Direct traffic in Google Analytics

Direct traffic in Google Analytics

Iedere ondernemer weet graag hoe effectief de verschillende online campagnes zijn. Eén van de indicatoren om die effectiviteit te meten, is te gaan kijken langs welk kanaal mensen naar jouw website komen. Maar ziet een data-driven marketeer soms doorheen het bos van Universal Analytics en Google Tag Managers, de bomen nog wel? Zo is er in Google Analytics ook het kanaal ‘Direct Traffic;. Welk verkeer onder deze categorie valt en wat je met deze gegevens kan doen, lees je in deze blog.

Wat is Direct Traffic?

Direct Traffic bestaat uit alle verkeer dat jouw website bereikt zonder dat duidelijk is van waar de bezoeker komt. Dit is van deze bezoekers niet duidelijk omdat de zogenaamde referral URL ontbreekt. Die URL biedt ons niet alleen informatie over waar een bezoeker aan jouw website vandaan komt, maar bijvoorbeeld ook op welke pagina van jouw website zij landen.

Volgende acties resulteren in Direct Traffic:

  • Klikken op een link in een document (Word, PDF, Excel, …);
  • Een URL rechtstreeks in het zoekveld van de browser tikken;
  • Klikken op een link in een email (GMail, Outlook, …);
  • Mobiel verkeer via QR-codes zonder UTM-tags;
  • Via ‘Favorieten’ in jouw browser doorklikken;
  • Homepage eigen website als startpagina browser ingesteld;
  • Op een ‘foutieve’ http-link klikken richting een https-website;
  • Vanuit Skype, WhatsApp, Messenger, …doorklikken naar de website
  • Telkens iemand jouw website bezoekt, houdt Google Analytics via de cookies bij langs welk kanaal de bezoeker op jouw website kwam. Daarbij verwerkt ze enkel de laatste niet-directe klik in het overzicht met verkeer dat naar jouw website komt. Stel bijvoorbeeld dat iemand de eerste keer via een organische zoekopdracht op jouw website kwam, de tweede keer via een referral link en dan nog eens direct. Dan zal Google dit registreren als één referral.

    Direct traffic in Google Analytics

    Direct Traffic en https

    Toen Google drie jaar geleden aankondigde dat https een rankingfactor zou worden, zijn bedrijven massaal begonnen met het omzetten van hun http-website naar een https-versie. Dit is een transitie die tot op vandaag nog volop aan de gang is.

    Alleen zijn er van die https-websites nog heel veel http-links te vinden.Zoals hierboven aangehaald, komen deze onvermijdelijk in de Direct Traffic van Google Analytics terecht. De hoeveelheid van Direct Traffic neemt dan ook toe.

    Om te voorkomen dat de bezoeker op een 404-pagina belandt, kan je een 301-redirect gebruiken om zo de niet langer gebruikte URL door te sturen naar de nieuwe webpagina. Zoals je in een eerdere blogpost kon lezen, kunnen deze 301-redirects de SEO-positie van jouw website negatief beïnvloeden.

    Wanneer de ene website verkeer stuurt naar de andere website, wordt normaal informatie meegestuurd zodat dit verkeer gelinkt wordt aan de referral site. Bij het verkeer van een https-site naar een http-site wordt er geen informatie meegestuurd. De referral URL ontbreekt. Er bestaan een aantal methodes om dit inorde te brengen:

  • Pas de referral URL aan op de webserver;
  • Een script schrijven om de referral URL aan te passen;
  • Meta referrer tag plaatsen.
  • Dankzij de meta referrer tag wordt niet alleen de informatie meegestuurd. Het zorgt er dan ook voor dat je ziet vanwaar de bezoekers van jouw website komen. Dus ook weer een pak minder Direct Traffic in Google Analytics.

    Hoe plaats je zo’n tag? Ga naar de zogenaamde head section van de html van jouw webpagina. De head section is alles wat de bezoeker op de pagina niet ziet zoals title tags, metatags, Javascript of CSS (cascading style sheets).

    Er bestaan 5 types meta referrer tag:

    1. None: Nooit referral data doorgeven
      <meta name="referrer" content="none">  
    2. None When Downgrade: Stuurt referrer informatie naar https-sites, maar niet naar http-sites
      <meta name="referrer" content="none-when-downgrade">  
    3. Origin Only: Stuurt als referrer informatie de url zonder het subdomein, bv. https://www.onlinemarketingmonkey.be/seo/ wordt dan https://www.onlinemarketingmonkey.be
      <meta name="referrer" content="origin">
    4. Origin When Cross-Origin: Stuurt als referrer informatie, de volledige url wanneer twee pagina’s dezelfde ‘origin’ hebben ongeacht http of https. Een voorbeeld zal dit verduidelijken.

      http://www.voorbeeld.com/versie1/pagina.htmlhttps://www.voorbeeld.com/versie2/pagina.html

      In dit geval zal de referrer informatie de volledige url bevatten

      Bij gevallen zoals de onderstaande:

      http://www.voorbeeld.com/versie1/pagina.html

      https://www.example.com/versie2/pagina.html

      De referrer informatie die wordt meegestuurd is https://www.example.com

      <meta name="referrer" content="origin-when-cross-origin">  
    5. Unsafe URL: Stuurt altijd de volledig url als referrer informatie.
      <meta name="referrer" content="unsafe-url">

    Het grootste probleem met deze oplossingen is dat je als websitebeheerder van de website die direct traffic binnenkrijgt afhangt van de goodwill van diegene die de website beheert die de direct traffic genereert, om het op te lossen

    Je mag er wel vanuit gaan dat mits aandacht voor bovenstaande, de switch van jouw website van http naar https, zal zorgen voor een daling van de direct traffic naar jouw website.

    Plots heel veel Direct Traffic?

    Zie je plots een piek in de hoeveelheid direct traffic naar jouw website? Dan is de kans groot dat er niet alleen mensen, maar ook malafide (ro)bots naar jouw website surfen. Deze bots zijn niets anders dan programma’s die gemaakt werden om automatische opdrachten uit te voeren.

    Wist je trouwens dat meer dan de helft van alle webverkeer door robots gebeurt? Net als bij mensen heb je goede en slechte bots. Er zijn de goede bots zoals de Google-bot die het internet crawlt en de zoekresultaten voor jou gaat ranken.

    Zijn duivelse tweelingsbroer voert onder meer zogenaamde Distributed Denial-of-Service aanvallen uit (DDoS). Bij zo’n aanval stuurt de bot zodanig veel junk traffic richting jouw website, dat deze uiteindelijk crasht. Dit is geen science-fiction, maar een realiteit waar elke websitebeheerder zich bewust moet van zijn.

    Hoe weet je nu zeker dat jouw website direct traffic spam krijgt?

  • Inloggen op Google Analytics
  • Ga naar ‘Aquisitie’ -> ‘Alle verkeer’ -> ‘Kanalen’ ->‘Direct’
  • Selecteer jouw homepage als bestemmingspagina
  • Kies tot slot onder ‘Secundaire dimensie’ voor ‘Gedrag’ en ‘Bezoekdiepte&rsquo
  • In de eerste lijn zie je het aantal sessies dat direct naar jouw homepage kwam en een bounce rate heeft van 100 procent. Indien het aantal sessies heel hoog is, controleer je jouw website best eens op direct spam.

    Het blokkeren van direct traffic spam is helemaal niet zo eenvoudig omdat het vaak van meerdere IP-adressen komt uit verschillende landen. Je kan uiteraard moeilijk alle verkeer gaan blokkeren dat uit bepaalde landen komt.

    Wat je wel kan doen is ervoor zorgen dat Google Analytics deze niet opneemt als direct spam:

  • Bekijk de logs van jouw webserver of gebruik een tool om IP-adressen te identificeren die direct spam traffic naar jouw website genereren. Blokkeer vervolgens deze IP-adressen met filters in Google Analytics. Of blokkeer deze IP-adressen op het niveau van je web server;
  • Werk in Google Analytics met voorwaarden die direct traffic gaat uitsluiten;
  • Als dit alles niets lukt, kan je ook manueel alle verkeer dat naar jouw homepage komt en een bounce rate heeft van 100% uitfilteren.
  • Met deze informatie heb je de tools in handen om direct traffic te identificeren en aan te pakken waar kan. Het zal jou helpen bij het optimaliseren van jouw online marketing campagnes.