canonical tag

Canonical tag: voorkom duplicate content

Unieke en relevante informatie voor je bezoekers, hierdoor maak je in de zoekresultaten van Google het onderscheid ten opzichte van de concurrentie. Tegenwoordig kan het voorkomen dat je dezelfde inhoud op je webpagina hebt. In dit artikel gaan we nader in op het onderwerp duplicate content en leggen we uit hoe je dit tegen zou kunnen gaan door middel van de canonical tag. Voor we verder gaan, wat zegt Wikipedia nu eigenlijk over deze tag?

Wat is een canonical tag?

Een canonical tag, ook wel rel canonical genoemd, is manier om zoekmachines zoals Google te vertellen dat een specifieke pagina als hoofd gezien wordt van alle andere pagina’s die dezelfde inhoud bevatten. De canonical tag laat zoekmachines zien welke versie van een URL moet weergegeven in de zoekresultaten.

Voorbeeld

canonical tag

Kies een webshop waar ze kleding verkopen en wijzig in de filter de keuze voor maat, prijs, type kledingstuk, etc. Voor elke keuze is er een aparte webpagina aangemaakt en zie je de URL wijzigen. Zoekmachines zoals Google zien deze pagina’s niet als ‘uniek’ omdat ze ongeveer dezelfde content bevatten. Hierdoor kan zelf je ranking in de zoekmachines dalen.

Belang canonical tag

Maar waarom is een canonical tag nu zo belangrijk? De canonical tag vertelt de zoekmachines welke pagina’s van jouw website authentiek zijn. Hierdoor vertel je hen dus welke pagina’s, die dubbele content hebben, getoond moet worden. Door gebruik te maken van een canonical tag kan je duplicate content voorkomen. Dit wil zeggen dat je bepaalde content kan terugvinden op meer dan één pagina. Dit komt voor bij webpagina’s waarbij de website opgedeeld is in meerdere pagina’s bijvoorbeeld door gebruik van filters en/of categorieën.

Er zijn een aantal problemen die duplicate content kunnen veroorzaken.

  • De zoekmachine weet niet op welke manier ze een website moet ranken in de zoekresultaten.
  • Ze weten niet welke websites aan de gebruiker getoond moet worden.
  • De zoekmachine kan niet onderscheiden waar de originele content getoond wordt.

Er zijn ook een aantal oplossingen voor duplicate content zoals:

  • Canonical tag
  • 301 redirect

Als we het voorbeeld van de webshop met kleding verder bekijken, dan is het zeer belangrijk om de zoekmachines te vertellen welke pagina’s nu daadwerkelijk uniek zijn. En welke dus niet. Het proces van kiezen en het normaliseren van de URL’s wordt ‘canonicalization‘ genoemd.

Bij het plaatsen van de canonical tag wordt aan de zoekmachine een soort signaal gegeven dat de waarde van de webpagina op een andere webpagina kan gevonden worden. Een duidelijke voorbeeld is het onderstaande.

Voorbeeld

We hebben twee pagina’s :

  • https://www.onlinemarketingmonkey.be/
  • www.onlinemarketingmonkey.be/index.php

Beide URL’s geven dezelfde webpagina weer namelijk de homepage. Alleen vertel je Google, aan de hand van een canonical tag, dat de eerste hyperlink voorrang krijgt op alle andere pagina’s met dezelfde content.

301

Canonical tag vs 301 redirect

Om duplicate content aan te pakken kan je dus gebruik maken van een canonical tag of een 301 redirect. Maar wat is nu juist het verschil tussen deze twee zaken? Als je een 301 redirect tussen twee pagina’s plaatst dan worden bezoekers automatisch van pagina A naar pagina B gestuurd. Ze zien dus in feite pagina A nooit. Als je een canonical tag plaatst tussen pagina A en pagina B dan zullen bezoekers de beide URL’s kunnen bekijken. Zorg ervoor dat je oplossing in elk geval het gewenste resultaat levert.

Meestal wordt een 301 redirect gebruikt wanneer je wilt dat er maar één versie is van een webpagina. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij www versies en non-www versies. Bij het plaatsen van een redirect worden bezoekers dan doorgestuurd naar de www versie als de andere versie benaderd wordt. Lees meer over 301 redirects.

Hoe gebruik je de rel=canonical?

Laten we ervan uitgaan dat je op je website 2 webpagina’s hebt die identiek dezelfde waardevolle informatie bevatten. Het enige verschil dat zichtbaar is, is de kleur van de tekst. Welke versie van de website laat de zoekmachine Google nu al zien? En nog belangrijker: welke versie wil jij laten zien?

Om dit in te stellen gebruik je de rel=canonical.

  • Je kiest één van de twee pagina’s als de canonical versie. Dit moet de versie zijn die jij als het meest waardevol ziet. Indien je geen voorkeur hebt, dan is het belangrijk om diegene te kiezen met de meeste bezoekers of links.
  • Voeg de tag ‘rel=canonical’ toe van de non-canonical pagina (www.voorbeeld1.nl) naar de canonieke pagina (www.voorbeeld2.nl).

Kenmerken van de canonical tag

De canonical tag heeft ook een aantal specifieke kenmerken waarmee je best rekening kan houden.

1. Zelfreferentie

Je mag de canonical tag op de URL van de pagina te plaatsen die canoniek is. Als de URL’s A, B en C allemaal dezelfde content bevatten en versie B is de beste, dan mag je de tag die naar webpagina B verwijst op URL B plaatsen.

2. Proactief canonicaliseren

Er komen heel vaak duplicaten van de homepage voor aangezien je op verschillende manieren naar je homepage kan linken en mensen ook naar die van jou. Als dit gebeurt is het meestal een goed idee om de canonical tag op het sjabloon van je homepage te plaatsen. Zo voorkom je onvoorziene problemen. Bijvoorbeeld de homepage van Moz.com heeft een canonical tag die zelfreferentieel is.

3. Check de code

Soms kan slechte code ervoor zorgen dat een website voor elke versie van de URL een andere canonical tag schrijft. Hierdoor gebruik je de canonical tag niet op de juiste manier en maak je er dus in feite geen gebruik van. Zorg ervoor dat je steeds de code nog eens checkt.

4. Vermijd gemengde signalen

Zoekmachines zoals Google kunnen een canonical tag vermijden of verkeerd interpreteren wanneer je gemengde signalen gebruikt. Bijvoorbeeld: canonicaliseer pagina A niet –> pagina B en dan pagina B –> A. Stuur duidelijke signalen naar de zoekmachines anders zorg je ervoor dat zoekmachines slechte keuzes maken en misschien zelfs de verkeerde pagina tonen.

5. Bijna-duplicaten

Wanneer mensen denken aan de canonical tag, dan denken ze aan identiek dezelfde pagina’s. Maar het is ook mogelijk om de tag te gebruiken bij bijna-duplicaten. Dit zijn pagina’s die vergelijkbare content aanbieden. Ga voorzichtig te werk. Maak gebruik van de canonical tag als je een productpagina wilt tonen die enkel maar verschilt qua prijs, locatie of productkenmerk.

Houd er rekening mee dat de niet-canonieke versies van die pagina mogelijk niet in aanmerking komen voor een ranking, en als de pagina’s te verschillend zijn, kunnen zoekmachines de tag negeren.

6. Meerdere domeinen

Als je meer dan één website beheert, kan je de canonical tag over verschillende domeinen heen gebruiken. Stel je bent een uitgever van diverse kranten en je publiceert hetzelfde artikel in 10 kranten. Met de canonical tag kan je je richten op één website.

De perfecte canonical tag voor SEO

Wil je scoren met jouw SEO? Dan kan je best werken met de canonical tags. Doe je dit niet? Wel dan hebben zoekmachines veel meer tijd nodig om uit te zoeken welke webpagina nu getoond moet worden als je dezelfde content publiceert. Dit kan zelfs uiteindelijk leiden tot een lagere ranking in de zoekresultaten en dat willen we absoluut vermijden.

Bij de canonical tag stel je een hyperlink in van de non-canonieke pagina naar een canonieke pagina. In de wereld van SEO wordt er veel gediscussieerd over het feit of elke pagina een dergelijke code zou moeten bevatten. Inmiddels heeft Google bevestigd dat dit het beste is. De reden? De meeste content management systemen staat URL-parameters toe om de content te wijzigen. Sterker nog! Doe je dit niet dan loop je het risico dat iemand anders dit wel doet en misschien word jij dan wel beschuldigd van duplicate content.

Canonical tags voor je SEO controleren

Als je de canonical tag aan het bewerken bent, is het belangrijk om een aantal zaken te controleren voor een goede SEO-prestatie.

  • Heeft de pagina een canonical tag?
  • Wijst de tag naar de juiste pagina?
  • Kan je de webpagina’s crawlen en indexeren?

Hoe kan je dit doen?

  • In de meeste browsers, zoals Google Chrome, kan je door rechtermuisknop te klikken de pagina inspecteren. Je kan in de broncode op zoek naar de canonical tag in de <head> sectie.
  • Je kan ook gebruik maken van de MozBar. Dit is een gratis werkbalk die op een snelle en gemakkelijke manier de canonical tag van de pagina laat zien. Klik op pagina-analyse en vervolgens op algemene kenmerken om de informatie te bekijken.
  • SEO-audit software laat je ook toe om de tag te controleren.

Meest voorkomende fouten

Helaas worden er nog te vaak fouten met de canonical tag gemaakt. Het is belangrijk om goed te controleren bij het plaatsen van dergelijke HTML-tags in je website. We plaatsen even de meest voorkomende fouten op een rij:

  • Site eigenaren kiezen ervoor om de canonical tag naar hun homepage in te stellen. In de meeste gevallen zal deze keuze schade toe brengen. De reden hiervoor is dat de pagina’s die naar de homepage verwijzen mogelijk niet worden geïndexeerd door de zoekmachines.
  • Er worden vaak meerdere tags geplaatst op één pagina, hierdoor wordt de canonieke tag niet opgemerkt door de zoekmachines.
  • De rel=canonical moet in de <head> sectie van de pagina geplaatst worden, anders wordt deze niet opgemerkt.
  • Een pagina waar je een canonical tag, of een redirect heen instelt, mag zelf niet een dergelijke opdracht bevatten.