Google Ads starten

Google Ads opstarten

Het opzetten en starten van een Google ads campagne is zeer eenvoudig en kan al in 10 minuten. Ongelooflijk snel, maar daar zit ook juist het gevaar in. Want een slecht opgezette campagne kan ook veel slechts doen aan je website.

Iedereen weet dat een onderneming runnen, veel tijd in beslag neemt. Dit is niet anders dan bij het opstellen van een Google ads campagne. Om succesvol de markt te kunnen veroveren met je SEA, zal je zeker in het begin de nodige tijd erin moeten stoppen. Dit lijkt een grote inspanning, zeker voor kleinere bedrijven, maar dit kan in de toekomst toch een hoop geld opleveren.  Een correcte en goede campagne is namelijk de basis voor succes met je SEA: het zorgt voor betere resultaten, lagere kosten en een efficiënter beheer.

Hoe precies? Volg onze praktische tips hieronder.

Hoe een Google Ads campagne instellen?

De campagnenaam

Zorg ervoor dat de campagne een duidelijke en toepasbare naam heeft. Bouw ze op rond brede productgroepen of bepaalde thema’s. Zeker wanneer er verschillende campagnes lopen, is het handig dat je zo snel je project terug kan vinden. Elke campagne bevat dan 1 of meerdere advertentiegroepen, die op hun beurt individuele ads bevatten.

Type netwerken

Er zijn 2 types: “zoek netwerk” en “Display netwerk”

Het zoek netwerk richt zich op mensen die via de Google zoekmachine een zoekopdracht ingeven. Het Display netwerk toont tekst-ads, banners, video’s en bevat vele duizenden verwijzende websites. Je kan kiezen voor het Display Netwerk als je vooral voor naamsbekendheid wil gaan. Beide netwerken kiezen kan ook altijd, maar zet hiervoor wel steeds aparte campagnes voor op. In het algemeen is de CTR of Click- through rate wel lager in het Display netwerk.

Locaties en taal

  • Denk goed na aan welk geografisch gebied je de advertenties wil tonen. Hierdoor worden uw advertenties alleen maar getoond aan de klanten die er ook effectief wonen/werken. Zo wordt het budget niet opgebruikt door kliks uit regio’s waar je bedrijf dus niets aan heeft.
  • Je kan er uiteraard ook voor kiezen om op een specifieke locatie/stad/regio in te zetten. Of om deze juist uit te sluiten.
  • Door uw advertenties te targetten op de locatie en taal, zal je de mensen bereiken waarvoor je website echt iets kan en wil betekenen.
  • Vergeet zeker ook niet de taal van je doelgroep regio in te stellen; immers sommige landen zoals België of Canada zijn meertalig.

Bieden

De biedoptie bepaalt wat je bereid bent te betalen per klik.

Hierbij zijn er een aantal mogelijkheden:

  • Handmatig beheren
  • Aantal klikken maximaliseren (dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk verkeer naar de website komt)
  • Conversies maximaliseren
  • Conversiewaarde maximaliseren

Budget

Bij het budget kies je wat je maximaal dagelijks wil uitgeven qua advertentie-budget. Dit hangt uiteraard af van het marketingbudget dat beschikbaar is voor de campagne.

De dagbudgetten worden per campagne apart ingesteld. Let wel op, Google kijkt naar de gemiddelde dagbesteding per 30 dagen. Het kan dus zijn dat bepaalde dagen het budget iets hoger is, maar dit compenseert dan met de dagen dat uw budget iets lager is. Waardoor we op het einde van de rit niet meer uitgeven dan ons maximale campagnebudget.

Wil je nog meer te weten komen over hoe je je budget kan bepalen? Lees er hier alles over.

Advertentie – extensies

Er zijn verschillende mogelijkheden om extra informatie toe te voegen aan je advertenties.

Standaard kan er maar 1 link toegevoegd worden, maar met de extensies kan er dus extra informatie weergegeven worden zoals:

  • Locatie extensie: dit zorgt ervoor dat uw adres ook weergegeven wordt.
  • Bel extensie: een telefoonnummer vermelden
  • Sitelinks: dit kan interessant zijn als er meerdere webpagina’s relevant zijn voor uw doelgroep.
  • Highlights: hiermee kan je unieke USPs van je bedrijf laten zien in uw advertentie.

Het voordeel is dat deze extensies voor een hogere CTR zorgen. Het nadeel is dan wel dat deze advertenties duurder zijn dan een gewone.

Weergavesnelheid

Er zijn twee weergaveopties om advertenties te tonen. De versneld optie, die zorgt ervoor dat de advertentie zo vaak als mogelijk getoond wordt, tot het dagbudget op is. Hiermee neem je wel het risico dat deze bijvoorbeeld niet meer ’s avonds zal weergegeven worden. Bij de standaard optie gaan we er dus eigenlijk voor zorgen dat de advertenties gespreid worden over de volledige dag.

Advertentieplanning

De startdatum is uiteraard de eerste dag waarop de advertentie in Google zichtbaar is. Heb je slechts een tijdelijke campagne? Zorg er dan zeker ook voor dat er een einddatum ingevuld wordt. De campagne zal na deze datum niet meer zichtbaar worden. Standaard wordt de advertentie op alle dagen en uren getoond, maar met de advertentieplanner kan je dit wijzigen en ervoor zorgen dat ads maar op bepaalde tijdstippen getoond worden.

Advertentieweergave

Met de advertentieweergave bepaalt Google Ads welke van de advertenties meer of minder worden weergegeven. De mogelijkheden hier zijn:

  • Optimaliseren voor klikken: de advertentie met de hoogste CTR wordt het meest getoond.
  • Optimaliseren voor conversies: de advertentie met het hoogste conversiepercentage word het vaakst weergegeven.
  • Roteren: al uw advertentie worden even vaak getoond.

Zoekwoorden

Misschien wel het belangrijkste onderdeel: bepaal de juiste zoekwoorden en beslis ze breed, als woordgroep of exact in te zetten.

Ad teksten

Last but not least: zorg voor wervende unieke ad teksten.

Starten met een ads campagne?

Zoals je nu hebt kunnen lezen, komt er bij het opstarten van een Google Ads campagne best veel kijken. Waar, hoe, wanneer … moeten uw advertentie getoond worden? Dit is allemaal zeer belangrijk om het succes van je eigen campagne.

De juiste structuur en inrichting van je Google Ads campagnes leiden tot betere resultaten.