Featured snippets

Wat zijn featured snippets?

Een featured snippet is de blok tekst die verschijnt in de zoekresultaten als samenvatting voor een vraag die een gebruiker intypt in de zoekmachine van Google.

Indien je op Google als zoekopdracht een vraag intypt, worden de antwoorden soms weergegeven in blokken. Maar wat zijn die blokken in de zoekresultaten? Deze uitgelichte zoekresultaten heten dus featured snippets en geven binnen Google antwoorden op de zoekopdracht van de gebruiker. Een oudere vorm van deze snippets bestaan uit data van de eigen Google-database. Zoals bijvoorbeeld de stand in de Jupiler Pro Leugue.

Featured snippets voorbeeld

Een antwoord op een vraag

In plaats van informatie te verzamelen uit de eigen database, biedt Google nu ook informatie aan van derden. Deze featured snippets geven antwoorden op zoekopdrachten. Deze antwoorden worden getoond als een zoeker een letterlijke vraag intypt als zoekopdracht. Deze zoekopdrachten beginnen meestal met ‘’wat’’ of ‘’hoe’’. Het antwoord op deze vraag wordt bovenaan de zoekresultaten getoond en worden daarom ook wel zoekpositie #0 genoemd.
Alleen de betaalde advertenties staan er nog boven. Deze toepassing is relatief nieuw voor Nederlandstalige gebruikers en zijn al eerder uitgerold in onder andere Amerika en Engeland.

voorbeeld featured snippets

Verschil featured snippet en knowledge graph

Met de featured snippets maakt Google het gebruikers makkelijker om het antwoord op een vraag te vinden. Maar hoe herkent Google het antwoord? Google wordt slimmer en begrijpt de inhoud van de content steeds beter. Vooral als de gebruiker een letterlijke vraag invoert als zoekopdracht, koppelt Google hier een antwoord aan. De koppeling tussen de vraag en het antwoord wordt conversational search genoemd.

Dergelijke uitgelichte zoekresultaten kennen we al langer, bijvoorbeeld de Knowledge Graph en de webdefinities. Echter daarbij haalt Google het antwoord uit de eigen database of zeer betrouwbare websites met een hoge autoriteit. Dit in tegenstelling met Featured Snippets, waar Google het antwoord haalt op de websites van derden.

Zijn featured Snippets zinvol?

Zoals gemeld staan de featured snippets bovenaan de organische zoekresultaten. Het voordeel voor de zoeker is dat het antwoord meteen getoond wordt in de zoekresultaten. Dit betekent niet dat de website minder bezoekers vanuit Google krijgt. Volgens Moz zorgen de uitgelicht fragment juist voor een hogere click ratio. Hiervoor is geen verklaring, maar vermoedelijk komt het door de samenvatting welke wordt getoond in de zoekresultaten. Wat in veel gevallen leidt dat de zoeker juist doorklikt naar de pagina welke wordt getoond in de featured snippet.

Een website verkoopt koffiemachines en wil een featured snippet innemen voor de zoekopdracht “wat is een koffiemachine?”. Eerst geeft de website dan best een goede omschrijving van een koffiemachine en eindigt de tekst met “er zijn verschillende soorten koffiemachines. Welke voor u geschikt is, is afhankelijk van uw leefstijl”. Deze call to action kan bezoekers naar de website lokken want hij wil natuurlijk weten welke koffiemachine geschikt is voor zijn situatie en klikt verder.

Goed om weten

  • Een featured snippet neemt niet automatisch het eerste getoonde zoekresultaat in.
  • Het algoritme voor het uitgelichte fragment is anders samengesteld dan voor zoekresultaten.
  • De getoonde featured snippets bezitten meestal wel een top 5 positie.
  • Het innemen van de #0 positie betekent dus 2 zoekresultaten op de eerste Google pagina.
  • Het is niet mogelijk om met een code aan te geven welk deel van de tekst in aanmerking komt voor de zoek antwoorden.
  • Google bepaald de antwoorden door een geheim algoritme.
  • Maar zoals bij de meeste SEO-optimalisatie processen kan Google wel deels worden geholpen met het vinden van antwoorden.

Een eigen kennispagina

  • De snippets worden getoond bij informatieve zoekopdrachten.
  • Vaak beginnen de zoekresultaten met ‘wat’ of ‘hoe’.
  • Google moet op een website de antwoorden herkennen.
  • Een goed manier is het opbouwen van een kennisbank. Een plek waar alle kennis wordt getoond.
  • Gericht op een niche waarin de website gespecialiseerd is. Eigenlijk dus een soort van Wikipedia pagina.
  • Met een kennispagina ziet Google dat er op de website veel informatie te vinden is over een bepaald onderwerp. De kennisbank moet logisch gestructureerd zijn.
  • Het advies is om de kennisbank te starten met een hoofdcategorie met daaronder een aantal gerelateerde subcategorieën. Elke subcategorie bestaat vervolgens uit artikelen welke uitleg geven over het onderwerp.
  • Een voorbeeld van een goede structuur: Structuur kennisbank

FAQ

  • De artikelen welke onder de subcategorieën worden geplaatst geven antwoord op de vragen van de bezoekers.
  • De artikelen moeten direct na het stellen van de vraag ook antwoord geeft. Google kan zo de vraag en het antwoord aan elkaar koppelen.
  • Formuleer zo uitgebreid mogelijk het antwoord. Deze antwoorden worden beter gevonden door Google.
  • Veel websites gebruiken een FAQ voor het antwoord geven op de veelgestelde vragen, dit is een optie maar mist dan wel een aantal SEO mogelijkheden zoals URL, titel, headings links enzovoort.
  • Naast de featured snippet is het ook waardevol om een pagina met content op de website te hebben. Google blijft namelijk gewoon hetzelfde werken en is er kans om beter gevonden te worden op specifieke zoekresultaten.