Hoe optimaliseer jij je LinkedIn bedrijfspagina?

De meeste bedrijven hebben een succesvolle LinkedIn-pagina. Logisch ook, want je kan er eenvoudig een groot netwerk mee opbouwen. Toch zijn er nog veel bedrijven, zelfs heel bekende namen, die geen afgewerkte bedrijfspagina hebben of er niet optimaal aan social media marketing kunnen doen. Ben jij benieuwd hoe jij je bedrijfspagina op punt kan zetten en optimaal kan gebruiken? Volg dan deze tien tips!

10 tips om je LinkedIn bedrijfspagina te optimaliseren

1. Vervolledig je profiel

Bij een bedrijfspagina is het erg belangrijk dat je profiel volledig up to date is. Het is in de meeste gevallen het eerste dat de bezoekers te zien krijgen. Indien je dit goed doet zal je ook sneller gevonden worden in de zoekmachines en op LinkedIn zelf.

Naam en tagline

Logischere wijze zorg je dat je bedrijfsnaam te zien is. Verder kan je ook nog gebruik maken van de tagline, waar je een slogan zet of in het kort uitlegt wat je doet.

Logo en banner

Daarnaast voeg je best ook het logo en een banner toe. Zorg dat zowel het logo als de banner origineel zijn, want ze vertegenwoordigen waar je bedrijf voor staat. Ondanks het feit dat bedrijfspagina’s met een goed logo en banner gemiddeld tot 6 keer meer bezoekers krijgen, zijn er nog veel bedrijven die geen persoonlijke banner gebruiken.

Banner

Beschrijving

De beschrijving herkennen we op LinkedIn als “about us”. Het is belangrijk dat je deze beschrijving aanpast aan je eigen stijl, zodat bezoekers direct weten wie je bent, wat je aanbiedt, hoe je dat doet en hoe ze je kunnen bereiken.

Om aan te tonen hoe bezoekers je kunnen bereiken is het niet alleen interessant om je contactgegevens te delen, maar ook om je locatie te delen. LinkedIn biedt een optie aan om de locatie met een kaart op je profiel te zetten.

Het is belangrijk dat je in deze beschrijving voldoende zoekwoorden hanteert in je tekst. Net zoals bij je website waarderen zoekmachines dit enorm. Je zal dus zowel in de zoekmachines als op LinkedIn beter vindbaar zijn.

Buttons

Vandaag de dag zijn call to actions van groot belang. Het biedt ons de kans om verkeer van het ene platform naar het andere te leiden. Zo kan je op LinkedIn ook enkele buttons toevoegen om je bezoekers een bepaalde actie uit te laten voeren. Zo stel je een nieuwe button in:

buttons

2. Vind je doelgroep

Een van de hoofdredenen om met je bedrijf aanwezig te zijn op LinkedIn is dat je in contact kan komen met je doelgroep. relevante content posten en interactie aangaan met je doelgroep leidt tot waardevolle klantrelaties. De vraag is nu hoe vind ik mijn doelgroep?

Volg hashtags

Als bedrijf kan je op LinkedIn drie hashtags volgen. Zorg ervoor dat deze hashtags relevant zijn voor je bedrijf. Je kan de berichten binnen deze hashtags lezen, maar je kan er ook op reageren of ze delen. Als jij engagement toont naar andere bedrijven en personen, is de kans groter dat je zelf ook engagement terugkrijgt.

hashtags

Maak/sluit je aan bij groepen

LinkedIn biedt de mogelijkheid om je aan te sluiten bij groepen. Je kan je aansluiten bij groepen binnen dezelfde sector. Hier kom je vervolgens in contact te staan met andere bedrijven en professionals.

In deze groepen kan je content delen, reageren op content, jobadvertenties delen en contact leggen met andere leden.

Het is duidelijk dat het zeker interessant is om je aan te sluiten bij een groep. Jouw bedrijf krijgt meer exposure binnen de sector, maar omgekeerd kan jij ook andere bedrijven en professionals vinden.

3. Maak een Showcasepagina

Showcasepagina’s zijn een manier om jouw aanbod in de kijker te zetten. Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om voor je verschillende producten, diensten, merken of initiatieven een unieke showcasepagina te maken. Een showcasepagina maak je als volgt:

  • Zorg dat je als administrator op je bedrijfspagina zit.
  • Ga naar ‘Admin tools’ en klik op ‘Create a Showcase Page’.
  • Zorg ook hier dat je pagina op punt staat: Voeg een logo toe, een banner, je producten, je diensten…
  • Deel unieke content op je showcasepagina. Je kan het vergelijken met een bedrijfspagina op Instagram of Facebook.

showcase page

4. Nodig je connecties uit

Het is makkelijker om volgers bij te krijgen als je al een basis hebt om bij te beginnen. Het is dus interessant om al je collega’s uit te nodigen om je pagina te volgen. Moedig hen vervolgens aan om je content te liken, te delen en er op te reageren. Op deze manier krijgen hun connecties ook jouw content te zien, wat leidt tot meer volgers.

Jouw collega’s kunnen hun connecties dan weer aanmoedigen om jouw pagina te volgen. Een interessante wijze om dit te doen is door je collega’s toegang te geven tot de pagina als administrator. Op deze manier kunnen zij met slechts een paar kliks makkelijk hun eigen connecties uitnodigen.

connecties

5. Deel content gefocust op je werknemers

Wanneer een bezoeker op je LinkedIn pagina komt kan hij direct zien wie je werknemers zijn. Moedig je werknemers hiervoor ook aan om hun job toe te voegen aan hun persoonlijke profiel.

Je kan vervolgens content plaatsen omtrent bepaalde werknemers. Dit kan bijvoorbeeld wanneer een van de werknemers een bepaalde mijlpaal behaald heeft of dergelijke. De content kan dan een interview, de favoriete quote van de werknemer of een infographic zijn.

Je kan ook de cultuur van de onderneming in beeld brengen door video’s, foto’s, blogs, etc. te posten. Op deze manier krijgen mensen de sfeer binnen de onderneming te zien, waardoor je een beter imago kan krijgen. Je werknemers kunnen dit dan nog eens extra bevestigen door het te delen.

Dit is handig voor het algemene imago van het bedrijf, maar ook om een beeld te geven van de onderneming aan potentiële toekomstige werknemers.

6. Deel relevante content

Een goed profiel opstellen, je doelgroep vinden, een showcasepagina maken, je connecties uitnodigen en content omtrent werknemers leiden nog niet tot succes. Ook relevante content delen is daarnaast zeer belangrijk. Deel consistent content die meerwaarde biedt voor je volgers. Indien dit goed gedaan wordt leidt het tot meer engagement en zichtbaarheid.

Je volgers zullen liken, reageren of de content delen. Vervolgens krijgen hun connecties jouw content te zien.

Een goede manier om de content relevant te maken is zorgen dat er ook werkelijk een doel of een geldige reden is om te posten. Zo kan je bijvoorbeeld inspelen op bepaalde gebeurtenissen, zoals kerst gerelateerde content tijdens de kerstperiode.

Er zijn 3 soorten content die je kan posten:

  • Content creation: content delen die je zelf maakt om te plaatsen op LinkedIn, zoals foto’s, video’s of infographics.
  • Content repurposing: content delen die je al eerder gemaakt hebt, zoals blogs of YouTube video’s.
  • Content curation: Content delen die gemaakt is door een derde partij, ook bekend als third party content.

Het is de bedoeling dat je een goede balans vindt in het posten van deze verschillende soorten content. Hou er verder ook rekening mee om vooral informationele content te posten. Indien je te veel promotionele content post, zal het publiek afhaken.

7. Post consistent content

Het duurt op LinkedIn niet lang vooraleer je laatste update zijn effect verliest. In de eerste paar uren zal je het meeste engagement krijgen, tenzij je post goed in de smaak valt en viraal gaat. Dan kan het zijn dat deze wat langer circuleert.

De boodschap is dus consistent te zijn en regelmatig je LinkedIn pagina te updaten. Dit mag gerust 2 tot 5 keer per week zijn, op voorwaarde dat de content relevant en kwaliteitsvol is. Als je succes wilt hebben op LinkedIn geldt zoals voor veel zaken de regel “kwaliteit boven kwantiteit”. Onder deze kwaliteitsvolle content verstaan we content die meerwaarde biedt voor je doelgroep.

8. Interacteer met je publiek

Wanneer mensen je posts liken, delen of er op reageren, waarderen ze het erg wanneer de pagina in kwestie laat zien dat de boodschap goed ontvangen is. Een goed engagement met je publiek op LinkedIn zorgt voor loyaliteit en aanbevelingen.

Wanneer je de bedrijfspagina bekijkt als administrator heb je toegang tot de analytics. Dit is een handige tool om te achterhalen van wie het engagement komt. Maak hier gebruik van, zodat je deze mensen vervolgens kan bedanken met een like of met een reactie. Indien mogelijk kun je er ook voor kiezen om de content van deze persoon te delen, mits het interessant is voor je doelgroep.

In sommige gevallen wijst de interesse in de content op interesse in het aanbod. LinkedIn kan hier een handige tool zijn voor het vinden van suspects voor je sales afdeling.

publiek

9. Maak gebruik van de analytics

Bekijk om de zoveel tijd eens de analytics van de pagina. Dit is belangrijk, want aan de hand van deze gegevens kan je testen wat werkt en wat niet werkt voor jouw pagina. Het aantal page views, het aantal impressies op een post, het aantal nieuwe volgers en welke job zij hebben zijn voorbeelden van gegevens die je kan vergaren.

Na het analyseren van deze gegevens kan je bijvoorbeeld achterhalen of je wel de juiste doelgroep bereikt, of je pagina het even goed doet op desktop en mobile en of je button aantrekkelijk genoeg is. Indien vastgesteld wordt dat er iets beter kan, denk dan goed na over wat het resultaat in de analytics kan verbeteren.

App LinkedIn

10. Adverteer op LinkedIn

Als je alle voorgaande tips toegepast hebt, is de kans groot dat je al een voldoende groot organisch bereikt hebt. Toch is het zo dat je je LinkedIn pagina nog niet optimaal gebruikt. Je kan er namelijk voor kiezen om te adverteren en vervolgens een nog groter bereik te hebben.

Je kan kiezen voor:

  • Gesponsorde content
  • Gesponsorde INMAIL
  • Tekstadvertenties

Door het voeren van deze advertenties kan je een unieke doelgroep bereiken, effectief leads genereren, naamsbekendheid verhogen, potentiële werknemers vinden of deelnemers verkrijgen voor een van je evenementen.

LinkedIn biedt de gebruiker hier veel vrijheid in. Je hebt zelf volledige controle over je budget en de kost. Je kan ervoor kiezen om te betalen per click, per 1000 views of wanneer je bericht afgeleverd is bij de gesponsorde INMAIL. Toch niet overtuigd? Dan kan je de advertentie in een mum van tijd stilzetten. We kunnen concluderen dat adverteren op LinkedIn veel mogelijkheden biedt voor je onderneming, vooral wanneer je een specifieke doelgroep wilt bereiken.

Eens je de 10 tips goed geïmplementeerd hebt in je LinkedIn bedrijfspagina zal je ongetwijfeld een beter resultaat krijgen. We wensen je alvast succes met het optimaliseren van jouw pagina!

Online Marketing Monkey

Deze blogpost heeft als doel je te helpen met de optimalisatie van je LinkedIn pagina.

Wil je nog meer van deze content zien of een voorbeeld van een goede LinkedIn bedrijfspagina?

Plaats een reactie