Adwords update : voortaan 4 topadvertenties
9 maanden lang testte Google al in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, en op 22 februari 2016 was het zover voor de ganse wereld: de advertentie layout van de desktop zoekresultaten werden gewijzigd. Google laat voortaan nog maar 4 advertenties boven de organische zoekresultaten zien en maximaal 3 eronder + de rechtse “sidebar” advertenties zijn inmiddels uit de SERP page (search engine results page) verdwenen.
Waarom deze Google update?
Google heeft een 3-tal redenen waarom zij deze Adwords update hebben toegepast, namelijk:
- Mobiele zoekopdrachten
- Google Shopping
- Google Knowledge Graph
Mobiele zoekopdrachten
Door de groeiende populariteit in zoekopdrachten op mobiel, heeft Google er voor gekozen om 4 ads top results aan de bovenzijde en 3 ads results aan de onderzijde van de SERP pagina te plaatsen. In de onderstaande video vertelt Google’s Jerry Dischler over het feit dat de mobiele zoekopdrachten de desktop zoekopdrachten overheersen.
De sidebar advertenties waren mobiel niet zichtbaar, daarom zijn deze geschrapt en heeft Google 1 extra advertentie bij de topresults geplaatst. Het gelijk maken van de layout oogt ook redelijk logisch: de zoekmachine reus zegt sinds 2015 meer mobiele dan desktop searches te hebben.
Google Shopping
Een tweede reden is dat het verder de focus op onder andere Google Shopping wil leggen: door het verwijderen van de rechtse sidebar-advertenties is er nu meer ruimte voor Shopping resultaten.
Knowledge Graph
Een 3e reden is Google’s “Knowledge Graph”, welke extra informatie laat zien over bepaalde personen, bedrijven, voetbalclubs etc voor meer informatieve zoektermen. Op deze manier wil de zoekmachine meteen antwoorden verstrekken op sommige searches, zonder dat je door moet klikken.
Kiezen
De keuze voor voornamelijk de kleine Adwords adverteerders wordt nu :
- ga groot adverteren: dus een groter budget voor Adwords instellen om zo de juiste “Click Trough Rate” te behalen. Hierbij is het van belang om door te rekenen of dit lonend en haalbaar is.
- ga je focussen op niche advertenties: focus op “long tail zoekwoorden” en “upperfunnel” zoekwoorden in plaats van zoekwoorden met een dure “high volume waarde”.
- of stop met adverteren.
Gevolgen
De gevolgen van deze AdWords update voor jouw advertenties zijn als volgt te onderzoeken:
- Analyseer de resultaten van vóór en na 22 februari op een gelijke periode. Hierdoor is te zien of er daadwerkelijk wat veranderd is in de resultaten voor jouw advertenties.
- Non-Brand traffic zoekwoorden zijn het duurst, ook is hier de concurrentie het grootst. Een onderzoek naar de Non-Brand traffic zoekwoorden in jouw campagnes zorgt voor lagere kosten en effectievere campagnes.
- Met “Big Data” analyses is goed te analyseren welke campagnes en zoekwoorden het grootste conversiepercentage opleveren. Door periodes te vergelijken en doormiddel van A/B testen sluiten de campagnes en zoekwoorden goed aan bij de webpagina/webshop en wordt er een goede campagne opgezet.
- Maak een keuze tussen top en bodem advertenties. Met testen op “CTR” in verhouding met de “CPC” kan een goedkopere advertentie in de bottom results van Google in verhouding hetzelfde of beter resultaat opleveren doordat de kostprijs doormiddel van advertenties lager wordt. Ook zit de 4e topadvertentie dichtbij de Organische zoekresultaten, wat een grotere “CTR” kan opleveren.
- Maak concurrentieanalyses om inzicht te krijgen in de acties van je directe of indirecte concurrenten.
- Focus meer op mobiele ads.
Voor organische zoekresultaten zitten er voor- en nadelen aan. Door de update zijn er extra top advertenties bijgekomen, waardoor organisch zoekverkeer nog verder naar beneden zakt.
Anderzijds zijn de sidebar advertenties weg, dit is minder afleidend waardoor de focus meer op de zoekresultaten ligt dan op de advertenties.
Mobile first
Zoals eerder gezegd ligt de foucs van de Google advertentie update op mobiel. Mobiel vervult nog altijd een groeiende rol in de zoekopdrachten van Google. Daarom is het van belang om nieuwe advertenties te focussen op mobiel. Deze smartphone vriendelijke ads tips helpen daarbij:
- Implementeer belangrijke mobielvriendelijke extensies en advertentie-indelingen: Sitelinkextenties zorgen voor een directe CTR naar webpagina’s, omdat het scherm van een smartphone natuurlijk beduidend kleiner is, is dit vele malen gebruiksvriendelijker om direct naar FAQ pagina’s, product of collectie pagina’s te verwijzen. Wel is het belangrijk om korte sitelinks te gebruiken.
- Ook als je mensen wilt laten bellen, specifieke bedrijfsgegevens wil laten zien, openingstijden wil laten zien of met locatieextenties door wil verwijzen naar je shop, zijn site-extenties die samenwerken met een smartphone of Google maps uitermate geschikt.
- App extensies zijn geschikt voor het laten downloaden van apps, het achterlaten van recensies
App-extensies, advertenties voor app-installaties en app-engagement-advertenties als u een app heeft. - Recensie- en highlight-extensies als je specifieke bedrijfskenmerken wilt benadrukken.
Waarom: door deze informatie via extensies te verstrekken, kan je de CTR verhogen, maak je het consumenten makkelijker om te bellen en kunnen ze makkelijker je locatie, de gewenste producten en informatie vinden. - Plaats alle specifieke “call to action” informatie in de eerste advertentieregel van de advertentie, het is namelijk mogelijk dat de 2e regel vervalt bij mobiele Ads.
- Het is belangrijk om in de eerste en tweede regel afzonderlijk volledige zinnen te gebruiken, het is mogelijk dat de eerste regel ook in de titel wordt weergegeven.
- Laat zichtbaar zien dat er een mobiele versie van de webpagina is in de URL. Dit is positief voor de gebruiksvriendelijkheid.
- Gebruik mobielspecifieke advertentieformaten voor het Google Display Network advertentie-indelingen: 320 x 50, 300 x 250, 728 x 90 en tekstadvertenties zijn de standaarden.
- Bereidt targetting van bijvoorbeeld shopping campagnes die succesvol zijn uit naar mobiele advertenties.
- Meet mobiel apart
Kortom, met een goede kwaliteitsscore is het nu mogelijk om veel meer traffic te genereren dan alleen met een hoge CPC.
Op de bovenste figuur Voor/na lijken de organische serieus kleiner geworden. Is dat werkelijk zo ?
Hi Isabel, de ruimte voor de organische resultaten zijn inderdaad weer wat kleiner geworden door de update, zij niet niet zo veel als op de afbeelding wordt weergegeven.
Thanks voor de update gasten.