10 tips om een SEO drop te analyseren

Stel je voor: je opent je Google Search Console en ziet plotseling dat het zoekverkeer naar jouw website enorm gedaald is. Je hebt dus last van een SEO drop. Natuurlijk is dat niet meteen reden tot paniek, een daling in je zoekverkeer kan namelijk verschillende oorzaken hebben. En als je weet wat je doet kan je een groot aantal van die redenen ook zelf terugdraaien.

Wil jij alles weten over de SEO drop en ben je op zoek naar een aantal handige tips om de daling van je zoekverkeer te analyseren? Je ontdekt het in deze blog!

Eerste check-up

Voordat je alarm slaat is het belangrijk om er zeker van te zijn dat de daling echt is. Dit houdt in dat je eerst 2 vragen moet beantwoorden.

Vraag 1: zijn de gegevens te vertrouwen?

Minstens 1/3 van een daling in je zoekverkeer heeft te maken met dataproblemen. De beste manier om dit te controleren is om andere statistieken op gevoel te controleren. Zien deze er vreemd uit? Mis je bepaalde gegevens voor bepaalde dagen of apparaten? Dataproblemen zullen zichzelf blootleggen eenmaal je begint met onderzoeken.

Vraag 2: is dit normale variantie?

Data gaat voortdurend op en neer zonder duidelijke redenen. Door gebruik te maken van je historische standaardafwijking voor je SEO verkeer kan je het probleem achterhalen.

Stel dat je effectief een daling in je verkeer hebt, dan zouden we je aanraden om de onderstaande vragen te beantwoorden. Zo kan je erachter komen wat de daling veroorzaakt.

SEO drop: de belangrijkste oorzaken

Natuurlijk is het eerst belangrijk om te weten welke factoren verantwoordelijk zijn voor de SEO drop in jouw zoekverkeer. Hieronder sommen we de meest voorkomende voorbeelden van SEO drops en hun oorzaken op.

De belangrijkste oorzaken van SEO dropsEr bestaan vijf belangrijke oorzaken voor een SEO drop in je zoekverkeer:

  1. Technische problemen: Dit zijn de fouten die ervoor zorgen dat je website niet gecrawld, geïndexeerd of getoond kan worden aan je bezoekers door zoekmachines. Denk bijvoorbeeld maar aan een server die niet beschikbaar is of het ophalen van robots.txt.
  2. Beveiligingsproblemen: Is je website niet correct beveilig en loopt die daardoor een beveiligingsrisico? Dan zal Google je gebruikers waarschuwen om jouw website niet te bezoeken, wat natuurlijk zorgt voor een afname van je zoekverkeer.
  3. Handmatige acties: Wanneer je website niet voldoet aan de richtlijnen van Google dan kunnen verschillende webpagina’s of zelfs je volledige website uit de zoekresultaten van Google verdwijnen.
  4. Wijzigingen in het algoritme: Google is steeds in de weerom haar algoritme te verbeteren aan de hand van kleinere en kernupdates. Dit kan er voor zorgen dat sommige pagina’s beter of slechter gaan presteren tussen de zoekresultaten.
  5. Andere zoekinteresse: Het komt soms ook voor dat je bezoekers hun zoekgedrag aanpassen door een of andere trend. Die veranderingen zijn meestal seizoensgebonden en komen gedurende het hele jaar voor. Ook externe oorzaken kunnen er dus voor zorgen dat je zoekverkeer daalt.

SEO drop analyseren

Nu je de belangrijkste oorzaken van de SEO drop kent is de volgende stap natuurlijk om te analyseren waarom net jouw website een SEO drop meemaakt. Daarvoor moet je jezelf een aantal verschillende vragen stellen. Het antwoord daarop zal je helpen om te begrijpen waarom je website minder bezoekers krijgt.

1. Was er een recente update van het algoritme van Google?

Indien Google recent haar algoritme geüpdatet heeft kan dat van invloed zijn op zijn op jouw zoekverkeer. Door de aard van elke nieuwe Google-update goed te begrijpen kan je ervoor zorgen dat je website geen risico loopt om opnieuw getroffen te worden door een SEO drop.

2. Is de SEO drop specifiek voor een bepaald segment?

Een van de nuttigste praktijken om je websitegegevens te analyseren is ze op te delen in specifieke segmenten. Zo kan je op zoek gaan naar dat ene segment dat meer in verkeer gedaald is dan enig ander. Dat is vaak de eerste stap in het opsporen van de hoofdoorzaak van SEO drop. Twee segmenten die we jou aanraden om zeker te bekijken zijn het type apparaat en het type pagina.

3. Wordt je bestraft door Google?

Het is onwaarschijnlijk dat je SEO drop een straf is van Google, maar meestal is zo’n straf ook vrij snel te weerleggen. Kijk in je Google Search Console of je een bericht hebt met betrekking tot straffen en zoek vervolgens jezelf op op Google. Als je niet wordt weergegeven, dan ben je misschien bestraft.

4.Viel de SEO drop samen met een grote verandering van je website?

Zo’n verandering kan natuurlijk verschillende vormen aannemen. Heb je bijvoorbeeld een hoop URL’s gemigreerd, ben je overgestapt op een andere JavaScript framework, heb je al je title tags bijgewerkt, je navigatie verwijderd, enzovoort? Als dat het geval is, en je hebt een redelijke hypothese over hoe die verandering verantwoordelijk kan zijn voor je SEO drop, dan heb je misschien je boosdoener gevonden.

5. Heb je een deel van je marktaandeel verloren aan een concurrent?

Er zijn verschillende tools die je kunnen vertellen of je zoekverkeer verloren hebt aan een concurrent:

Wanneer je last hebt van een SEO drop is het de moeite waard om de specifieke zoekwoorden die je bent kwijtgeraakt te onderzoeken en uit te vinden of er een trend is. Heeft je concurrent bijvoorbeeld een nieuwe pagina gelanceerd of inhoud toegevoegd aan zijn pagina’s? Heeft hij meer interne links op zijn website dan jij? Natuurlijk kan het ook altijd gewoon gaan om een nieuwe speler die de markt betreedt.

6. Viel je SEO drop samen met een stijging in direct traffic?

Wanneer dit zo is, zorg er dan voor dat je de manier waarop je dit verkeer classificeert niet hebt veranderd. Anders is het mogelijk dat je je organisch verkeer gewoon herclassificeert als direct verkeer.

7. Is er een wijziging geweest op de resultatenpagina van Google?

Om op die vraag te beantwoorden kan je het rapport met SERP-kenmerken van Moz gebruiken, of handmatig naar de SERP’s kijken die jij belangrijk vindt om te zien of hun ontwerp is veranderd. Het kan bijvoorbeeld dat Google nu veel van jouw relevante zoekopdrachten direct in de zoekresultaten beantwoordt of er een afbeeldingscarrousel op heeft geplaatst, wat allemaal verantwoordelijk kan zijn voor de SEO drop van jouw zoekverkeer.

8. Is de SEO drop specifiek voor merk- of merkloos verkeer?

Als je historische Google Search Console-gegevens hebt kan je kijken naar het aantal merkklikken versus merkloze klikken in de loop der tijd. Een eenvoudige proxy voor merkgebonden verkeer is je homepage-verkeer. Voor de meeste websites zal de meerderheid van het homepage-verkeer merkgebonden zijn. Als je SEO drop specifiek voor branded search is dan heb je waarschijnlijk te maken met een merkprobleem, en geen SEO-probleem.

9. Zijn er een boel pagina’s uit de index verdwenen?

Het Index Status Report van de Google Search Console maakt het duidelijk wanneer er plotseling veel minder URL’s worden geïndexeerd. Wanneer dit het geval is kan het zijn dat je per ongeluk URL’s weigert of niet indexeert.

10. Is je aantal verwijzende domeinen of links gedaald?

Het is mogelijk dat een groot aantal van je backlinks verwijderd of niet langer toegankelijk zijn, om welke reden dan ook. Ahrefs kan een snelle manier zijn om te bepalen of je backlinks bent kwijtgeraakt en biedt ook zeer handige rapporten voor je verloren backlinks of verwijzende domeinen waarmee je na kan gaan waarom je deze links mogelijk bent kwijtgeraakt. Zo’n plotselinge daling in backlinks zou de reden kunnen zijn dat je een SEO drop ziet.

Hopelijk helpen deze tien tips je om SEO drops tegen te gaan en indien nodig op te lossen!