We hebben het genoegen gehad om als SEO team de Amerikaanse verkiezingen van 5 november 2024 van dichtbij mee te sturen voor een bekende Belgische nieuwswebsite. Dit zijn SEO zaken die ons opvielen.
1. Wanneer de voorbereiding starten?
- Kort antwoord: op de dag zelf; in 2024 dus op dinsdag 5 november.
- Beter antwoord: een paar weken ervoor reeds; immers: veel mensen in de VS stemmen eerder, vaak per post.
- Beste antwoord: enkele maanden voordien; er is meer dan genoeg nieuws te rapen; denk hierbij aan voorverkiezingen of primaries van de Republikeinse en Democratische kandidaten & peilingen & debatten enz.
2. Projectaanpak
3. T – 180 dagen: KWR + landingspagina
- Met een grondig zoekwoorden onderzoek konden we bepalen waarop websurfers zochten en welke vragen, of frequently asked question, ze hadden rond deze verkiezingen
- Creatie van een algemene landingspagina met FAQ, recent nieuws rond de primaries, debatten, fact checks, peilingen, battle states, uitleg over allerlei verkiezingsjargon, …
- De landingspagina rankte de weken voor de verkiezingen steevast hoog in de zoekresultaten, wat eveneens de nodige topical authority opbouwde.
- Vanaf begin oktober begon de interesse in België rond de verkiezingsstrijd Trump & Harris echt duidelijk toe te nemen.
- Dezelfde trend was ook zichtbaar in Google Trends.
4. T – 7 dagen
Een paar dagen voor de verkiezingen begon Voorpaginanieuws duidelijk te domineren en drukte de traditionele search snippets in de SERP’s naar onder.
5. Verkiezingsdag zelf
- Vooral op de zoekterm ‘uitslag Amerikaanse verkiezingen” werd gezocht.
- Google zelf zorgde voor 1 grote zero click search door deze positie weg te kappen voor de neus van de traditionele nieuwssites, die precies hetzelfde deden op hun sites.
-
-
-
- Naar type pagina’s:
>Live verslaggeving is essentieel.
>Evenals de interactieve kaart VSA waarop je realtime kon volgen welke staten & hoeveel kiesmannen Trump & Harris wonnen.
>Verkiezingsresultaten van de 7 strijdstaten.-
- Ook op Google Discover waren de US elections trending.
- Voorafgaande voorbereiding is cruciaal, maar de URL’s van de resultatenpagina’s mogen niet al enkele dagen vóór de verkiezingsdag online staan om later te worden aangepast. Ze moeten pas op de dag zelf worden gepubliceerd.
- Wanneer bezochten de lezers de website? De meeste resultaten kwamen binnen rond 10 PM in de Verenigde Staten of op 6/11 om 4u s’nachts plaatselijke tijd. Er waren slechts enkele geïnteresseerden die s’nachts opstonden en op de website kwamen. De meeste bezoekers kwamen op de site van de morgen van 6/11 tussen 8 en 11u.
-
-
- De belangrijkste zoekwoorden waren:
6. Welke websites domineerden in de USA zelf?
Belangrijkste bevindingen voor US sites:
- De zoekinteresse piekte 5x hoger op de dag na de verkiezingsdag in vergelijking met de verkiezingsdag zelf.
- CNN kwam als beste uit de bus in de algemene berichtgeving over de presidentsverkiezingen in de VS gedurende 30 dagen, met een zichtbaarheid van 6,31%, met de New York Times vlak daarachter met 6,11%. Op de dag van de verkiezingen en de dag erna voerde The Guardian echter de lijst aan met respectievelijk 6,89% en 6,42% zichtbaarheid.
- The Guardian, Aljazeera en BBC waren de niet-Amerikaanse nieuwssites in de top 10 in volgorde van zichtbaarheid bij zoekopdrachten naar topverhalen.
- Video-inhoud kwam naar voren als een kritieke indeling, die verscheen in 6% van de verkiezingen-gerelateerde zoekopdrachten.
- Piek zoekactiviteit vond plaats tussen 1-2 AM EST op 6 november.
- De belangrijkste zoekwoorden waren:
Meer SEO & marketing nieuws?
Laat hieronder je naam en e-mailadres achter en meld je aan voor de nieuwsbrief.
-