Google Ads: het einde van breed zoeken met modifier

 

Sinds kort is het niet meer mogelijk om het zoektype ‘breed zoeken met modifier’ (BMM) toe te voegen aan je advertenties in Google Ads. Wat betekent dat precies? En welke invloed heeft dat op je advertenties?

Zoektypes in Google Ads

Tot voor kort had je vier verschillende opties voor het toevoegen van zoekwoorden in Google Ads die allemaal hun eigen kenmerken hadden:

1. Breed zoeken

Je advertenties worden getriggerd bij zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan jouw zoekwoorden.

Heb je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘sjaal dames’ toegevoegd aan je advertentie? Dan wordt die advertentie ook getoond bij een zoekopdracht als ‘damesmode kopen’ of ‘hoofddeksel dames’. Natuurlijk wordt je advertentie ook getriggerd wanneer mensen zoeken op ‘sjaal dames’.

Deze zoekwoorden voeg je zonder enige toevoeging toe in Google Ads. Het is dus simpelweg sjaal dames.

2. Breed zoeken met modifier

Dit soort zoekwoord is al iets specifieker dan het breed zoeken.

Opnieuw nemen we ‘sjaal dames’ als voorbeeld. Hier moeten deze twee woorden sowieso voorkomen in de zoekopdrachten. Je advertentie wordt wél getriggerd bij ‘sjaal kopen dames’, maar niet bij ‘sjaal kopen heren’.

Deze zoekwoorden voeg je toe met +’jes. Hier zou het +sjaal +dames zijn.

3. Zoeken op woordgroep

Bij woordgroepen moet het zoekwoord exact terugkomen in de zoekopdracht, maar er mogen wel woorden voor of na de woordgroep komen.

Om bij het voorbeeld van ‘sjaal dames’ te blijven: je advertentie wordt wél getriggerd bij bijvoorbeeld ‘sjaal dames kopen’, maar niet bij ‘sjaal kopen dames’.

Deze zoekwoorden voeg je toe met aanhalingstekens. “sjaal dames”.

4. Exacte zoekwoorden

Dit spreekt voor zich: de advertentie wordt enkel getoond in de SERP’s wanneer het zoekwoord exact de zoekopdracht is.

In ons voorbeeld is dat dan enkel wanneer mensen exact ‘sjaal dames’ zoeken dus.

Deze zoekwoorden voeg je toe met vierkante haakjes. [sjaal dames].

Wat is er veranderd in Google Ads?

Google heeft beslist om niet meer te werken met BMM-zoekwoorden.

Wil dat dan zeggen dat al je zoekwoorden nu heel breed zijn of heel beperkt met woordgroepen en exacte zoekwoorden?

Nee, woordgroepen worden nu iets uitgebreider. Voordien werden advertenties niet getriggerd wanneer er een woord tussen de woordgroep werd geplaatst (bv. sjaal kopen dames). Dat is vanaf nu wel het geval.

Nu zijn er dus drie in plaats van vier verschillende zoektypes: breed zoeken (wat erg vrij matcht), “woordgroep” (wat gemiddeld matcht) en [exacte zoekwoorden] (wat heel specifiek matcht). Het zoektype woordgroep is nu meer geworden zoals het breed zoeken met modifier.

De bestaande BMM-zoekwoorden die in campagnes gebruikt werden, worden nu automatisch overgezet naar woordgroepen. Je hoeft dus in principe zelf niets te ondernemen. Het is wel aan te raden dat je het zoektermen rapport in de gaten houdt. Er kunnen namelijk verschuivingen ontstaan door deze veranderingen.

Ook houd je best de aanbevelingen op Google Ads in de gaten. Zo zal daar een aanbeveling ‘overbodige zoekwoorden verwijderen’ komen voor de BMM-zoekwoorden die al bestonden als woordgroep. Ook kan het zijn dat er nog andere aanbevelingen verschijnen die met zoekwoorden te maken hebben. Bekijk ze zeker aandachtig en overweeg wat belangrijk is voor jouw campagne.

Geraak je zelf niet uit aan Google Ads of wil je gewoon graag hulp bij het opzetten van je campagne? Aarzel niet om contact op te nemen met Online Marketing Monkey. Wij helpen je met veel plezier verder.