijk om alleen maar kleine images van slechts enkele kilo-bytes op je site te zetten: ze zullen de snelheid van jouw site helemaal niet negatief beïnvloeden. Maar visueel zal de pagina er niet zo wel bij varen. Het is daarom zoeken naar de juiste balans tussen ‘alles willen tonen op de foto wat je wil ‘en’ de loading time van de pagina niet te vertragen’. Zeker voor mobile is dit aspect erg belangrijk.

Het is niet zo evident een correct advies te geven over de juiste beeldkenmerken. Immers, die worden beïnvloed door de software van elke site en elke server. Maar hier toch enkele aanbevelingen:

  • houd beelden steeds zo klein mogelijk om zo de wachttijd voor een bezoeker te reduceren
  • hoe zwaarder een afbeelding, hoe groter de rol van een goede compressiekwaliteit.
  • een goede beeldcompressie-tool is bijvoorbeeld Image Optimizer .
  • gebruik geen PNG maar JPEG voor foto’s; jpg compresseert namelijk naar een kleiner formaat mét een betere kwaliteit.
  • gebruik PNG voor transparante beelden (niet ondersteund door jpg) zoals logo’s en beelden met een scherpe contrast zoals tekst, maar steeds met mate.
  • streef ernaar foto’s onder de 100kb te houden, en als het even kan nog kleiner
  • gebruik gif voor graphics kleiner dan 10 x 10 pixels.
  • gebruik geen tiff en bmp.
  • zorg voor een goed werkende image site map in uw webmaster tools
  • bezoek zeker ook eens PageSpeed Insights om te analyseren hoe snel jouw pagina’s laden en hoe het is gesteld met de afbeeldingen

3. Bestandsnaam van het beeld

Geef jouw bestanden steeds een naam die iets zegt over het beeld. Voorbeeld : je hebt een foto van de Adidas predator voetbalschoen. Bewaar het niet als ad1099.jpg, maar wel als adidas-predator-voetbalschoen.jpg. Nog beter is adidas-predator-voetbalschoen-191-fg.jpg. Zo begrijpt Google dat het gaat om de Predator 19.1 en niet om de Predator 19.3. Zo help je de zoekmachine om sneller en beter te begrijpen waarover dat beeld precies gaat.

4. Alt Attributes

De belangrijkste functie van een Alt-tag is een stukje tekst te tonen indien de afbeelding niet kan geladen worden. Het is een onderdeel van on page SEO optimalisatie. Zeker in e-mails komt dit vaak voor. De aanbevolen lengte voor een alt tag is 4 à 5 woorden en 125 tekens maximum. Gebruik bij voorkeur een zoekwoord in de alt tag.

5. Title Tags

De title tag zorgt ervoor dat een tekst wordt getoond wanneer je er met de muis gaat over hoveren. Google hecht (voorlopig?) minder belang aan deze tag, wel aan de alt-tag. De title-tag kan zeker geen kwaad, het staat verzorgd en het geeft de afbeeldingen wat meer uitstraling. De title tag geeft de lezer van een webpagina een kleine meerwaarde, iets wat Google steeds weet te appreciëren. Dus zet voortaan een title tag in jouw beelden.

6. Pagina zelf

De relevantie van de pagina zelf is een erg bepalende factor of beelden worden opgenomen. Immers, Google zal ook de teksten in de buurt van het plaatje bekijken om de context beter te interpreteren. Sluiten die niet op elkaar aan, dan verwar je de zoekmachine bots. Zorg dus steeds voor een verband tussen tekst en images. Een beeld uit Tumblr, met nauwelijks enige tekst op de rest van de pagina, zal veel minder snel in Google Afbeeldingen opgenomen worden dan dat zelfde beeld komende van een pagina met volledige productomschrijving en tientallen reviews.

7. Schema.org

Schema markup laat je toe additionele informatie over pagina elementen, zoals in ons artikel over afbeeldingen, te geven. Je kunt zeer precieze content over een foto toevoegen zoals wie de fotograaf is, de plaats waar de foto genomen is of wanneer het beeld is genomen. De zoekmachines zullen je ervoor belonen. Op schema.org vindt alle details.

8. API voor gezichtsherkenning

Google wordt dankzij een doorgedreven machine learning, sterker en sterker in het herkennen van wat op afbeeldingen staat. Wat niet betekent dat we moeten blijven aandacht hebben voor de bovenstaande SEO-richtlijnen. Er bestaan ook leuke gratis online tools die volgens ditzelfde principe foto’s voor jou analyseren. Wij deden eens de test met de tool Imagga

Besluit

Google Afbeeldingen is een extra kanaal om meer bezoekers naar jouw website te krijgen. Om jouw afbeeldingen getoond te krijgen in image search, is het belangrijk om zowel het beeld als de pagina zelf te optimaliseren. Dan kan via onder meer alt-tags, title-tags, de juiste bestandsnaam en -grootte en gebruik van unieke afbeeldingen.