Zoekwoord prioriteit: 7 beïnvloedende factoren
Zoekwoord analyse is een cruciale stap voor elke goede SEO campagne. Na een keyword onderzoek heb je vaak een hele hoop zoekwoorden. De kunst is dan een goede schifting te maken en de zoektermen die voor jouw firma het interessants zijn, de meeste prioriteit te geven. Immers, voor dat je er erg in hebt, ben je tijd aan het spenderen aan keywords die het eigenlijk niet verdienen. In dit artikel leer je welke factoren bij zoekwoord prioriteit van belang zijn.
Hoe prioriteiten geven aan zoekwoorden
Niet alle zoekwoorden verdienen evenveel aandacht. Sommige zijn qua omzet zeer interessant voor jouw firma, andere hebben hoge zoekvolumes, weer anderen zijn erg competitief. Bij het selecteren van de juiste zoekwoorden, is het niet verstandig steeds dezelfde logica toe te passen. Besteed je tijd en middelen verstandig, en bepaal je zoekwoord prioriteit in functie van deze 7 factoren :
- Zoekvolume
- Intentie
- Concurrentie
- Budget
- Timing
- Doelen
- Winst
1. Zoekvolume
Het is verleidelijk om het zoekvolume als hoogste zoekwoord prioriteit te nemen omdat, in theorie dan toch, geldt dat ‘hoe meer er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord, hoe meer bezoekers naar je site zullen komen’. Maar opgelet, het is helemaal niet gezegd dat zoektermen met hoge zoekvolumes wel matchen met je online doelstellingen of dat de binnenkomende bezoekers ook echt relevant zijn & waarde hebben voor jouw firma.
2. Intentie
De zoekintentie van een gebruiker is een andere belangrijke factor voor de zoekwoord prioriteit. Stel je bij elke zoekwoord steeds de vraag :
- waarom gebruikt iemand dit welbepaald zoekwoord ?
- wat wil hij ermee bereiken ?
- is hij op zoek naar informatie ?
- of wil hij iets kopen ?
- kan je iemand, die dit woord zoekt, wel professioneel genoeg helpen qua content, producten of diensten ?
Anders geformuleerd: een zoekwoord kan misschien wel een hoge zoekvolume hebben, maar als je potentiële klanten toch niet adequaat kunt servicen op je website, moet je geen tijd in stoppen. Vaak zijn trouwens zoektermen nog te algemeen om potentiële klanten die echt waardevol zijn voor firma’s aan te trekken. Zoekvolume mag dus nooit de enige factor zijn bij zoekwoord prioriteit.
3. Concurrentie
Stel eveneens steeds de vraag:
- hoe moeilijk is om hoog te scoren voor een bepaald keyword ?
- hebben de URLs van de concurrentie een hoge autoriteit ten opzichte van de jouwe ?
Een website die pas zeer recent is opgericht, zal het de eerste maanden steeds zeer moeilijk hebben ten opzichte van domeinnamen met hoge autoriteit. Bestaat je site echter al een tijdje en heeft het al een zekere authority, dan zal het ranken veel vlotter gaan. Dus, de domein autoriteit van jouw website en deze van je concurrentie spelen ook een rol voor het bepalen van de zoekwoord prioriteit.
4. Budget
Je budget helpt eveneens om verdere prioriteiten te leggen: focus op de meer competitieve zoekwoorden of meer op niche zoekwoorden ? Hoe krapper je budget, hoe gemakkelijker het wordt te kiezen voor de low hanging fruits.
5. Timing
Om het in atletiek termen uit te drukken: SEO is geen spurt van 100 meter, maar een echte marathon. Moet je binnen enkele weken reeds harde resultaten voorleggen, dan heeft het minder zin om zoekwoord prioriteit te leggen om competitieve zoekwoorden.
6. Doelstellingen
Online doelstellingen zijn voor elke firma verschillend :
- moeten kost wat kost een beperkt aantal keywords in de top 10 staan ?
- moet enkel de positie bewaakt worden van enkele webpagina’s die reeds in de top 3 staan ?
- moet het organisch zoekverkeer maandelijks gestaag verder groeien ?
- moet er alleen gefocust worden op zoekwoorden voor zeer specifiek zoekverkeer ?
- gaat het om een opstartende website, waarbij het nog onduidelijk is welke zoektermen van belang zijn ?
7. Winst
Niet het zoekvolume, niet de ranking, maar wel de omzet & bruto marge & winst per zoekwoord: daar draait het eindelijk om. Weet welke producten en services de meest rendabele zijn voor jouw firma, en focus daarop.
Besluit
Bij het bepalen van zoekwoord prioriteit, houd je best niet alleen rekening met het potentiële zoekvolume van een keyword. Houd eveneens rekening met factoren als timing, budget, intentie, concurrentie, online doelstellingen en winst.
Ook interessant om lezen
Meer weetjes over SEO?