SEO fouten

Maak deze 4 SEO fouten niet

21 mei 2015

Uiteraard wil elk website hoge rankings in de zoekmachines realiseren. Search engine optimization is daarvoor uiteraard vrij essentieel: on-page optimalisatie, nieuwe content, zoekwoordenonderzoek, linkbuilding, internal linking, social shares, ect. Op dit moment is er onder de SEO-ers veel aandacht voor snelle laadtijden en mobielvriendelijkheid. Zorg ervoor dat je, in het heetst van deze “strijd”, de volgende 4 SEO fouten NIET begaat.

1. Niet-indexeerbare webpagina’s

Wil je mooie posities behalen, dan moeten je webpagina’s uiteraard de juiste content bevatten én …. toegankelijk zijn voor de zoekmachines. We komen regelmatig pagina’s tegen die per ongeluk een no-index tag gekregen hebben (bijvoorbeeld tijdens de ontwerp fase ) en die nadien vergeten worden te verwijderen. Gevolg: de google-bots zullen deze webpagina’s niet indexeren en zullen aldus niet in de SERPs verschijnen.

Ook een slecht ingestelde Robots.txt kan veel kwaad doen. Heeft jouw site dergelijke file: verifieer of er specifieke pagina’s / afbeeldingen / CSS / ect. geblokkeerd worden voor crawling EN of dit nog steeds mag.

Een erg praktische gratis SEO tool om dit te controleren is Screamingfrog. Met de robots.txt-tester in je Google Webmaster Tools kan je eveneens controleren welke pagina’s zijn uitgesloten voor crawlers.

screaming frog

2. Linkbuilding op laag pitje

SEO bestaat uit 2 pilaren: on-page en off-page optimalisatie, ook wel linkbuilding genoemd. De domein autoriteit van een website, en dus de rankings, wordt bepaald door de kwaliteit van de inkomende externe links en je internal link structuur. Een veelgemaakte SEO fout bij de lancering van een nieuwe website met een gewijzigde URL structuur , is dat er niet correct 301-geredirect wordt, met een stijging van 404-foutpagina’s tot gevolg en een verzwakking van de internal linking. Via Open Site Explorer kan je controleren welke webpagina’s inbound links hebben, zie printscreen hieronder.

open site explorer

3. Geen onpage-optimalisatie

Gevonden worden voor specifieke zoektermen begint met deze keywords op je site te vermelden, zowel aan de ‘voorkant’ in de content ALS aan de ‘achterkant’ via de meta’s. Maak je de SEO fout dit niet te doen, dan wordt je niet of veel minder gevonden. Ook de sitemap is onontbeerlijk. Immers, hoe moeten spiders anders weten waarover je website precies gaat ? Google Webmaster tools helpt je daarvoor al een heel stuk op weg. Tip: kijk wekelijks eens in je GWT-account of alles correct loopt.

4. Geen aandacht voor mobiel

Iedereen surft tegenwoordig mobiel, met smartphones en tablets. Denk je nog steeds dat jouw doelgroep naar jouw site surft met een vaste desktop computer, dan maak je een grote SEO fout. Zorg dat je internetsite ook geschikt is voor mobiel verkeer. Is dat nog niet het geval, zorg dan asap voor. Anders ga je ongetwijfeld te maken krijgen met Mobilegeddon .

Conclusie

Een SEO-er moet rekening houden met erg veel factoren om goede resultaten te halen. Voor dat je het beseft, worden de bovenstaande vermijdbare SEO fouten gemaakt. Door regelmatig eens in het GWT-account van een website kijken, zijn ze vaak al te voorkomen.