zoekwoorden

Zoekwoorden: welke gebruiken op uw site ?

29 oktober 2013

Het is cruciaal dat op uw website die zoekwoorden voorkomen (in de content, menu’s, landingspagina’s, teksten, afbeeldingen, meta-descriptions, ect ) die ook uw prospects gebruiken. Anders kunnen de zoekmachines uw site NIET oppikken en vermelden in hun search results.

Zoekwoord analyse is daarom 1 van de belangrijkste aspecten om hoog te scoren in de zoekmachines. Zoekwoorden worden ook nog keywords of zoektermen genaamd. Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat websites beter gevonden worden in de organische zoekresultaten van Google en Bing. Met organische zoekresultaten worden dus niet betalende search results bedoeld en zorgt voor kwalitatief betere bezoekers op sites. Uit onderzoek is aangetoond dat 75% klikt op de eerste 5 zoekresultaten. Een optimale vindbaarheid op de juiste zoektermen is een must om nieuwe klanten aan te trekken.

Zoekwoord analyse leert u veel over uw potentiële klanten: wanneer zoeken ze ? welke woorden / synoniemen / jargon gebruiken ze ? hoe zoekt uw doelgroep ? waarop klikken ze het meest ?

Zoekwoord analyse wordt best gedaan als volgt:

  1. Eerst de juiste zoektermen Vinden
  2. Dan de beste zoek woorden Selecteren
  3. Vervolgens de keywords Implementeren
  4. Start met Rapporteren
  5. En vergeet ten slotte niet te Optimaliseren

1. De juiste zoektermen Vinden

Relevante zoektermen vindt u door gebruik te maken van oa:

2. De beste zoekwoorden Selecteren

Er zijn eigenlijk 3 gradaties van keywords te onderscheiden:

  • Top-zoek-woorden ( bijvoorbeeld ‘sportwinkel’ )
  • Gekoppelde-zoekwoorden ( bijvoorbeeld ‘sportwinkel Antwerpen’ )
  • Long tail-zoektermen (bijvoorbeeld ‘sportwinkel voetbalschoenen regio Antwerpen’ )

Uit onderzoek is gebleken dat hoe vollediger personen zoeken, dus hoe meer zoekwoorden ze gebruiken, hoe meer die surfer geïnteresseerd is in het zoekresultaat. Dat zijn dus de interessantste prospects om op de site te hebben. Tijdens de selectie fase bepalen we welke zoektermen het belangrijkste zijn in de SEO strategie. Volgende zaken zijn van belang:

  • Welke keywords hebben het hoogste zoekvolume?
  • Welke zoektermen hebben de hoogste conversies?
  • Op welke zoektermen zit er de minste concurrentie?
  • Groepeer conversiewoorden zoals kopen en vergelijken.
  • Houd rekening met meervoud en verkleinwoorden.

3. De keywords Implementeren

Tijdens stazp 3 gaan we de gevonden zoekwoorden nu implementeren op de website:

  • Welke zoekwoorden moeten in de meta descriptions van de website komen ?
  • Welke keywords plaatsen we op de landingspagina’s ?
  • Welke zoektermen komen in het menu ?
  • Welke zoekwoorden plaatsen we in de content (titels / bodyteksten ) ?

4. Start met Rapporteren

  • Start ook met een duidelijke 0-meting van de SEO-prestaties.
  • Evalueer de resultaten tov de 0-meting.
  • Volg de belangrijkste keywords; rapporteer; en leer bij.

5. Vergeet ten slotte niet te Optimaliseren

  • Stuur voortdurende bij op basis van de SEO rapportages
  • Welke zoekwoorden hebben meer attentie nodig ?
  • Hoe gaan we dat doen ?
  • Weet dat Google graag websites ziet die regelmatig nieuwe content voor site schrijven.
  • Herhaal fase 1 + 2 + 3 indien nodig.

Samenvatting zoekwoorden

Start dus absoluut niet in het wilde weg met SEO. Onderzoek eerst grondig wat de interessantste zoekwoorden zijn voor uw website. In combinatie met Linkbuilding en On Page Optimisation is zoekwoord analyse de kern van elke goede SEO strategie.