Google Shopping-campagnes optimaliseren

Google Shopping-campagnes optimaliseren

Jouw campagnes met Google Shopping lopen lang niet slecht. Alleen is lang niet slecht niet dat waar je naar streeft. Zoals elke ondernemer wil je er gewoon zeker van zijn dat jouw uitgaven maximaal renderen. In deze blogpost tonen we je hoe je voor jouw producten de Google Shopping-campagnes kan optimaliseren.

Zo leren wij jou onder meer hoe je met uitsluitingszoekwoorden kunt werken of uitsplitsingen binnen productgroepen maakt. En waarom opvallende afbeeldingen zo belangrijk zijn.

Ontdek onze 8 tips en wordt een Google Shopping-Queen!

Tip 1: Topproducten verdienen een aparte campagne

Heeft jouw product de scherpste prijs? Heb je een uniek product in jouw aanbod? Of is jouw gamma de ultieme match voor Christmashoppers? Maak dan een aparte campagne aan:

Stap 1: Custom label toevoegen aan de Product Feed

  • Label in deze feed alle topproducten met het woord “topproduct”

Stap 2: Campagne met hoge prioriteit aanmaken.

Nu heb je twee campagnes voor hetzelfde product. De campagne met hoge prioriteit zal getoond worden ten nadele van deze met een normale prioriteit.

Vergeet daarbij ook niet om via Productgroepen te targeten op alle topproducten. Tegelijk kan je de biedingen voor deze campagne ook gaan verhogen om de kans voor vertoning verder te vergroten. Daarbij gaan we onze biedingen verhogen voor die zoektermen waarvan we kunnen verwachten dat ze een hogere conversie zullen genereren.

Tip 2: Evalueer de prestaties van de campagne met concurrentiestatistieken

Wanneer je een Search-campagne hebt opgezet, kan je controleren hoeveel clicks en conversies jouw campagne oplevert.

Uiteraard presteren niet alle campagnes altijd evengoed. Door de CPC van de goed presterende productgroepen te verhogen, vergroot je de kans dat deze getoond worden in de SERP.

Bij een Shopping-campagne beschik je ook over zogenaamde concurrentiestatistieken. Zo zie je binnen een productgroep wat jouw Maximum CPC (Cost per Click), maximum dat je wenst te betalen wanneer iemand op je advertentie klikt en de CTR (Click Through Rate) is van elk product, maar ook deze van de concurrentie (‘Benchmark’). Een voorbeeld :

Zo zien we zie dat Product X een CTR heeft van x%. Terwijl concurrenten een CTR van gemiddeld x% scoren. Er wordt dus minder/vaker geklikt op onze Shopping-advertentie dan op die van de concurrentie. Voor Product Y is de CTR ongeveer gelijk aan het gemiddelde. Reden: voor Product Y is jouw Max CPC €x wat ongeveer gelijk is aan dat van de concurrentie. Dat vertaalt zich ook in een vertoningsaandeel van x%. Dat betekent dat jouw advertentie vaak vertoond wordt, wat veel klikken oplevert.

Voor Product X bieden jouw concurrenten €x(=MaxCPC). Dat is heel wat meer dan de €x die jij biedt. Vandaar zal je niet altijd vertoond worden. Dat zie je ook in een lager vertoningsaandeel (x%) dan voor Product Y.

Om de CTR van beide producten te verhogen kan je het Maximum CPC-bod verhogen. Check daarvoor wel eerst of de CPA (Cost per Aquisition) nog niet zijn limiet bereikt heeft. Indien dat zo is, verlaag dan je CPC-bod.

Tip 3: Voeg optionele kolommen toe aan de Product Feed

Voor het aanmaken van jouw Shopping-campagne heb je een Shopping feed geüpload in het Google Merchant Center. Met de kwaliteit van deze feed valt of staan jouw Google Shopping-campagnes.

Je hebt al een custom label toegevoegd aan de Product Feed en alle topproducten kregen een label. Voeg nu optionele kolommen toe in de Product feed van jouw Merchant Center. Kolommen over productcategorieën als geslacht, kleur of maten verhogen de kans dat jouw advertentie in de zoekresultaten getoond wordt.

Wil je meer leren over hoe je jouw Product Feed optimaliseert?

Tip 4: Verras met beelden

Probeer niet altijd de makkelijkste weg te kiezen. Durf te experimenteren met andere foto’s dan deze die ook jouw concurrenten voor dit product gebruiken. Anders krijg je dit:

Google Shopping-campagnes optimaliseren

Jouw Shoppingadvertenie dreigt op te gaan in de massa. Kies een opvallende afbeelding of maak zelf originele foto’s:

Google Shopping-campagnes optimaliseren

Tip 5: Negeer de smartphone niet

Wist je dat heel binnenkort niet minder dan 40% van alle klikken op Shoppingadvertenties van een smartphone zullen komen?

Responsive design waarbij je bij het bouwen van een website ervoor zorgt dat deze zowel op desktops als op smartphones en tablets goed wordt weergegeven, is bij de meeste ondernemers bekend.

Ook Google Shopping kent het toenemende belang van smartphones. In de Product Feed kan je de kolom [mobile_link] toevoegen. In deze kolom vul je de mobiele URL naar jouw productpagina in.

Wanneer er vervolgens iemand vanop een smartphone op jouw advertentie klikt, geeft Google de productpagina weer die aangepast is aan mobiele apparaten.

Tip 6: Uitsluitingszoekwoorden toevoegen

Net zoals voor Search-campagnes wordt je bij Google Shopping-campagnes geconfronteerd met een aantal zoektermen tonen die voor jou oninteressant verkeer naar jouw webshop oplevert.

In het tabblad ‘Zoekwoorden’ van de advertentiegroep, klik je op .  ‘Details’ en dan op ‘All search terms’. Nu zie je alle zoektermen waarop jouw advertentie vertoond wordt.

Voeg de voor jouw product niet-relevante zoektermen toe als uitsluitingszoekwoorden.

Tip 7: Uitsplitsen productgroepen

Net als bij Search-campagnes is het bij Google Shopping van belang om productgroepen uit te splitsen. Afhankelijk van het product zal je te maken krijgen met verschillen in concurrentie.

Stel je hebt een online shop waarop je racefietsen verkoopt. Dan wordt niet enkel de productcategorie ‘racefietsen’ getarget. Afhankelijk van het merk zullen de prijzen en andere specificaties soms sterk van elkaar verschillenden. Daarom maak je binnen deze productcategorie best een verdere uitsplitsing per merk.

Vervolgens kan je voor elk merk een ander bod instellen. Door uit te splitsen volgens merk kan je beter zien hoe een merk zich beweegt ten opzichte van de concurrentie.

Tip 8: Titels optimaliseren

Let erop dat de ankertekst die de titel is waarop geklikt wordt, alle belangrijke info bevat. Vermeld in de titel zeker het merk en het belangrijkste zoekwoord. Daarnaast kan je ook nog details zoals de kleur of de maat vermelden.

Daardoor zullen bezoekers sneller geneigd zijn om op jouw advertentie te klikken.

Ga niet overdrijven met zoekwoorden en vermijd titels met uitsluitend hoofdletters. Niet alleen komt dit over als roepen. Google zal je ook op de vingers tikkenDeze worden onherroepelijk afgekeurd.

Laat die shoppers nu maar komen. Wij wensen jou alvast een goede verkoop!