Banner Medibib

Online verkoop Medibib verdubbelt

Medibib.be is een Belgische online apotheek. Het werd opgericht in 2013. Via Medibib kan je online niet-voorschriftplichtige artikelen bestellen, die de volgende dag geleverd worden. Achter Medibib staat een sterk en gemotiveerd team van apothekers maar ook webspecialisten. Correct advies en duidelijke informatie is dan ook één van de Unique Selling Propostions, ook wel USP genoemd, van Medibib.

Het project

De online farmaceutische markt in België is erg concurrentieel en wordt gedomineerd door enkele grote spelers. De uitdaging die wij van Medibib kregen was dan ook best ambitieus namelijk : zet ons op de online kaart en verdubbel de verkoop via het internet

Aanpak & werkwijze

Bij Online Marketing Monkey zijn we gestart met een gedetailleerde SEO-analyse uit te voeren. We zagen namelijk al vrij snel dat de webpagina’s van Medibib niet op de correcte manier gecrawlde werden door de zoekmachine Google. In de audit kwamen er ook een aantal technische verbeterpunten naar boven zoals de optimalisatie van de sitemaps, de pre-rendering van de Angular site, de optimalisatie van het crawlbudget en de robots.txt file.

Parallel zijn we ook gestart met het opzetten van een uitgebreide Google Ads campagne. Waar Search Engine Optimization (SEO) meer op lange termijn gericht is, konden we via Google Adwords immers sneller resultaten boeken. Eerst maakten we enkele tekstadvertenties via Google maar al zeer snel werden er ook advertenties via Google Shopping weergegeven.

Het resultaat

Ondanks de stevige en harde concurrentie zijn we er bij Online Marketing Monkey toch in geslaagd om mooie resultaten af te leveren.

Na de oplevering van onze advies om de on-page SEO te verbeteren door de webmaster van Medibib, zagen we het organisch verkeer direct verbeteren en omhoog schieten. Alleen kregen de producten waarop de online apotheek gevonden wilde worden niet genoeg organisch verkeer. Door verder bij te sturen en direct in te grijpen via de robots metatags kwamen we nadien terug op het juiste pad.

De verkoop die nu via Google Ads binnenkomt, is ondertussen verdubbeld. Net zoals voor elke andere e-commerce shop, zit de uitdaging er ook in om de Cost Per Conversion (CPC), of kost per conversie in het Nederlands, zo laag mogelijk te houden.

Doordat we de bovenstaande 2-sporen strategie hebben toegepast, konden we de online vindbaarheid van de verkoop van Medibib.be sterk verbeteren!

Medibib progressie