Facebook: heeft het een probleem met tieners ?
Enkele cijfers over Facebook (oktober 2013)
- totaal aantal Facebook gebruikers: 1,25 miljard
- totaal aantal dagelijkse gebruikers: 728 miljoen
- gemiddeld aantal likes per dag: 4,50 miljard
- gemiddelde tijd per bezoek: 20 minuten
- gemiddelde tijd per maand: 8,30 uren
- sinds juli 2013 aan een sterke koerswinst bezig: van $ 24/aandeel tot meer dan $ 50/aandeel eind oktober
Geen enkele social media doet het momenteel beter dan het Facebook van Mark Zuckerberg.
Resultaten Facebook kwartaal 3 – 2013
Woensdag 30 oktober 2013 maakte de firma haar financiële kwartaal cijfers bekend. De resultaten voor Q3 waren veel beter dan verwacht: het aantal actieve dagelijkse gebruikers steeg tot 728 miljoen, de omzet uit advertentie steeg met 66% tot $ 1,80 miljard en de totale omzet van $ 1,26 miljard naar iets meer dan $ 2 miljard ten opzichte van Q3 van vorig jaar. Ook de mobiele inkomsten, dé reden waarom het aandeel sinds haar introductie in mei 2012 tot juni 2013 daalde, gingen de goede uit. De mobiele inkomsten uit advertenties zijn ondertussen goed voor 49% van de volledige reclame omzet, tegenover 41% het voorgaande kwartaal. Dat was vooral naar de zin van analisten, die de reclame inkomsten op tablets en smartphones scherp in de gaten houden. De investeringen van Facebook in het mobiele beginnen dus haar vruchten af te werpen. Gevolg: de koers van het aandeel schoot direct na opening omhoog.
Klik in de beelden voor meer informatie van de Facebook resultaten.
[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]
Tot dat de financiële directeur David Ebersman later op de dag bekend maakte dat het dagelijks Facebook gebruik bij jonge tieners gedaald was. Gevolg: beleggers reageerden erg geschrokken en stuurden het aandeel op het einde van de dag in de min.
Waarom vinden tieners Facebook niet meer leuk ?
Veel aandeelhouders zien de jeugd als de toekomst. Zij zijn de trendsetters. Als jongeren deze vorm van social media niet meer leuk vinden en minder gaan gebruiken, is dat volgens hen een trend die zich ook kan doorzetten bij andere, oudere users. Vooral Amerikaanse beleggers zagen een MySpace scenario opduiken. MySpace behoorde in 2005 nog tot de top 10 van populairste sites; tegenwoordig staat ze zelfs niet meer in de top 100.
De reden waarom het Facebook gebruik bij tieners gedaald is, ligt deels aan volgende aspecten:
- De jeugd heeft ondertussen geleerd dat ze hun updates beter moeten afschermen, om later problemen, bijvoorbeeld bij het solliciteren, te voorkomen.
- Alternatief Snapchat bijvoorbeeld is een site waar tekst en foto’s slechts 10 seconden zichtbaar staan. Daar dus geen last van gênante foto’s die je op het internet blijven achtervolgen.
- Het nieuwe van Facebook is er ook wat vanaf voor veel tieners. Jongeren experimenteren nu eenmaal graag en kiezen ook voor alternatieven zoals Snapchat, Instagram en Whatsapp.
- Verder nemen Twitter en Google+ in populariteit toe.
Is het einde nu in zicht voor Facebook ?
- Nee, maar ze kunnen het ook niet permitteren om op hun lauweren te rusten.
- Het is hun verdienste dat ze oudere generaties op het social media platform bij uitstek hebben gekregen.
- De +30-gers, +40-igers en de +50-gers zijn een veel trouwer publiek en wisselen veel minder snel van social media als tieners.
- Het is ook niet zo dat de tieners het massaal links laten liggen; ze gebruiken het gewoon wat minder.
- Verder heeft de firma bijvoorbeeld Instagram, ook populair bij jongeren, overgenomen.
- Bovendien: 70% van het gebruik komt van mobiele toestellen, terwijl die maar 49% van de advertentie omzet genereren; maw: er is nog heel wat ruimte voor groei.
Neemt niet weg dat Facebook zeer kort op de bal zal moeten blijven spelen qua privacy + mobile én haar concurrenten goed in het oog moet houden om aan de torenhoge verwachtingen van haar aandeelhouders de komende jaren te kunnen blijven voldoen.
Wil je graag op de hoogte blijven van de nieuwste online marketing trends?