google bert update

Google BERT update

De belangrijkste taak van zoekmachine gigant Google is een zoekopdracht correct te begrijpen én de best mogelijke zoekresultaten hiervoor te tonen. Hierbij speelt het feit dat mensen niet steeds op voorhad precies weten hoe ze hun zoekwoorden gaan formuleren of wat de juiste spelwijze van een woord is. Uiteindelijk komt het hierbij op neer dat search engines taal juist moeten proberen interpreteren, ook als de spelling niet helemaal goed is of als de woordvolgorde niet direct logisch is. Google is over de jaren steeds beter geworden taal te begrijpen, maar foutloos was en is het niet. Op 25 oktober 2019 heeft Pandu Nayak, vice president, met de Google BERT update aangekondigd een enorme stap voorwaarts gezet te hebben rond het correct interpreteren van zoekopdrachten. De search engine gigant spreekt zelf van de grootste algoritme aanpassingen van de laatste 5 jaar.

Afkorting

  • Zoals de meeste SEOers wel weten, past Google haar zoekalgoritmes voortdurend aan. Dit is een overzicht van de core updates van de laatste jaren.
  • Naar goede gewoonte kreeg ook deze Core update een naam: BERT.
  • Het is de afkorting van Bidirectional Encoder Representations from Transformers.
  • Bert is een proces om taal op een “natuurlijke” wijze beter te begrijpen (= NLP of Natural Language Processing). Waar vroeger vooral werd gekeken naar de individuele woorden en hun volgorde, wordt nu ook rekening gehouden met alle woorden in de zoekopdracht. Het probeert dus de intentie achter een zoekopdracht beter te snappen.
  • Bert werkt op basis van Vragen en Antwoorden. Het is een machine learning training model om taal steeds beter te vatten.  Zie demo.
  • Alle wijzigingen worden vooraf grondig getest, zie onderstaand youtube-filmpje om er een beter beeld van te krijgen.

Voorbeelden

  • Neem bijvoorbeeld de zoekopdracht = “2019 brazil traveler to usa need a visa”
  • Het gaat dus over een Braziliaanse reiziger die naar Amerika wil reizen en die informatie zoekt over zijn visum.
  • Met de name de interpretatie van het voorzetsel “to” is hier belangrijk: het is een Braziliaan die naar Amerika wil, en niet andersom.
  • Voorheen begreep Google niet steeds het belang van het to-voorzetel en toonde SERPs met informatie vaneen Amerikaan die naar Brazilië wil reizen.
  • Dankzij Bert verstaat de zoekmachine nu veel beter de nuance en het belang van het Engelse woord “to”.

Voorbeeld BERT

 

  • Een ander voorbeeld is deze : “Ijsjes met nootjes” en “Ijsjes zonder nootjes”.
  • Ook al zocht je op “met“, toch kreeg je vroeger meestal een mix van beide zoekresultaten.
  • Met de BERT-update krijg je vandaag uitsluitend nog SERPs voor “Ijsjes met nootjes”.
  • De echte intentie van deze zoekquery zit hem in het woord ‘met’.
  • Bert helpt Google dus om voorzetsels en de context van een zoekopdracht juist te interpreteren.

Wat zijn de gevolgen voor SEO ?

  • Google zelf beweert dat de BERT update een impact heeft van 1 op 10 zoekopdrachten.
  • Veel SEOers en keyword tracking programma’s merkten echter niet meteen veranderingen op.
  • De reden hiervoor is dat Bert vooral een impact heeft op complexe en langere zoekopdrachten. Dergelijke longtail queries worden traditioneel zowel door tracking tools als Search Metrics, Moz of SEM Rush als door SEOers zelf, minder goed gevolgd. De aandacht gaat meestal naar shorttail keywords .
  • Zoals met alle voorgaande algoritme wijzigingen blijft deze kernboodschap steeds centraal staan: zolang je unieke content van hoge kwaliteit schrijft voor je website, zullen je SEO rankings niet fundamenteel wijzigen.
  • Hieronder een overzicht van de US desktop traffic volgens SemRush. Echt fundamentele wijzigingen zijn er niet te zien.

Semrush serp

Wijzigt BERT je SEO strategie ?

  • Je kan voor deze laatste core update eigenlijk niets optimaliseren op je website.
  • Immers, Google’s kern adviezen veranderen immers niet: creëer uitstekende, unieke content en goede ranking zullen van zelf volgen. Schrijf voor je lezers en klanten, niet voor searchbots.
  • Is je SEO strategie erop gericht om je klanten te helpen met je online content, dan is er geen probleem voor je bedrijf en geen reden om schrik te hebben van deze algoritme-aanpassing.
  • Om het bij monde van Danny Sullivan, Google’s public Search Liaison, te zeggen: “BERT doesn’t change the fundamentals of what we’ve long said: write content for users. “

Bert Danny Sullivan

Voorbereiding op Voice Search ?

  • Wat eveneens opvalt met deze aanpassing, is dat ook feature snippets meer visibiliteit krijgen.
  • Mensen die Googlen, zijn op zoek naar een antwoord op een bepaalde vraag; daarbij hebben de meesten geen zin om 10 zoekresultaten te openen vooraleer ze een bevredigend antwoord vinden.
  • Met deze directe antwoorden in de snippets hoeft men zelfs niet meer te klikken om Google te verlaten voor een bepaalde webpagina.
  • Eveneens opvallend: Google spreekt over het “beter begrijpen van een zin”; dus niet meer van een zoekopdracht van 2 of 3 woorden.
  • En wanneer wordt een volledig zin relevant voor Google ? Juist, voor voice search of spraakgestuurd zoeken.
  • Het heeft er dus alle schijn van dat deze Bert-update een verdere stap voorwaarts is naar voice search.

Wanneer komt BERT naar België?

  • Momenteel is BERT enkel operationeel in het Engels en de USA.
  • Andere talen en landen zullen volgen. Concrete oplever data zijn nog niet bekend.
  • Voor België en google.be is BERT nog niet actief.