Banner KW

SEO website-migratie Krant van West-Vlaanderen

De Krant van West-Vlaanderen, ook wel gewoon KW genoemd, is een krant die wekelijks op vrijdag verdeeld wordt. Het is een krant van en voor West-Vlamingen. Via haar website kan je 24/7 terecht voor het meest recente nieuwe over alle West-Vlaamse regio’s en steden. Met onderwerpen als sport, politiek, cultuur, evenementen, economie en nog veel meer is er voor ieder wat wils.

Het project

Krant van West-Vlaanderen is onderdeel van de Roularta Media Group, die onder meer het bekende tijdschrift Knack verdeeld. De oorspronkelijke website van KW, namelijk https://kw.knack.be, was technisch gezien een subdomain van knack.be . Om het merk KW meer autonomie te geven en los te koppelen van Knack, werd er beslist KW te verhuizen naar een nieuwe domeinnaam: https://kw.be .

Aanpak & werkwijze

We stelden eerst en vooral een SEO migratieplan op. Het doel van dit SEO migratieplan was het verlies aan organisch verkeer maximaal te  beperken. Immers, Google zal tijd nodig hebben om de verandering van domeinnaam te begrijpen en om die te verwerken in haar indexen.
Site migraties gaan vaak fout omwille van slechte planning, povere testing, trage bug fixing, gebrek aan resources, onderschatting, geen strategie enz.

In nauw overleg met het development van Roularta werden er 5 fasen vastgelegd:

  1. Heldere scope en planning
    • Vanaf de start 100% duidelijk krijgen wat de doelstellingen zijn voor de verschillende KW-stakeholders.
    • Wanneer wordt de website precies geëmigreerd?
    • Is het de bedoeling te migreren naar kw.be (dus zonder www) of naar www.kw.be?
    • Wie is de eigenaar van de domeinnaam?
    • Is het https-certificaat in orde?
  2. Voorbereidingsfase
    • Export data uit Google Analytics, Google search console, logfiles, link data Moz, Search Metrics, GT Metrics en Screaming Frog.
    • Doel: identificatie van de top landingspagina’s  voor en na de migratie. Zo kunnen we benchmarken met data indien er na de migratie minder bezoekers landen op bepaalde webpagina’s.
    • Definiëring van de SEO-specificaties
      • URL-structuur
      • 301 redirects
      • Robots.txt file
      • Canonicals
      • Hreflang
      • Alt tags
      • Meta descriptions
      • Page titles
      • Link partners
      • En nog veel meer!
    •  Met name de 301 redirects zijn bij SEO-migraties cruciaal! De nodige redirect logica werden opgesteld om redirect chains te vermijden.
  3. Pre-launch testing
    • Opzetten van een afgeschermde test-server.
    • Tijdens deze fase werden de afgesproken SEO-specificaties uitvoerig getest.
  4. De dag van de migratie zelf
    • Ondanks een grondige voorbereiding, kan er nog steeds iets mis gaan.
    • Daarom is het belangrijk dat zowel het it-team als het SEO-team een volledige dag aanwezig is en met maximale capaciteit test en bijstuurt waar nodig is.
    • Speciale aandacht wordt er op deze dag besteed aan de belangrijkste linkpartners.
  5. Post-launch testing

Het resultaat

Dankzij de grondige voorbereiding met alle betrokken stakeholders van kw.be, de goede samenwerking met het developmentteam en de nodige focus op de externe linkpartners heeft de website van de Krant van West-Vlaanderen en haar lezers nauwelijks iets opgemerkt van de migratie. Het organisch verkeer is zelfs gestegen en door de pertinente focus op linkbuilding kende het nieuwe domein binnen de 5 maanden een domein-autoriteit van maar liefst 44. Na jaar was deze DA doorgegroeid naar 50.