SEO of SEA: waar moet ik in investeren? Voor je die vraag kan beantwoorden, is het een goed idee om uit te zoeken wat het verschil is. Lees dus zeker verder.
SEA of Search Engine Advertising
SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Concreet wil dat zeggen dat je betaalt aan zoekmachines zoals Google om er te adverteren. Dit zijn ook de advertenties en links die je bovenaan de pagina ziet met ‘Advertentie’ ervoor. Ook op partnersites van Google – zoals YouTube – kan je adverteren.
Door SEA toe te passen, zie je snel resultaat. Ook zijn de resultaten van SEA gemakkelijk te meten: je ziet exact hoe welke advertentie het doet. Wat is de click through rate? Hoeveel conversies brengt welke advertentie op? Welke zoekwoorden zorgen er voor de conversies?
Een ander voordeel aan SEA is dat je zelf je dagelijks budget bepaalt. Ook kan je de doelgroep beter targetten: je kiest zelf in welke regio je advertenties getoond worden, op welke dagen ze verschijnen en zelfs op welk moment van de dag. Daarvoor moet je natuurlijk wel een goed zicht hebben op de doelgroep.
Een nadeel aan SEA is dat het geen duurzame oplossing is. SEA geeft hele goede resultaten op korte termijn, maar je verdwijnt meteen uit de SERPs als je stopt met adverteren. Het aantal bezoekers op je website zal dan meteen drastisch dalen aangezien je niet organisch op de eerste pagina van de zoekresultaten stond.
SEO of Search Engine Optimization
SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. SEO houdt in dat je je site zo optimaliseert dat hij hoog in de organische zoekresultaten van Google terecht komt. De organische zoekresultaten worden onder de advertenties getoond.
Waarom zou je dat willen als je er al staat met een advertentie?
Wel, er zijn twee nadelen aan de advertenties die je niet hebt met organische zoekresultaten.
- Advertenties worden in tegenstelling tot de organische resultaten niet constant getoond. Zeker wanneer je een beperkt budget aan Google Ads uitgeeft. Google verspreidt namelijk zelf je budget over de dag zodat niet al je budget erdoor is voor de middag.
- Advertenties hebben soms een negatieve en onbetrouwbare bijklank. Hoeveel gebeurt het dat je naar onder scrolt om niet op een advertentie te hoeven klikken? Natuurlijk denken niet alle mensen zo (anders zou Google Ads niets waar zijn), maar dat is wel iets om rekening mee te houden. Het is dus niet onbelangrijk om ook bovenaan de organische zoekresultaten te staan.
De vier pijlers van SEO
SEO is meer dan aan één knopje draaien. Het is een verzameling van kleine optimalisaties en het bestaat uit verschillende onderdelen. We noemen het ook wel de vier pijlers van SEO.
1. Kwaliteitscontent
De eerste pijler van SEO is de kwaliteitscontent. Zoekmachines zien meer en meer of er goede, relevante en kwalitatieve teksten op je website staan. Zo gaan ze jouw website hoger ranken dan die van de concurrenten die minder kwalitatieve teksten op hun website hebben staan.
2. On page optimalisatie
De tweede – en waarschijnlijk meest bekende – pijler van SEO is de on page optimalisatie. Dit zijn optimalisaties die je zelf kan uitvoeren op je eigen website. Denk maar aan keywords in je teksten verwerken, de page title en de meta description goed zetten, intern linken in je tekst, werken met tussentitels, een at tekst geven aan je afbeeldingen,… Allemaal kleine zaken die samen een grote invloed kunnen hebben op de vindbaarheid van je website.
3. Off page optimalisatie
In tegenstelling tot de on page optimalisatie gaat het hier over alles wat zich buiten jouw website bevindt maar toch nog een invloed heeft op de plaats in de zoekresultaten. Een groot voorbeeld hiervan is linkbuilding; een echt vak apart.
4. Technische SEO
En last but not least is pijler vier: technische SEO. Dit is iets ingewikkelder dan de rest. Hier speelt de laadtijd van je website bijvoorbeeld een grote rol, maar ook de leesbaarheid, de mobiele bruikbaarheid, de sitemaps, de autoriteit score, de grootte van de afbeeldingen,…
Naast de vier pijlers van SEO zijn er nog andere zaken waar je rekening mee moet houden: wat zijn je KPI’s? Hoe doen de concurrenten het en hoe kan jij het beter doen dan hen?
Zoals je ziet houdt SEO veel meer in dan je op het eerste zicht zou denken. Dat is ook de reden waarom we bij SEO spreken over een werk van lange adem. SEO is dan wel gratis, maar er kruipen erg veel werkuren in. Je moet constant blijven optimaliseren om je concurrenten voor te blijven.
Maar SEO is iets waar je veel aan hebt: je website krijgt een meer betrouwbare uitstraling, je bezoekers komen organisch (en dus gratis) binnen en het is een duurzame oplossing waar je veel aan hebt op lange termijn.
SEO of SEA: waar moet ik in investeren?
Veel bedrijven willen vooral inzetten op SEA. Je ziet snel resultaat en kan gemakkelijk volgen hoeveel conversies je krijgt. Maar is dat wel een goed idee?
Het allerbeste idee is een combinatie van beide. Zeker als je nog maar net begint met het optimaliseren van je website. Met SEO krijg je niet snel resultaat, maar het is wel duurzaam. Tot SEO zijn werk doet, investeer je het best ook in SEA. Zo zullen de conversies of het aantal bezoekers al meteen stijgen.
SEA is de perfecte tool om gerichte acties te voeren: Zijn er solden? Wil je een actie voeren rond moederdag, kerstmis of een andere feestdag? Is er een uitverkoop?
Conclusie
De grote conclusie is: investeer in zowel SEO en SEA om het perfecte resultaat te verkrijgen. SEA voor resultaat op korte termijn, SEO voor resultaat op lange termijn.
Wil je er zelf ook invliegen, maar weet je niet waar te beginnen?