Twitter

twitter

Twitter: tussentijdse evaluatie

Vraag : hoe stellen onze vrienden van het sociale media kanaal Twitter het eigenlijk op dit moment, na hun beursgang van november 2013 ?
Antwoord: toch niet helemaal super.

De Beursgang van Twitter

Sinds november 2013 noteert het aandeel van Twitter op de beurs van New York. De introductieprijs was $ 26 per aandeel. De eerste dag explodeerde het aandeel tot maar liefst $ 44,90 . De 2 oprichters van Twitter, Jack Dorsey en Evan Williams, wreven in hun handen: hun belang was in 1 klap meer dan 1 miljard dollar waard geworden. Op 26 december bereikte het Twitter aandeel bijna een cultstatus met een koers van boven de $ 70. De dag erop crashte het onder het motto ’too far, too fast’ , verloor 13% van haar waarde en eindigde op $ 63 dollar.

koers twitter

Op 6 februari 2014 maakte Twitter tegenvallende resultaten bekend voor kwartaal 4 van 2013. Beleggers reageerden, zoals ze steeds doen na dergelijk nieuws, door het aandeel massaal te verkopen. De koers zakte 23% lager tot op 50 dollar. Zie bovenstaande grafiek (bron De Tijd).

Helemaal onverwachts is de nieuwe daling niet. Na 3 maanden is een verdubbeling van een beurskoers niet bepaald slecht te noemen en was een correctie te verwachten.

Is er een probleem voor Twitter ?

Wat is het probleem ? Niet de verliescijfers van ruim $ 500 miljoen over heel 2013. De microblog meldde dat ze minder nieuwe gebruikers aantrok in Q4 van 2013 (slechts + 4%, de traagste groei sinds haar oprichting) , gebruikers die juist o zo belangrijk zijn voor de groeistrategie. Ter info: slechts 4% betekent nog altijd … + 9 miljoen gebruikers !

Er zijn wereldwijd ongeveer 240 miljoen actieve Twitteraars. Ter vergelijking: Facebook heeft 1,23 miljard gebruikers. De microblogdienst heeft dus nog niet de echt grote massa bereikt. In het laatste kwartaal van 2013 bleek ook dat Twitteraars minder hun tijdlijn bekeken (-7%).

Het probleem van Twitter volgens ons is dat Twitter te veel een nicheproduct is voor nieuwsverslaafden. De tool oogt vrij technisch met zijn beperking van 140 karakters, zijn hashtags en @adressen. In zijn huidige vormgeving is Twitter gewoon geen medium voor het grote publiek.

CEO Dick Costolo lijkt dit ook te beseffen en kondigt aanpassingen aan:

  • Foto’s en video’s zijn voortaan direct zichtbaar in de tijdslijn
  • Mogelijkheid om zelf een tijdlijn te creëren rond een bepaald onderwerp (= aanval op Storify)
  • Nieuwe veranderingen zijn aangekondigd, zoals app om rechtstreeks met een andere gebruiker te chatten; ook een commerciële ‘koop-nu-knop’ wordt overwogen

Advertenties

De achillespees van Twitter. Net zoals Facebook, moet Twitter zijn omzet halen uit advertentie inkomsten. Hoe meer Twitteraars, hoe betere argumenten Twitter heeft naar adverteerders om hen te overtuigen te adverteren op hun communicatiekanaal. En ook niet onbelangrijk: hoe meer geld ze kunnen vragen voor hun reclames. Een groeiend aantal gebruikers is dus een goede voorspeller dat ook de advertentie-omzet zal stijgen.

In the end moet elke firma winst maken en rendabel zijn. Bedrijven die er in slagen om hun klanten langere tijd aan zich te binden én tegelijkertijd rendabel zijn, zullen over 10 jaar er nog steeds zijn. Juist daarom zal een Twitter het niet gemakkelijk hebben. Twitter lijkt gratis, maar eigenlijk betaal je het met je privacy, die de nodige advertentie-inkomsten genereren. Zodra er teveel ads opduiken, zijn de gebruikers weg. Opvallend met dergelijke aandelen zijn vaak ook de stijgende koersen, de verschuiving van de focus op winst naar omzet en vervolgens naar gebruikersaantallen.

Onderstaande grafiek met de reclame inkomsten van Q4 – 2013 illustreert dat Google met 14 miljard dollar de grote slokop is en dat Twitter met een omzet van 220 miljoen nog een lange weg af te leggen heeft.

koers twitter

De advertentie inkomsten van Twitter evolueren trouwens niet slecht. In het laatste kwartaal van vorig jaar verdubbelde de omzet uit reclame en komt ondertussen al 75% uit de mobiele markt. Maar beleggers hebben dus minder vertrouwen in de middellange termijn advertentie-inkomsten.

Besluit

Is dit de 1ste barst in het Twitter ornament ? Nee, het is een normale correctie na een supersonische beursstart. Indien Twitter haar gebruiksvriendelijkheid weet te verbeteren, wacht het een mooie toekomst.

 

Ook interessant om lezen :

Vragen of interesse om samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!