Social media strategie

Ondertussen is social media helemaal niet meer weg te denken uit de wereld van communicatie. Heel wat bedrijven hebben helaas niet de nodige tijd of kennis om hun online aanwezigheid optimaal te benutten. Tijd om hier verandering in te brengen!

Samen met jou gaat Online Marketing Monkey op zoek naar een sterke social media strategie. We starten met een grondige analyse waarin we tal van cijfers bestuderen. Het aantal likes, het bereik en de content van jouw sociale media, maar ook die van de concurrentie worden nauwkeurig geanalyseerd. Op basis van deze resultaten kunnen we de juiste strategie voor je bedrijf bepalen.

Zo’n social media strategie gaat dus duidelijk hand in hand met jouw online aanwezigheid. Enerzijds zorgt dit er voor dat je gemakkelijk contact kan leggen met je klanten, je doelgroep en andere bedrijven. Anderzijds versterkt het ook de impact van je bedrijf, merk of product op de social media kanalen die voor je doelgroep relevant zijn.

Misschien vraag je je af: “Is het wel nodig om een social media strategie uit te schrijven?”. Het antwoord daarop is simpelweg “Ja!”. Alles staat of valt met een sterke social media strategie. Alleen dan ben je zeker wat je met je social media kanalen kan doen om je online doelstellingen te bereiken.

Waaruit bestaat een social media strategie?

Een sterke social media strategie wordt opgesteld door 6 stappen te doorlopen.

1. Doelstellingen

Elke goede strategie begint met het opstellen van de doelstellingen. Wat zou jij graag bereiken door je social media kanalen in te zetten? Een aantal veelvoorkomende doelstellingen zijn merkbekendheid, merkbetrokkenheid, leadgeneratie en klantloyaliteit.

2. Unique Selling Propositon (USP)

Het tweede deel van de strategie omvat de Unique Selling Proposition (USP). Op welk vlak onderscheidt je bedrijf, merk of product zich van dat van de concurrentie? Het is een soort interne analyse waarbij je nagaat wat jouw expertise is. Waar ben jij goed in?

3. Doelgroepanalyse

Bij de doelgroepanalyse beschrijf je wie je als bedrijf wil gaan bereiken. Tegenwoordig zijn 9 op de 10 mensen bereikbaar via social media. Maar dit wil niet zeggen dat je iedereen kan bereiken. Daarom is het erg belangrijk om je doelgroep goed af te stemmen. Segmenteer je doelgroep op basis van leeftijd, geslacht, locatie en andere kenmerken. Alleen zo bereik je de mensen die echt belangrijk en winstgevend zijn voor je bedrijf.

4. Merkverhaal

De vierde stap van een goede social media strategie is het merkverhaal. Wat wil je graag vertellen aan je doelgroep? Welke content zal je online plaatsen? Dit kunnen blogberichten, video’s en infographics zijn. Maar ook whitepapers en tutorials zijn een vorm van content. De beste content is natuurlijk datgene dat voor de doelgroep interessant is en waarin jij je expertise toont.

5. Social media kanalen en vorm

Pas in de voorlaatste stap ga je bepalen in welke vorm en via welke social media kanalen jij je content gaat verspreiden. Kijk bij deze stap ook goed naar de doelgroep die je beoogt. Het is namelijk erg belangrijk om de kanalen te kiezen waar je publiek actief is en de vorm van je content hen aanspreekt.

6. Bijsturen en resultaten meten

In de laatste stap van je social media strategie draait het natuurlijk om de resultaten. Tijdens het uitvoeren van je social media strategie meet je de vorderingen. Bekijk regelmatig de statistieken. Zo kan je bijsturen en je content (eventueel) verbeteren.

Kan jij hulp gebruiken bij het opstellen van een goede social media strategie? Aarzel dan niet om onze monkeys te bereiken. Zij helpen je graag om de juiste strategie voor jou en je doelgroep te bepalen.