gmail

Gmail: wat zijn de consequenties van de nieuwe inbox layout?

25 oktober 2013

Ter heropfrissing. Afgelopen zomer, in juli 2013, heeft Google haar emailplatform Gmail in een nieuwe look gestoken. Voortaan kent de inbox maar 5 tabbladen of inboxen, in plaats van 1 algemene tot voorheen. Veel online marketeers waren bang voor wat de gevolgen hiervan zouden zijn op de resultaten van hun emailcampagnes, zoals opening ratio’s en conversie percentages.

In dit artikel bekijkt Online Marketing Monkey welke gevolgen de vernieuwde gmail heeft voor online marketeers.

De nieuwe look van Gmail

Over wat praten we nu precies ? Wel, voortaan ziet u in Google emailplatform 5 tabladen:

  • Primair
  • Sociaal
  • Reclame
  • Updates
  • Forums

de 5 tabs van gmail

In de inbox “Primair” komen email berichten van familie en vrienden. In “Sociaal” de berichten van social media zoals Twitter, Google+, Facebook. Onder de tab “Reclame” komen de commerciële emails toe. Bij “Updates” meldingen zoals ontvangstbewijzen en facturen. In de inbox “Forums” tenslotte komen de emails van discussieforums en online groepen binnen.

Eigenlijk is deze update voor de gebruiker best wel praktisch. In plaats van alles in 1 en dezelfde inbox binnen te krijgen, worden ze nu gespreid over 5 tabs. De belangrijkste emails zie je steeds onder de tab ‘Primair’, die default steeds getoond wordt.

Hoe filtert Gmail de commerciële berichten ?

Voortaan zet Google-mail dus de commerciële emails van firma’s in een aparte tabblad. Uw klanten moeten dus eerst op die tab klikken, anders zien ze uw boodschappen niet.

Het maakt gebruik van een bepaalde logica om commerciële mails te onderscheiden van de primaire mails van vrienden. Het mailplatform herkent met die logica emails die van zogenaamde E-mail Service Providers komen, ook wel ESP’s genoemd. Een ESP is de interface tussen ontvanger en verstuurder. Het verstuurt de promotionele emails via eigen servers en zorgt ervoor dat ze leesbaar in browsers binnenkomen. Het herkent ESP’s als afzender omdat ze gebruik maken van de afmeldfunctie (of list-unsubcribe header).

Waarvoor zijn marketeers bang ?

Online marketeers zijn vooral bang dat hun commerciële mailings niet of veel minder gelezen gaan worden. Enkele van hun kopzorgen:

  • Ontvangers gaan e-mails in de inbox “Reclame” minder snel opmerken en lezen ?
  • Speciale mailings, zoals abandonded shopping cart mails, zullen mogelijks aan belang verliezen; immers, dergelijke emails hebben vooral waarde als ze ook snel gelezen worden; doordat ze nu in een aparte tab binnenkomen, worden ze misschien te laat gelezen ?
  • Commerciële mails staan in directe concurrentie met andere mailings van andere leveranciers, die ook om aandacht roepen. Ga ik nog wel opengeklikt worden ?
  • Verder zijn er ook nog de Gmails inbox-advertenties, waardoor de e-mail nog lager in deze inbox zichtbaar is ?

Zijn er al concrete cijfers beschikbaar ?

Bracht de vernieuwde Gmail inbox een daling van de openingsrates te weeg, zoals de veel email markeers vreesden ?

Niet volgens Return Path : die ziet zelfs een stijging van het aantal gelezen emails bij Gmail gebruikers.

Litmus kwam ook met een rapport over de impact van de nieuwe Google mail. Ze zagen dat de openings percentages voor Gmail sinds juli 2012 afnam met 13%. In de maanden mei, juni en juli van 2013 was dit zelfs 18% . Sinds de lancering van de nieuwe inbox in juli 2013 daalden de open percentages van het mailprogramma met 8 % .

gmail

Dus zorgde de nieuwe look van het e-mailprogramma voor een significante daling ? Nee. Google email users lezen hun mails uiteraard op verschillende wijzes, zowel op pc, desktop én meer dan ooit mobiel. En als u weet dat 1) tegenwoordig al meer dan 65% van Gmail berichten via een mobile device wordt gelezen én dat 2) lang niet alle mobiele apparaten het nieuwe e-mail platform ondersteunen, is het niet juist te stellen dat de nieuwe Gmail inbox voor een daling van de opening-rates heeft gezorgd.

Verder dwingt Google bedrijven die reclame mails versturen om meer dan ooit origineel en interessant te zijn en op te vallen, om een hoge betrokkenheid bij haar lezers te kweken. Dit betekent onder meer uw doelgroep segmenteren en boodschappen te personaliseren. Immers, hoe beter de database gesegmenteerd, hoe persoonlijker de mailings, hoe relevanter, hoe beter de subject regel van de email en dus hoe hoger de kans dat op uw mail wordt geklikt (en niet op deze van andere firma’s).

Hoe kom ik toch in de Primaire inbox ?

Wil u toch kost wat kost in de primaire inbox terecht komen met uw emails ? Het is vrij simpel. Vraag ontvangers uw e-mail naar de ‘primaire’ inbox te slepen. Het kan eenvoudig via deze 3 stapjes:

  1. Klik op de ‘Reclame’ inbox
  2. Sleep uw email naar de primaire folder
  3. Klik ja wanneer het u vraagt of voortaan al uw emails in deze box moeten komen

Besluit

Als email marketeer hoeft u zich niet direct zorgen te maken over de nieuwe Gmail look, op voorwaarde dat u uw commerciële emails relevant maakt voor uw doelgroep. Ook worden de meeste emails (nog) niet gelezen in de nieuwe inbox-weergave. En voor de gebruiker is de nieuwe layout gewoon een stuk gebruiksvriendelijker.

 

Ook interessant om te lezen