Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

SEA vs SEO

SEO of SEA: waar moet ik in investeren? Voor je die vraag kan beantwoorden, moet je eerst goed het verschil kennen. Lees dus zeker verder.

 

SEA of Search Engine Advertising

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising. Concreet wil dat zeggen dat je betaalt aan zoekmachines zoals Google om er te adverteren. Dit zijn ook de advertenties en links die je bovenaan de pagina ziet met ‘Advertentie’ ervoor. Ook op partnersites van Google – zoals YouTube – kan je adverteren.

SEA

Door SEA toe te passen, zie je snel resultaat. Ook zijn de resultaten van SEA gemakkelijk te meten: je ziet exact hoe welke advertentie het doet. Wat is de click through rate? Hoeveel conversies brengt welke advertentie op? Welke zoekwoorden zorgen er voor de conversies?

Een ander voordeel aan SEA is dat je zelf je dagelijks budget bepaalt. Ook kan je de doelgroep beter targetten: je kiest zelf in welke regio je advertenties getoond worden, op welke dagen ze verschijnen en zelfs op welk moment van de dag. Daarvoor moet je natuurlijk wel een goed zicht hebben op de doelgroep.

Een nadeel aan SEA is dat het geen duurzame oplossing is. SEA geeft hele goede resultaten op korte termijn, maar je verdwijnt meteen uit de SERPs als je stopt met adverteren.

 

SEO of Search Engine Optimization

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. SEO houdt in dat je je site zo optimaliseert dat hij hoog in de organische zoekresultaten van Google terecht komt. De organische zoekresultaten komen onder de advertenties terecht.

SEO

Waarom zou je dat willen als je er al staat met een advertentie?

Wel, er zijn twee nadelen aan de advertenties die je niet hebt met organische zoekresultaten. Eerst en vooral worden de advertenties niet constant getoond; zeker niet als je een beperkt budget hebt. Google verspreidt zelf je budget over de dag. Ten tweede hebben advertenties soms een negatieve en onbetrouwbare bijklank.

De organische zoekresultaten worden vaak als meer betrouwbaar gezien, dus het is nooit slecht om ook bovenaan de organische zoekresultaten te staan.

 

SEO bestaat uit verschillende onderdelen. Zo heb je inhoudelijke SEO en technische SEO.

Inhoudelijke SEO

Het meest bekende deel van SEO is het inhoudelijke luik.

Voor je content op een website zet, moet je weten welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt om op zoek te gaan naar datgene wat jij aanbiedt. Die zoekwoorden verwerk je dan in de teksten die op je website verschijnen. De zoekmachines zien meer en meer of er goede, relevante en kwalitatieve teksten op je website staan, en ze gaan jouw website dan ook hoger ranken dan die van concurrenten met minder kwalitatieve teksten. We hebben het hier over de E-A-T van een website.

 

Technische SEO

Het iets ingewikkeldere deel van SEO is het technische luik. Hier gaat het over zaken die achter de schermen van een website plaatsvinden: de laadsnelheid van een website, de autoriteit score, de page titles en meta descriptions,…

Voor iemand die zelf niet elke dag bezig is met online marketing, klinkt dit waarschijnlijk Chinees. Dit bewijst dat SEO iets is waar je veel kennis van moet hebben voor je het kan toepassen op je website. Hoewel het gratis is – je hoeft er de zoekmachines niet voor te betalen – is het iets waar je veel tijd in moet steken. Je betaalt er dus wel de werkuren voor.

Toch is SEO iets waar je heel veel aan hebt. In tegenstelling tot SEA is SEO geen oplossing voor snel resultaat, maar het is wél een duurzame oplossing waar je veel aan hebt op lange termijn.

 

SEO of SEA: waar moet ik in investeren?

Veel bedrijven willen vooral inzetten op SEA. Je ziet snel resultaat en kan gemakkelijk volgen hoeveel conversies je krijgt. Maar is dat wel een goed idee?

Het allerbeste idee is een combinatie van beide. Zeker als je nog maar net begint met het optimaliseren van je website. Met SEO krijg je niet snel resultaat, maar het is wel duurzaam. Tot SEO zijn werk doet, investeer je het best ook in SEA. Zo zullen de conversies of het aantal bezoekers al meteen stijgen.

SEA is de perfecte tool om gerichte acties te voeren: Zijn er solden? Wil je een actie voeren rond moederdag, kerstmis of een andere feestdag? Is er een uitverkoop?

 

Conclusie

De grote conclusie is: investeer in zowel SEO en SEA om het perfecte resultaat te verkrijgen. SEA voor resultaat op korte termijn, SEO voor resultaat op lange termijn.

Wil je er zelf ook invliegen, maar weet je niet waar te beginnen?