Het is officieel! LinkedIn pakt, net zoals Facebook, Instagram en Snapchat, nu ook uit met LinkedIn stories. Onze Nederlandse buren zijn de gelukkigen om als eerste Europese land de nieuwe functie te testen. Benieuwd wat de LinkedIn stories inhouden en hoe jij ze professioneel kan gebruiken? Ontdek het in deze blog!

Wat zijn LinkedIn stories?

De basis van de LinkedIn stories is net hetzelfde als de stories van Instagram. Jij bent verantwoordelijk voor het beeldmateriaal en uploadt deze foto’s als een verhaal op je profiel. Dit verhaal wordt dan bovenaan je account uitgelicht in een cirkel en blijft 24 uur zichtbaar voor de wereld. Daarna wordt het automatisch verwijderd van LinkedIn. Dankzij de statistieken kan je uitgebreid bijhouden hoe vaak je story bekeken is maar ook door wie.

Waarom gebruiken?

Waarom zou jij als professional best inzetten op deze LinkedIn stories? Dankzij het gebruik door andere social media netwerken raken gebruikers steeds meer gewend aan het idee van stories op social media. Omdat de stories na 24 uur verdwijnen ligt de drempel om te posten bij de meeste professionals heel wat lager. Daarnaast geven de stories op een erg persoonlijke manier meer inzicht in je professionele leven. LinkedIn stories zijn spontaner en persoonlijker omdat deze niet echt bewerkt worden. Daardoor krijgt het verhaal meer authenticiteit. Tenslotte kan je hiermee snel iets delen dat je absoluut wilt tonen aan je netwerk en kan je je netwerk leren kennen via persoonlijke gesprekken. Reageren mensen op je verhaal? Dan komt dit meteen in je inbox terecht. LinkedIn stories vormen dus een extra manier om aandacht te krijgen van je netwerk.

Voordelen LinkedIn stories

Zoals je kan zien zijn er verschillende voordelen verbonden aan de LinkedIn stories. We sommen de belangrijkste drie hieronder even op:

  • Hogere frequentie: de meeste professionals posten maar een aantal keer per week berichten op LinkedIn. LinkedIn stories laten echter toe om vaker berichten te delen zonder spammend over te komen. Korte, snelle boodschappen deel je best via LinkedIn stories. Zo kan je gerust meerdere berichtjes per dag posten.
  • Meer zichtbaarheid: LinkedIn stories hebben ook een invloed op de zichtbaarheid van je profiel. Mensen uit je netwerk merken de stories immers sneller op, waardoor je onder de aandacht. Omdat de stories laagdrempeliger zijn dan het plaatsen van een update is het makkelijker om de stap zetten. Zorg er wel steeds voor dat je story relevant is voor je netwerk, je bedrijf en het platform zelf.
  • Meer conversaties: dankzij de LinkedIn stories krijg je meteen te zien wie je verhaal bekeken heeft. Misschien stuurt iemand uit je netwerk wel even een berichtje als reactie op je story. Omdat een story een lagere drempel vormt, zullen mensen sneller geneigd zijn om een conversatie met jou te starten.

LinkedIn blijft zicht met haar stories echter wel richten op de zakelijke markt, een duidelijk verschil met de andere social media platformen.

Hoe maak je een story?

De LinkedIn stories werken eigenlijk op dezelfde manier als de stories van andere social media platformen. Ben je al bekend met de stories van Facebook of Instagram? Dan weet je hoe je aan de slag moet gaan. Indien je er nog niet bekend mee bent, leggen we het je graag even uit aan de hand van volgende stappen:

  • Klik bovenaan je profiel op de cirkel met het plusteken (+).
  • Maak een foto of een video via de ronde knop onderaan. Een video kan maximaal 20 seconden duren. Houd hier dus zeker rekening mee. Het is ook mogelijk om een foto of video toe te voegen vanaf je camerarol. Klik hiervoor op het fotocamera-icoontje helemaal links onderaan.
  • Voeg verschillende stickers toe. Dit kan door rechts bovenaan het icoontje stickers aan te klikken. Hiermee kan je stickers en je locatie toevoegen of andere personen taggen.
  • Klaar? Deel je story door ‘artikel delen’ te klikken.

10 tips voor LinkedIn stories

Wil jij ook starten met het plaatsen van tijdelijke content zodra de LinkedIn stories in ons land beschikbaar zijn? Top! Wij geven je nog 5 tips om de perfecte stories te maken!

1. Zorg voor interactie

Het doel van LinkedIn stories is om in contact te komen met je netwerk. Grijp deze kans dan ook met twee handen vast en maak content die interactie aanspoort. Helaas zullen nog niet alle interactieve mogelijkheden die bijvoorbeeld Instagram aanbiedt al beschikbaar zijn, zoals polls en vragen. Momenteel is er binnen de LinkedIn stories alleen nog maar een call-to-action voorzien.

2. Bepaal je doelgroep en strategie

Net zoals voor andere social media kanalen is het belangrijk om je doelgroep duidelijk te definiëren. Voor wie zijn je stories belangrijk? Wanneer je jouw doelgroep goed gesegmenteerd hebt, is het ook belangrijk om de doelstelling te achterhalen. Wat wil je bereiken met je LinkedIn stories? Op basis van die informatie kan je de ideale story opstellen.

3. Kies voor vaste formats

Volgers vinden duidelijkheid enorm belangrijk. Daarom werken vaste formats op social media kanalen enorm goed. Kies voor jezelf een vast format, tijdstip of dag uit waarop jij zichtbaar zult zijn via de LinkedIn stories. Hierdoor kan je een planning voor jezelf opstellen en vooruitwerken met het opnemen van je video’s. Daarnaast weet je netwerk dan ongeveer wanneer ze jou op de stories kunnen verwachten.

4. Gebruik een contentkalender

Doordat je kiest voor vaste formats kan je gemakkelijk op voorhand bepaalde zaken plannen. Een contentkalender is daarvoor erg handig. Door je eigen contentkalender op te stellen, krijg je een duidelijk overzicht van wat je wanneer gaat posten. Daarnaast kan je op deze manier ook inspelen op bepaalde inhaakdagen en kan je alles op voorhand al creëren;

5. Herkenbaarheid

Het is ook belangrijk om jezelf te onderscheiden van anderen. Als er op termijn steeds meer mensen zich wagen aan de LinkedIn stories is het belangrijk om je netwerk jou te laten herinneren. Dit doe je door je stories herkenbaar te maken. Zorg steeds voor dezelfde lay-out, dezelfde personen of dezelfde manier van communiceren. Zo weet je netwerk onmiddellijk over wie het gaat.

Zo, nu ben jij alvast helemaal voorbereid op de komst van de LinkedIn stories in België. Wij kijken er naar uit om ermee te experimenteren. Jij ook?