Een Online Marketing Monkey worden

Online marketing stage

Hoi, ik ben Bubacarr Touray, laatstejaarsstudent marketing aan de Howest in Brugge. Ik loop op dit moment voor de tweede maal stage bij Online Marketing Monkey. Ik schrijf deze blog om de mooie tijd die ik hier heb gehad te vereeuwigen en om zo hopelijk andere studenten te motiveren ook hier een online marketing stage te volgen. Omwille van Covid-19 verliep de stage heel anders dan verwacht. Desondanks kreeg ik steeds de nodige hulp en begeleiding, vanop afstand weliswaar.

Mijn eerste online marketing stage

Op 18 mei 2020 begon mijn eerste stagedag bij Online Marketing Monkey. De volgende zes weken zou ik hier stage volgen, ook wel eens de korte stage genoemd op Howest. Ik begon niet zonder stress aan mijn stage. Het was de eerste keer dat ik na mijn studentenjobs voor een bedrijf zou werken, ik was benieuwd om mijn nieuwe collega’s te leren kennen, en natuurlijk was Covid-19 nieuw in het land. Gelukkig werd ik op mijn eerste dag al meteen op mijn gemak gesteld en begon ik vol zin aan de zes weken online marketing stage die me te wachten stonden. In die periode hebben we een aantal keer op kantoor gewerkt, maar we werkten voornamelijk van thuis uit, omwille van de coronamaatregelen. Het was dus letterlijk een ‘online’ marketing stage!

In die zes weken heb ik veel bijgeleerd over SEO, onder andere door blogs en papers te lezen, SEO termen uit te schrijven, artikels te schrijven en herschrijven, de LinkedIn pagina te optimaliseren, enzovoort.

Terug voor meer

In september 2020 ging mijn derde en laatste jaar bedrijfsmanagement marketing van start. Eén van de projecten tijdens dit semester vereiste dat alle studenten elke donderdag stage volgden bij een onderneming binnen hun afstudeerrichting. Zonder te twijfelen nam ik al snel terug contact op met Online Marketing Monkey om opnieuw een online marketing stage bij hen te lopen.

Op 24 september 2020 ging ik er voor de 2de keer van start. Deze keer vlogen we er meteen in, aangezien ik het reilen en zeilen van Online Marketing Monkey al kende. Deze keer bestond het takenpakket uit het herschrijven van artikels, het up to date houden van het Libelle Mama forum en het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.

Een zoekwoordenonderzoek van nul

Zoals je misschien wel weet is een zoekwoordenonderzoek veel gecompliceerder dan alle taken die ik voordien tijdens mijn online marketing stage heb moeten uitvoeren. Ik kreeg dan ook het volledige semester de tijd om dit project af te werken. Concreet bestond de opdracht uit een zoekwoordenonderzoek voor Babyplaza, een babysite onderdeel van Libelle.

Het was allereerst belangrijk om mijn kennis rond zoekwoordenonderzoek op te frissen. Daarvoor las ik de whitepaper en de SEO-term over zoekwoordenonderzoek op de website van Online Marketing Monkey. Als je ooit in dezelfde positie als ik terecht komt, dan raad ik je zeker aan om beide te lezen. Het heeft voor mij immers tot een mooi resultaat geleid.

Het proces bestaat voornamelijk uit het opnemen van zoekwoorden in een spreadsheet. Die zoekwoorden haalde ik van de website van Babyplaza, concurrerende websites of van keyword tools. Toen ik voldoende zoekwoorden verzameld had probeerde ik de bijhorende zoekvolumes en rankings in Google te achterhalen. Dat deed ik met de tools van Semrush. Om af te sluiten vormde ik mijn opmerkingen en aanbevelingen op basis van mijn voorgaand onderzoek.

Terugblikken

Als ik terugblik naar mijn online marketing stage bij Online Marketing Monkey kan ik er enkel goed over spreken. Mijn collega’s hebben mij van begin tot eind steeds goed begeleid, zowel op bureau als vanop afstand. Ze waren elk moment beschikbaar om mijn vragen te beantwoorden of om mij te helpen. We hielden elke dag een stand-up zodat ze steeds samen met mij de planning van de dag konden overlopen.

Ik vond het heel leuk dat ik voldoende verantwoordelijkheid en zelfstandigheid kreeg in mijn taken. Ik mocht steeds zelf input geven of voorstellen doen als ik dat nodig vond. Dat gaf me toch wel het gevoel een echt deel van het team te zijn, en dat mijn mening even belangrijk was, ongeacht of ik nu een stagiair was of niet. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar geloof me, als ik verhalen van kennissen is dat duidelijk niet altijd het geval.

Ik ben het meest tevreden over alles dat ik heb bijgeleerd tijdens deze online marketing stage, door opdrachten uit te voeren, en vooral door na afloop van elke opdracht in te zien wat ik beter had kunnen doen. Ik kreeg dan ook voldoende feedback. Zo heb ik bij het zoekwoordenonderzoek achteraf geleerd dat ik nog meer had mogen focussen op de concurrentie, want daar valt talloze informatie te vinden die je kan inspireren voor je eigen site. Waar ik het meest over geleerd heb tijdens mijn online marketing stage is ongetwijfeld SEO.

Ik ben enorm dankbaar voor al wat ik geleerd heb, de toffe en behulpzame collega’s en voor mijn eerste ervaringen op de werkvloer, ook al waren die grotendeels online. Ik kijk alvast uit naar de toekomst. Wie weet kruist mijn pad dan weer met dat van Online Marketing Monkey!

Ben jij ook op zoek naar een online marketing stage?