Boost je SEO met reverse outreach linkbuilding

linkbuilding reverse outreach

Als je jezelf kan bevinden in de wereld van SEO weet je dat backlinks cruciaal zijn als ranking factor. Het hebben van relevante backlinks verhoogt de autoriteit van je website en verhoogt je positie in Google.

Het verkrijgen van backlinks kan voor veel marketeers een uitdaging zijn. Het is tijdrovend en moeilijk om te schalen. Als gevolg durven sommige online marketeers black hat technieken te gebruiken zoals link farming om backlinks te krijgen. Het gevolg? Je wordt gestraft door Google.

Maar is er een manier om aan linkbuilding te doen en tegelijkertijd efficiënt zijn? Jazeker, via reverse outreach bespaar je veel tijd met een schaalbare linkbuilding strategie.

Wat is reverse outreach?

Reverse outreach linkbuilding is een strategie die wordt gebruikt bij zoekmachine optimalisatie om backlinks naar je website te verkrijgen. In tegenstelling tot traditionele outreach linkbuilding, waarbij je andere websites benadert om een link naar jouw website aan te vragen, gaat het bij reverse outreach om het creëren van content met heel veel kwaliteit.

Bij reverse outreach linkbuilding focus je dus op het creëren van inhoud die informatief, boeiend en waardevol is voor je doelgroep. Door dit soort inhoud te creëren, verhoogt je de kans dat andere websites op natuurlijke wijze naar jouw inhoud teruglinken, zonder erom te vragen.

Reverse outreach is een techniek die ondermeer door SEO expert Brian Dean van Backlinko  bekend is geworden. Journalisten en bloggers zijn constant op zoek naar content die ze kunnen gebruiken voor hun artikels. Hierbij ligt de focus vooral op statistieken en data. De content die jij hebt gemaakt komt terecht in het artikel of wordt gedeeld op sociale media. Het hoofddoel is dat bloggers en journalisten naar jouw data-pagina linken.

Het eindresultaat is dus een uitgebreide pagina waarin veel statistische info staat waar journalisten en bloggers naar zoeken. Maar hoe begin je hieraan? In deze blog staat een uitgebreid stappenplan om met reverse outreach aan de slag te gaan.

Stap 1 Zoek een trending onderwerp op

Waarom kiezen voor een trending onderwerp? Dit komt doordat over trending onderwerpen vaak weinig informatie te vinden is. Het doel van Reverse Outreach is dat jij de ‘’go-to’’ website zal zijn voor deze informatie.

Alhoewel een onderwerp mogelijk in de toekomst niet relevant meer is, is deze techniek nog steeds waardevol. Als het moeilijk is om een trending onderwerp te vinden, kan je overwegen een topic kiezen buiten jouw sector. Het is wel van belang dat je niet te ver uit jouw sector gaat. Je kan bijvoorbeeld bij een blog over marketing iets schrijven over technologische ontwikkelingen.

Stap 2 Keywords waar schrijvers naar zoeken

Nu weten we dat we content moeten maken waar schrijvers naar op zoek zijn. Maar wat op welke keywords wordt er gezocht? Een zoekwoorden onderzoek helpt hierbij.
Zoek binnen jouw sector een onderwerp en gebruik Google’s “Mensen vragen ook” als inspiratie. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld. Dit is informatie waar schrijvers naar op zoek zijn. Als je klikt op een van de vragen wordt de lijst uitgebreid.

Google zoekresultaten

Dit is meteen informatie waar naar gezocht wordt. Je kan deze info meteen gebruiken voor je headers.

Een aantal keywords die je kan gebruiken:

  • hoe groot is het marktaandeel van (onderwerp)
  • welke leeftijd heeft (onderwerp)
  • hoeveel procent van België heeft (onderwerp)
  • hoeveel mensen hebben (onderwerp)
  • hoeveel Belgen zitten op (onderwerp)
  • hoeveel (onderwerp) zijn er in België

Stap 3 Schrijf je basis

Nu dat je jouw onderwerp en zoekwoorden hebt gekozen is het tijd om de basis van je tekst te schrijven. Om gevonden te worden door journalisten, is het belangrijk dat je jouw zoekwoorden die je uit het zoekwoorden onderzoek hebt gehaald te verwerken in je headers en tekst.
Je kan hiervoor ook de skyscraper techniek toepassen van Brian Dean. Met deze techniek pak je bestaande content van andere websites en maak je deze beter. Dit is ook een manier om backlinks te krijgen. Zoek voor elk zoekwoord een populaire artikel op en schrijf een verbeterde versie waarin je jouw zoekwoorden toepast. Als dit nodig is herhaal je dit met al je zoekwoorden, uiteindelijk zal jij de enigste moeten zijn die al die relevante data op 1 artikel heeft. Zorg er wel voor dat jouw content genoeg verschilt van het originele.

Stap 4 Verzamel data

De laatste stap in deze linkbuilding techniek is het verzamelen van data. Deze data moet natuurlijk wel correct zijn. Zorg er zeker voor dat je visuals maakt met deze data, dit zijn visuals zoals grafieken en tabellen. Door het gebruik van afbeelding zorg je er ook voor je meer backlinks krijgt. De reden hiervoor is is omdat schrijvers dit ook kunnen gebruiken in hun content.

Geef ook makkelijk leesbare data weer, statistieken die je in 3 seconden kan begrijpen is perfect hiervoor. Hiervoor kan je ook het zoekwoorden onderzoek gebruiken ter inspiratie.

Een aantal plaatsen waar je data kan halen:

Statista

Statista is een databank waar je diverse data en marktgegevens kan vinden over verschillende industrieën en markten. Vul je onderwerp in en je krijgt hier verschillende gegevens over.

Statista zoekresulaten

DataReportal

Als je een artikel schrijft over een onderwerp binnen sociale media is DataReportal een handige website waar je per land kan kijken naar data rondom sociale media en internetgebruik. Deze website biedt diepgaande informatie over verschillende platformen.

Datareportal België

Conclusie

Datarijke artikelen schrijven voor journalisten en bloggers is de kern van deze linkbuilding strategie. Op deze manier verhoog je op een schaalbare en efficiënte manier de autoriteit van je website. Het is wel van belang om een duidelijk doel te hebben bij het uitvoeren van reverse outreach maar met consistentie en geduld zal je zeker veel backlinks krijgen op je website.

Heb je toch moeite met Linkbuilding? Neem dan contact met ons op!