De SEO-trends van 2021

De SEO-trends van 2021

2020 loopt langzaam op zijn einde. Hoog tijd dus om een blik te werpen op wat de toekomst brengt. 2020 was voor iedereen een bewogen jaar, niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook binnen de wereld van digitale marketing. Verschillende nieuwe updates, aanpassingen en evoluties zorgen ervoor dat het digitale landschap er in 2021 helemaal anders zal uitzien.

Om jouw digitale aanwezigheid voor te bereiden op de jaarwissel sommen we de 10 belangrijkste SEO-trends van 2021 voor je op!

1. Kwalitatieve backlinks

In 2021 zullen kwalitatieve backlinks nog belangrijker worden. Op dit moment maken veel marketeers nog gebruik van eerder dubieuze linkbuilding strategieën en worden websites met links van een mindere kwaliteit nog steeds gevonden. In de toekomst zal dit echter anders zijn.

Het algoritme van Google wordt steeds beter in het herkennen van kwalitatieve en minder kwalitatieve backlinks. Als je met linkbuilding slechte, irrelevante of onlogische backlinks verkrijgt zal Google dit meteen doorhebben. Dit betekent niet dat Google je zal afstraffen voor minder kwalitatieve backlinks, maar wel dat je backlinks minder effect zullen hebben.

Deze trend is nu al zichtbaar. Webpagina’s met een groot aantal backlinks hebben misschien wel een hogere autoriteit, maar de kwaliteit van die backlinks is minder hoog. Zorg er daarom dan ook voor dat je ook in 2021 steeds kwalitatieve backlinks verkrijgt via gastblogs, persberichten en social media content.

2. Google Page Experience Update

Dankzij de Google Page Experience Update wordt de ervaring van gebruikers op je webpagina’s in 2021 steeds belangrijker. Vindt Google dat je pagina een slechte ervaring biedt, dan daal je onmiddellijk in de zoekresultaten.

De meeste marketeers zijn al bekend met de belangrijkste rankingfactoren voor de paginaervaring, zoals mobielvriendelijkheid en kwalitatieve content. Ook een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring. Om die snelheid te meten maakt Google van de zogenoemde ‘core web vitals’, LCP, CLS en FID, een nieuwe rankingfactor. Deze factoren bepalen hoe snel en interactief je website is. Zorg er dan ook voor dat jouw webpagina’s steeds zo snel mogelijk zijn.

Tenslotte kunnen vervelende pop-ups of een teveel aan advertenties een negatief effect hebben op de paginaervaring. Probeer deze dan ook tot een minimum te beperken.

3. Kwalitatieve content

Kwalitatieve content is een blijvende SEO-trend. Google wil immers de zoekvraag van gebruikers zo goed mogelijk beantwoorden. Daarom optimaliseert Google zijn algoritme steeds meer om de content van webpagina’s beter te begrijpen. Losse keywords worden steeds minder belangrijk. De gehele context van de tekst krijgt daarentegen steeds meer prioriteit.

Blijf daarom je content steeds optimaliseren voor je bezoekers. Toon met je content aan dat je een expert bent binnen je vakgebied en probeer de vragen van je bezoekers te beantwoorden. Ga niet uit van wat Google wil, maar wel van naar wat je bezoekers op zoek zijn. Google kan ondertussen immers al probleemloos de belangrijkste passages uit je tekst halen. Ga dus vooral uit van wat belangrijk is voor jouw bezoekers.

Niet alleen tekst is belangrijk, ook het uiterlijk van je webpagina’s speelt mee. Voorzie je content dan ook van de nodige call-to-actions, afbeeldingen, video’s en andere relevante visuals. Je bezoekers houden vooral van nette content, zodat ze in één oogopslag kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Hou je content dan ook ordelijk en gestructureerd!

4. Voice search

Bij de SEO van 2021 zal voice search zijn doorbraak meemaken, of althans, dat geloven wij toch. Steeds meer mensen gebruiken spraakgestuurde zoekopdrachten binnen Google, vooral bij de jongere generaties. Zij vinden het gemakkelijk dat ze zo niet meer moeten typen.

Iemand die spraakgestuurd zoekt doet dat natuurlijk op een heel andere manier dan iemand die typt. Pas je webpagina’s aan zodat zo ook heel makkelijk via spraakgestuurde zoekopdrachten gevonden kunnen worden. verdiep je in spraakgestuurde zoekopdrachten en welke zoektermen daarbij horen.

5. Gebruik van AR, VR en smart apparaten

Met de intrede van 5G wordt de term ‘mobile first’ steeds meer werkelijkheid. Binnen veel sectoren verloopt de overgrote meerderheid van de communicatie nu al via een mobiele telefoon. Met hogere internetsnelheden kunnen we nog gemakkelijker veel data versturen en ontvangen. Dat biedt dus veel nieuwe mogelijkheden.

Denk bijvoorbeeld aan een interieurwinkel, die klanten aan de hand van augmented reality zou kunnen laten zien hoe hun nieuwe meubels binnen hun interieur passen. Of aan een makelaar, die dankzij virtual reality heel eenvoudig een potentiële koper online een pand kan laten bezichtigen. Daarnaast kunnen smart apparaten bijvoorbeeld gebruikt worden om afspraken vast te leggen vanuit het comfort van je eigen woonkamer. Dergelijke toepassingen zorgen voor een bron van nieuwe zoekopdrachten van potentiële klanten, ideaal dus om met je SEO in 2021 op in te spelen!

6. Featured snippets

Dankzij verschillende updates aan het algoritme van Google verwachten we dat het belang van featured snippets in 2021 zal toenemen. Featured snippets vormen sowieso al een goede manier om extra verkeer naar je website te lokken, met een gemiddelde CTR van ongeveer 43 procent. Om een featured snippet te krijgen van jouw content moet je je content goed structureren en steeds een antwoord geven op de vraag van je bezoekers.

7. Geef antwoord op een vraag

Als je een vraag stelt in Google krijg je meestal bovenaan de zoekresultaten een balkje te zien met daarin verschillende antwoorden op die vraag. Dat noemen we de ‘Google samenvatting’. Bij elk antwoord zie je een fragment van de inhoud afkomstig van een webpagina. Je kan er dus maar beter voor zorgen dat jouw webpagina tussen die antwoorden staat.

Webpagina’s die als Google samenvatting staan zijn immers helemaal niet altijd pagina’s met een groot organisch bereik. Het zijn gewoon die pagina’s die het beste antwoord op de vraag geven. Wordt je pagina als Google samenvatting vermeld, dan is de kans groter dat mensen er op doorklikken en je website bezoeken. Probeer daarom bij je SEO van 2021 altijd zo goed mogelijk te voorspellen welke vragen mensen zullen stellen en daar een antwoord op te geven.

8. De SERP wordt aangevuld met ‘andere’ zoekresultaten

De zoekresultatenpagina bestond vroeger uit simpele zoekresultaten met een meta titel en meta description. Tegenwoordig worden die zoekresultaten steeds vaker aangevuld met andere elementen, zoals video’s, afbeeldingen, relevante zoekopdrachten en vragen met antwoorden.

Wij verwachten dat deze trend ook in 2021 zal doorzetten. SEO zal dan ook steeds meer een ‘winner takes it all’ game worden. Daarmee bedoelen we dat je op zoveel mogelijk elementen moet inspelen om een optimaal resultaat te bereiken. Vooral video’s winnen steeds meer terrein. Wil je optimaal op SEO inspelen? Start dan met het maken en publiceren van video’s op YouTube en zorg voor YouTube SEO.

9. Steeds meer zoektermen

De laatste jaren worden er steeds meer en verschillende zoektermen gebruikt. Vroeger zochten gebruikers vaak naar slechts één enkel zoekwoord, zoals bijvoorbeeld ‘sportschoenen’. Tegenwoordig wordt er echter heel wat breder gezocht, bijvoorbeeld naar:

  • Sportschoenen met antislipzool
  • Tennis sportschoenen
  • Nike sportschoenen

En ga zo maar door. Het algoritme van Google is sterk verbeterd, waardoor het meer zoekopdrachten kan begrijpen, en dat merken gebruikers zelf ook. Hierdoor beginnen gebruikers breder te zoeken, waardoor ze sneller en makkelijk het antwoord op hun vraag kunnen vinden.

Speel hier dan ook zoveel als mogelijk op in met je content. Hou daarvoor Google Search Console goed in de gaten. Zijn er bijvoorbeeld zoektermen waar je nog geen content voor hebt geschreven? Vul je webpagina’s dan, indien relevant, aan met content over de zoekvraag.

10. Meer gebruik van AI

Of je het nu weet of niet, je komt bijna dagelijks veelvuldig in aanraking met AI. Ook het algoritme van Google werkt op basis van AI. Wij denken echter dat de toename van AI niet binnen Google, maar wel binnen de bestaande en nieuwe SEO-tools zal plaatsvinden.

AI geeft je betere inzichten in hoe je je webpagina’s moet optimaliseren. SEO tools maken gebruik van semantische AI om je tips te kunnen geven voor het verbeteren van je content. Wij verwachten dan ook dat er steeds meer SEO tools met AI ontwikkeld zullen worden.

Wil jij jouw SEO in 2021 grondig aanpakken? Dan ondersteunt Online Marketing Monkey jou graag hierbij! Neem vrijblijvend contact op met ons en samen verbeteren wij de SEO van jouw website!