Google Nieuws en SEO: de ultieme gids

Google News toont je artikels die recent, relevant of gevolgd worden voor en door jou.

In 2006 lanceerde Google al het nieuwsnetwerk Google News. Hierin worden nieuwswaardige artikels die relevant zijn voor de gebruiker getoond. Voor redacteurs en journalisten is het vaak gissen welke factoren een invloed hebben op het feit of een artikel nu wel of niet getoond wordt.

Ben jij benieuwd wat Google Nieuws België nu precies is en hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw artikels een plekje scoren binnen deze resultaten? Je ontdekt het in onze gids voor Google News!

Wat is Google News?

Google.news.com

Google News overzicht van het openingsscherm

Google News is een gratis dienst van Google die tal van online nieuwsbronnen doorzoekt om relevante nieuws artikels voor elke lezer te tonen. Het nieuwsplatform, met domeinnaam google.news.com, neemt zowel de titels als eerste alinea en een afbeelding over van de nieuwsberichten die het vindt. De tijd waarin je die artikels te zien krijgt is echter wel beperkt. Je ziet in Google News België enkel nieuwsberichten van de laatste 30 dagen.

De artikels worden opgedeeld in 8 hoofdcategorieën:

  • België (of het land waarin je je op dat moment bevindt)
  • Wereld
  • Je lokale nieuws
  • Zakelijk
  • Wetenschap en technologie
  • Amusement
  • Sport
  • Gezondheid

Omdat de artikels, afhankelijk van je locatie en taalinstellingen, per onderwerp geclusterd worden, vermijd Google dubbele informatie. Het doel van Google News is dat het iedereen wil helpen om “België & de wereld” te begrijpen met kwalitatief hoogstaand nieuws vanuit verschillende perspectieven.

Google News Eco Systeem

Als je echter vraagt aan de gemiddelde Belg wat Google Nieuws is, krijg je verschillende antwoorden. Sommige denken dat het gaat over Google’s Voorpaginanieuws.

Voorpaginanieuws SEO

Anderen dan weer veronderstellen dat het de “Nieuws tab” boven in Google’s zoekmachine. Eigenlijk is dit een extensie van Voorpagina-nieuws.

google-nieuws-tab

Sommige denken dan weer dat het Google discover is, de mobiele nieuws feed. 

Google discover screenshot

Wat is het nu eigenlijk? Ze houden alle 4 een nauwe band met Google News. Het is dan ook erg aannemelijk dat de bovenstaande 4 Google News surfaces (google.news + voorpaginanieuws + nieuws tab + discover) in nauwe onderlinge relatie met elkaar staan. Ze hebben een aantal overlapende ranking factoren. We noemen deze 4 samen het Google News Eco systeem.

Google News Eco Systeem

Google News ranking factoren

Benieuwd wanneer jouw artikel verschijnt in Google News? Het algoritme van Google News lijkt op het algoritme voor de zoekmachine van Google. Binnen dit news-algoritme zijn er 10 algoritme-factoren die invloed hebben op de resultaten in Google News.

  • Content Relevantie: is de content van het artikel relevant voor de zoekopdracht van de gebruiker? Komt het onderwerp overeen?
  • Content originaliteit: Google news zal unieke, originele teksten prioriteit geven boven copy/paste Belga berichten.
  • Persoonlijke voorkeuren & Interesses: bij de installatie van Google News geef je een aantal interesses op. Ook je gedrag via Gmail, zoekopdrachten op Google en YouTube bepaalt jouw interesses.
  • Locatie: Google toont je artikelen afhankelijk van waar je je bevindt (lokaal nieuws).
  • Taal: artikelen in de taal van de browser voorkeur zullen getoond worden.
  • Trending: artikelen die een actueel, trending onderwerp bespreken zullen hoger scoren in de resultaten van Google News.
  • Autoriteit: Geloofwaardigheid en betrouwbaarheid zijn erg belangrijk voor gezaghebbende nieuwsbronnen. Informatie van hoge kwaliteit van de meest betrouwbare beschikbare bronnen én auteurs krijgen voorrang. Google beoordeelt artikelen op basis van de click-through-rate, het aantal backlinks en manuele beoordelingen door het personeel van Google.
  • Publicatiedatum: artikels die nog maar net gepubliceerd zijn, scoren hoger dan andere nieuwsberichten. De voorwaarde hierbij is dat er nieuwe content geschreven is die niet in een ouder artikel te vinden is.
  • Usability: Google houdt ook rekening met de gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van je website. Belangrijke aspecten hierbij zijn laadsnelheid, de leesbaarheid van de content en de responstijd van de website.
  • Manuele selectie: het team van Google News kan manueel een artikel kiezen dat zij belangrijk vinden.

Hoe ziet Google News eruit?

Wanneer je op de webpagina van Google News terecht komt, zie je een aantal specifieke elementen in de lay-out. Aan de linkerkant onderaan kan je een categorie selecteren zoals sport of je lokale nieuws. Daarnaast geeft Google je links bovenaan ook nog 4 andere opties:

  • Voorpaginanieuws: het hoofdscherm van Google News, en ook dit tabblad, tonen alle artikels die momenteel trending zijn. Welke artikels staan er op de voorpagina van al het nieuws?
  • Voor jou: de sectie ‘voor jou’ toont je een selectie aan artikels op basis van je interesses. Dit doet het aan de hand van je gedrag in het verleden in Google News, Google Search en andere Google-services.
  • Je volgt (favorieten): onder ‘je volgt’, ook wel favorieten genoemd, komen de artikels over onderwerpen, locaties en bronnen te staan die je volgt.
  • Opgeslagen zoekopdrachten: bij de sectie ‘opgeslagen zoekopdrachten’ zie je artikels die relevant zijn voor je opgeslagen zoekopdrachten. Zoek je bijvoorbeeld vaak naar ‘online marketing trends’ en heb je dit opgeslagen als zoekopdracht? Dan zullen hieronder artikels met dit topic komen te staan.

Google News content-richtlijnen

Algemeen

Google geeft een aantal inhoudelijke richtlijnen voor websites die graag in Google News willen verschijnen. Deze richtlijnen zijn vooral van toepassing voor redacteurs en journalisten. Zorg er steeds voor dat jouw content uniek is aangezien dit soort content veel beter scoort. Publiceer bij voorkeur niet uitsluitend Belga artikels. Als een datawall wordt gebruikt, doe dit dan op een gebruiksvriendelijke manier.

Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk om je teksten zo goed mogelijk te schrijven, zo goed mogelijk te structureren en geen taalfouten te maken. Google vraagt ook om een aantal extra zaken te delen, zoals de publicatiedatum en informatie over de auteur zoals e-mailadres, telefoonnummer en eventuele gewonnen awards.

Reclame en betaalde links

Reclame en betaalde links mogen aanwezig zijn in je artikel maar overdrijf niet. Hou het redelijk en zorg ervoor dat je niet opdringerig overkomt. Google zal je namelijk “straffen” wanneer je gesponsorde inhoud probeert door te geven als onafhankelijke journalist.

Probeer betaalde of onnatuurlijke hyperlinks in je content te vermijden. Indien je toch kiest voor betaalde links dan zal Google News dit artikel minder snel opnemen, tenzij je links blokkeert met ‘nofollow’ of ‘sponsored’.

Duplicate content

Wanneer je te maken hebt met duplicate content is het belangrijk om de nodige stappen te ondernemen. Dit kan door gebruik te maken van de canonical tag. Hiermee vertel je Google welk artikel de originele versie is wanneer hetzelfde artikel op verschillende pagina’s verschijnt. Enkel de originele versie kan opgenomen worden in het overzicht van Google News.

Conclusie: je moet een origineel, correct en duidelijk artikel schrijven waarin je de publicatiedatum en auteursgegevens vermeldt om in Google News te verschijnen.

Google News technische richtlijnen

Naast de journalistieke richtlijnen qua content geeft Google ook technisch advies. Door deze richtlijnen te volgen help je Google om het crawlen en indexeren van je artikels te vergemakkelijken.

URL

Zorg er steeds voor dat al je artikels op hetzelfde domein of subdomein staan. Daarnaast recycleer je best geen oude URL’s voor een andere artikel, zo kan er verwarring ontstaan voor Google. Probeer steeds een vaste URL te gebruiken voor je categorieën. Herpubliceer een bestaand artikel ook niet onder een andere URL.

Robots.txt

Controleer of je robots.txt de toegang van de crawlers van Google niet verhinderen. Dit bestand zorgt er namelijk voor dat webpagina’s gecrawld kunnen worden.

SEO voor Google News

Hoe optimaliseer je nu jouw content voor Google News? Om de vindbaarheid (SEO) van je artikels binnen Google News te verbeteren kan je zowel de technische als on page elementen aanpakken.

Google News specialist Barry Adams maakte er deze must-see video over:

Technische SEO

Bij technische SEO pak je een aantal elementen van de backend van je website aan om in Google News te verschijnen.

  • Lay-out: zorg er steeds voor dat je nieuwsartikels effectief kunnen worden weergegeven in gewone HTML. Vermijd Javascript voor de weergaven van je artikel of hyperlinks. Het zou namelijk best kunnen dat de bot van Google News niet in staat is om deze inhoud te indexeren. Zorg er dus steeds voor om je artikels in dezelfde volgorde op te stellen namelijk titel, afbeelding, datum en auteur. Zo zorg je voor duidelijke en gestructureerde content.
  • Sitestructuur: de structuur van je website moet gemakkelijk zijn om te crawlen en indexeren. Om dit mogelijk te maken, kan je best je website opdelen in categorieën, tags of secties. Zo blijft de crawl depth van je website beperkt. Houd de structuur van je website ook zo oppervlakkig mogelijk. Dit doe je door het aantal kliks van je homepagina naar een andere pagina tot het minimum te beperken. Daarnaast raden we je aan om te kiezen voor een genummerde paginering in archiefpagina’s. Kies dus niet voor knoppen met vorige en volgende.
  • Sitemap: het is niet geen absolute must om een XML sitemap voor Google Nieuws te creëren maar we raden het je wel aan. Wanneer je een sitemap op je website hebt, dan kan je best een aparte sitemap voor Google News aanmaken. Deze sitemap bestaat uit de URL’s met artikels die de afgelopen twee dagen gepubliceerd zijn. Heb je jouw sitemap aangemaakt? Top, de sitemap moet enkel nog gevalideerd en ingediend worden met Google Search Console. De meest voorkomende fouten in de sitemaps zijn de URL in de sitemap en de URL die Google News ziet. Vaak ontbreekt er ‘www’. Maar het is ook mogelijk dat de URL’s van je categorieën niet aanwezig zijn in het Google News Publish Center.
  • Structured data: maak gebruik van structured data. Door hiervan gebruik te maken vergroot je de kans dat je artikel als rich snippet wordt gebruikt in de SERP en de CTR verbetert.
  • AMP: AMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Maak je hier gebruik van, dan kan Google je website sneller tonen aan mobiele gebruikers. Google maakt gebruik van AMP-pagina’s op zijn nieuwscarrousels in de SERP’s en andere rich media carrousels. Het gebruik van AMP-pagina’s en structured data wordt aanbevolen door Google.
  • Laadsnelheid: deze ranking factor is momenteel één van de belangrijkste. Hoe sneller de laadtijd, hoe hoger je gerankt zal worden in de resultatenpagina’s van Google News.
  • Frequentie: als je meerdere artikels per dag publiceert, dan kan Google steeds sneller indexeren. Zodra Google een nieuw artikel ontdekt, zal de bot de eerste dag na de ontdekking steeds meer controleren op wijzigingen en updates. Content van uitgevers die vaak publiceren zullen dus sneller ontdekt en geïndexeerd worden.
  • HTTPS: het gebruik van HTTPS wordt sterk aanbevolen. Door HTTPS te gebruiken geef je de bezoeker het gevoel dat jij een veilige website aanbiedt. Hiermee zullen ze hoger scoren in Google News en krijgen ze meer vertrouwen van de gebruikers.

On page SEO

Naast technische SEO kunnen we ook een aantal elementen op de pagina zelf aanpakken om in Google News te verschijnen.

  • Titel en krantenkoppen: zorg er steeds voor dat de title tag en de h1 matchen. Daarnaast kies je best voor een titel zonder data of tijden met een lengte van 2 tot 22 woorden met minimaal 10 tekens. Kies een duidelijke en aantrekkelijke titel.
  • Plaats van het zoekwoord: de plaats van het zoekwoord verschilt per type nieuws. Bij het voorpaginanieuws staat dit meestal tussen de vijftiende en het tweeëntwintigste teken. Bij artikels over de gezondheid plaats je het best achteraan, bij andere categorieën vooraan.
  • Versheid content: zorg ervoor dat je de eerste bent omtrent een bepaald topic. Hoe recenter je een artikel plaatst, hoe groter de kans dat je vermeld wordt in Google News. Originele content is de key. Probeer ook steeds maar één datum op te nemen in je artikel, dit om verwarring te voorkomen. Google kiest per onderwerp voor het meest recente artikel en het artikel dat al langer online staat maar met meer content.
  • Onderwerp en relevantie: bij diepgaand nieuws zal degene met de meeste artikels en continue berichten over een bepaald onderwerp met de beste plaats in Google News gaan lopen. Dit kan je doen door het onderwerp op te nemen binnen je categorieën, te variëren in je content over het onderwerp (opinie, analyse, etc.) of intern te linken.
  • Afbeeldingen: plaats bij je afbeeldingen steeds een duidelijke omschrijving en een alt-tekst. Zo maak je de bot ook meteen duidelijk wat er zich op de afbeelding bevindt. Daarnaast kan je ook de belangrijkste afbeelding van het artikel aanduiden.
  • Video’s: naast afbeeldingen hebben video’s een positieve invloed op de weergave in Google News. Zorg voor een unieke video met een goede titel, beschrijving en vermeld het bedrijf of de auteur.
  • Betrouwbaarheid en autoriteit: Google geeft de voorkeur aan kwalitatieve informatie van betrouwbare bronnen. Dit doe je door regelmatige boeiende en kwalitatieve content te publiceren.

Google News Publisher Center

Je content laten verschijnen binnen het Google News overzicht kan op twee manieren. Enerzijds kan Google zelf je website oppikken via de normale zoekfunctie en je content tonen in Google News. Anderzijds kan je jouw website indienen via het Google News Publisher Center van de Google News app.

SEO collega Eric Shanfelt legt in onderstaande video perfect uit hoe je het Google Publisher Center kan inrichten:

Het Publisher Center zorgt ervoor dat je website ook gecrawld kan worden door de bot van Google News. Vergeet echter niet dat alle berichten in aanmerking komen om getoond te worden in Google News, niet enkel die in het Google News Publisher Center. Het Google News Publisher Center heeft daarnaast ook nog andere voordelen:

  • gemakkelijker ontdekkingsproces van je website
  • betere classificatie van de inhoud
  • meer efficiëntie van het crawlproces

Het is niet noodzakelijk om je website in te dienen bij het Publisher Center om in de Google News feed te verschijnen, maar het biedt wel duidelijke voordelen: je kan ermee zelf veel meer sturen hoe & welke berichten er verschijnen.

Het wil echter niet zeggen dat niet ingediende websites niet weergegeven worden in Google News. Om de kans te vergroten dat jouw artikels getoond worden raden we je aan om de technische en content-richtlijnen goed te volgen. Alvast veel succes!

Meer weetjes krijgen over de nieuwste SEO trends?