Google AMP

Wat is Google AMP en hoe kan ik het inzetten

Google introduceerde begin 2016 een nieuwe stap in de mobiele revolutie: Accelerated Mobile Pages, ofwel AMP. Deze nieuwe tool levert mobiele websitebezoekers een snellere en nog betere gebruikerservaring.

Wat is Google AMP?

Google Accelerated Mobile Pages is een nieuwe manier voor het laden van een mobiele webpagina. Het grote voordeel is dat AMP het laden van webpagina’s véél sneller maakt.

Sinds enige tijd is Google’s zoekmachine aan het evolueren van een tool die gebruikers voorziet van links van relevante websites, naar een device die antwoorden geeft op vragen. Voor eenvoudige vragen lukt dat al vrij goed via featured snippets, bijvoorbeeld: "wie is de huidige premier van België ?"

charles michel

Snippets zijn minder evident voor meer complexe vragen als "waarom ligt er minder sneeuw in de Alpen ?". Om als gebruiker het antwoord op deze vragen te kennen, dien je enkele artikelen uit de zoekresultaten aan te klikken en te lezen, waarvan misschien traag mobiel laden. Google komt nu met de AMP-oplossing om de links waarop je klikt razendsnel te openen. Sites die AMP gebruiken voor relevante zoekopdrachten, zullen dan ook door de zoekmachinereus beloond worden met hogere rankings.

Technisch

Het bestaat uit 3 onderdelen:

  1. AMP HTML
  2. AMP Javascript
  3. AMP Cache.

AMP HTML is HTML met enkele beperkingen voor betrouwbare prestaties en een aantal extensies voor de ontwikkeling van rijke content die verder gaat dan eenvoudige HTML. De AMP JS-bibliotheek zorgt ervoor dat AMP HTML-pagina’s snel worden weergegeven. De pagina’s worden geleverd door AMP Cache (optioneel).

Met de integratie van AMP op je website maak je een aantal concessies met betrekking tot de opmaak en opbouw van de pagina’s, maar zorg je er wel voor dat webpagina’s tot 10 keer sneller laden. Dit komt de gebruikerservaring natuurlijk ten goede.

Wanneer pas je Google AMP toe?

  • Wanneer je in Analytics ziet dat er veel bezoekers afkomstig zijn van mobiele apparaten, kan een AMP een oplossing bieden.
  • Daarnaast is het erg geschikt voor websites die regelmatig nieuwe content delen. Deze updates worden razendsnel geïndexeerd door Google en worden bovendien prominent weergegeven tussen de zoekresultaten.
  • Je SEO zal er eveneens wel bij varen. Immers, laadsnelheid is een ranking factoren
  • Bovendien kent de bezoeker ook nog eens een (vaak) veel betere gebruikerservaring.

Accelerated Mobile Pages is een reactie op de Instant Articles van Facebook. Met Instant Articles kan de lezer hele artikelen binnen de Facebook-app openen, in plaats van via een linkje dat naar een externe site verwijst. Dat gaat 8 keer sneller volgens Facebook. Ook Twitter, Snapchat en Apple proberen op deze verbeterde user experience gebruikers langer bij zich te houden.

Hoe zien AMP er in de zoekresultaten uit?

Mobiele AMP

In de search engine result pages worden webpagina’s met een AMP bovenaan de resultaten getoond en zijn te herkennen aan het bliksemschicht-symbooltje. Soms in in een carrouselvorm, soms als gewoon zoekresultaat. De carousel-wijze is alleen beschikbaar voor nieuwsartikelen. Het doel is gebruiksvriendelijkheid: een gebruiker kan snel door de artikelen heen scrollen door van links naar rechts te swipen.

Nog geen AMP voor je belangrijkste zoekwoorden? Dan zal dit jouw click through rate en dus je organische verkeer op mobiele devices kunnen benadelen. Zeker als je naaste concurrenten het wel al hebben.

Niet alle pagina’s van een website hoeven een AMP pagina te zijn. Vanaf een AMP pagina kan de bezoeker gewoon doorklikken naar een normale pagina.

Hoe kom ik aan AMP?

Wanneer je besluit om aan de slag te gaan met AMP zijn er verschillende opties:

  • Wanneer je gebruik maakt van een content management system (CMS) zoals WordPress, is het vaak mogelijk om een AMP plugin te installeren.
  • Indien je gebruik maakt van een CMS waarmee het niet mogelijk is om plugins te installeren, dien je zelf een AMP pagina maken.
  • Hier vind je een stappenplan om je eigen AMP pagina te ontwikkelen

Kan ik zelf de AMP-versie van een pagina testen?

Wanneer je een Google AMP pagina hebt gemaakt, kan je testen of de pagina werkt via https://search.google.com/search-console/amp

Tegenstanders

Toch is niet iedereen enthousiast. Dat de paginasnelheid belangrijk is voor de gebruikservaring, is voor iedereen duidelijk. Sommige websitebouwers zien AMP slechts als een oplossing voor websites die normale pagina’s niet kunnen optimaliseren qua snelheid. Voor Google zelf is het makkelijker om bezoekers in de eigen omgeving te behouden om data te verzamelen. Het is lastiger om bezoekers naar de website te krijgen.

Conclusie

Google wil met AMP ervoor zorgen dat bezoekers in haar zoekmachine blijven. Of dit een bedreiging is voor huidige websites, is de vraag. Maar als AMP in de toekomst gaat worden uitgebreid, kan dit een bedreiging zijn voor de traditionele websites. Het is in ieder geval interessant om te zien hoe google inspeelt op de grote AMP concurrenten, zoals Facebook, Twitter en Snapchat.