10 jaar Facebook

Facebook bestaat kop 10 jaar

5 februari 2014

‘Getater en geneuzel’ volgens de een, het ‘nec plus ultra’ volgens de ander. Met 1,23 miljard gebruikers in de wereld, heeft Mark Zuckerberg, met ondertussen op de kop 10 jaar Facebook op de teller, zijn speeltje laten uitgroeien tot hét belangrijkste social media kanaal. Financieel is Facebook ook een erg goed gezond bedrijf, wat de jaarresultaten van 2013 duidelijk aantoonden.

Wat nu voor de volgende 10 jaar Facebook?

Een veel gehoorde vraag is : ‘bestaat over 10 jaar Facebook nog wel ?’. Wij zijn ervan overtuigd dat de komende 10 jaar Facebook er nog steeds zal zijn. Ongetwijfeld in een andere vorm en gedaante, maar dat geldt voor elk bedrijf die zijn concurrentie wil overleven.

De groei in aantal users stagneert. Wat eigenlijk logisch is mits er ondertussen wereldwijd al 1,23 miljard Facebook gebruikers zijn. Een meer gedetailleerde kijk op de cijfers leert dat de groep +35 jarigen nog wel duidelijk groeit, terwijl bij de jeugd het Facebook gebruik daalt. Eniszins te verklaren doordat -21 jarigen gewoon niet op het zelfde social netwerk willen zitten als hun ouders, of hen er als ‘vriend’ willen hebben. Jongeren experimenteren liever met nieuwe, meer hippe tools zoals Whatsapp, Snapchat en Instagram.

Princeton onderzoek

De Amerikaanse Universiteit Princeton (ter info: Mark Zuckerberg studeerde aan concurrent Havard) beweerde onlangs dat Facebook in 2017 maar liefst 80% van haar gebruikers zou verliezen. Facebook reageerde gevat met een humoristische tegen-studie, die gebruikt maakte van exact dezelfde methodologie als deze van de universiteit. Resultaat : Princeton zou zelf ook over enkele jaren te maken krijgen met sterk dalende studenten-inschrijvingen. Conclusie: het Princeton onderzoek was eigenlijk ‘zever in pakjes’.

Wat zijn dan wel de uitdagingen voor Facebook ?

Op de servers van Facebook staat een enorme schat van super interessante informatie over al haar gebruikers: wat vinden ze leuk, wie is met wie bevriend, waar wonen ze, ect, ect. In de komende 10 jaar Facebook wil slimmer omgaan met haar big data en het ook effectiever gaan gebruiken. Zo moet de Facebook zoekfunctie veel beter worden, en daar kan big data een belangrijke rol in spelen. Het weet nu al dat jij restaurant X in stad Y leuk vindt, en dat je bevriend bent met persoon Z. Als die persoon Z binnen Facebook zoekt naar een restaurant, zal het in de nabije toekomst ongetwijfeld laten weten dat jij restaurant X wel leuk vindt. Qua zoekfunctionaliteit is echt wel een inhaalbeweging nodig, want concurrent Google staat op vlak van gepersonaliseerd zoeken al veel verder.

zoekfunctie facebook

Verder beseft Mark Zuckerberg ook dat Facebook eigenlijk te groot aan het worden is. Facebook zal zich meer en meer gaan concentreren op losstaande niche apps die deels los van het platform zullen opereren.

Facebook leeft van reclame inkomsten. Beetje bij beetje duiken de advertenties steeds nadrukkelijker op, ondertussen ook al gewoon in de tijdlijn tussen de berichten van je vrienden. Facebook is gratis en moet ergens haar inkomsten vandaan halen. Zolang haar users niet echt massaal klagen, zal deze reclame stukje bij beetje steeds meer getoond worden. De kunst voor Facebook is dat die advertenties juist niet te storend worden.

Het grootste risico voor de komende 10 jaar Facebook is dat er een nieuwe tool komt die “leuker” wordt gevonden. Maar Facebook heeft daar tot nog toe steeds een goed antwoord op gehad. Ofwel kochten ze zo’n leuker bedrijf gewoon op, ofwel kopieërden ze de applicatie.

Besluit

De volgende 10 jaar zal Facebook ook wel overleven. Ongetwijfeld ziet het er dan anders uit. Facebook zal haar concurrenten zeer scherp in het oog moeten houden om ervoor te zorgen tegen die tijd nog steeds de leukste te zijn.

 

Ook interessant om lezen :