Expanded Text Ads: waarom gaat Google wederom haar advertenties vergroten?

20-07-2016

Eind mei 2016 kondigde Google haar grootste verandering in bijna 16 jaar AdWords aan: Eta’s of Expanded Text Ads. Enige tijd geleden hebben we een blog geschreven over het feit dat de zoekmachine haar advertenties aan de rechterzijde verwijderd heeft, nu wordt echt duidelijk waarom…

Expanded text ads

Google had deze ruimte aan de rechterzijde nodig om ads uniform te tonen op verschillende apparaten. Eta’s worden quasi 50% groter dan de huidige tekst-advertenties. Expanded Text Ads zijn advertenties die zich aanpassen aan het schermformaat waarmee gezocht wordt, het zelfde principe als bij mobile proof website’s en webshops. ETA’s gaan naast de reguliere advertenties draaien, zijn dus een aanvulling op de AdWords en geen directe wijziging.

Expanded Text Ads leveren de volgende voordelen op:

    1. De vergrootte advertenties zijn meer geschikt voor mobiel gebruik

Zoals we al in onze vorige blogpost over het verdwijnen van de advertenties aan de rechter zijde schreven, zijn er sinds 2015 structureel meer mobiele dan desktop zoekopdrachten in Google. De vergrootte tekst advertenties zouden een hogere CTR moeten opleveren op zowel mobiel als desktop zoekopdrachten. Het nadeel van het vergroten van de ads is het feit dat Google woorden afbreekt wanneer de titel te lang is voor het device. Bij het schrijven moet er dus aandacht op gevestigd worden op de lengte van de titel in combinatie met het device waarop de getarged wordt.

    1. Grotere CTR

Een grotere CTR ( = Click Trough Rate) zorgt niet alleen voor meer bezoekers op de adverterende website, maar natuurlijk ook voor hogere inkomsten voor Google zelf. Blogwebsite WordStream heeft onderzocht dat vergroting van de advertenties, een verhoging van de CTR van 20% en meer mogelijk maken.

    1. Google vergroot haar inkomsten

Google geeft aan dat de ETA’s worden doorgevoerd om meer uniformiteit te garanderen op verschillende devices. Maar natuurijk is de grootste reden van de AdWords aanpassing dat de inkomsten van moederbedrijf Alphabet verder de hoogte in gaan. En zoals algemeen geweten, zijn advertenties de grootste inkomstenbron van de zoekmachinereus. Het lanceren van ETA’s zorgt voor een grotere CTR wat resulteert in meer clicks en dus meer inkomsten voor de zoekmachine! Het is daarom ook belangrijk om de kosten van ETA’s goed te monitoren en in de gaten te houden.

De zoekmachine vergroot de de advertentieruimtes met 17%, dit levert in theorie een stijging op van 512 naar 600 karakters. In theorie … echter Google gebruikt het Arial-font, waarbij de karakters een verschillende hoeveelheid ruimte in beslag nemen. Bijvoorbeeld de letter J heeft een kleinere ruimte nodig dan de letter H. Het is dus interessant om de juiste letter- en woordkeuzes te maken bij het schrijven van advertenties in Google. Daarnaast gaat Google ook merknamen promoten, waardoor het kan zijn dat een titel wordt afgebroken, maar er aan het eind wel het merk wordt weergegeven.

Dit verandert er op advertentieniveau:

  • Waar voorheen één titel van 25 tekens was, komt er nu een dubbele titellijn. Per titel kunnen er maximaal 30 karakters ingevoerd worden. Een stijging van 140%
  • De 2 beschrijvingsregels, waar voorheen 35 karakters per regel ingevoerd konden worden, veranderen in 1 regel van maximaal 80 karakters; dus 10 karakters meer, wat neerkomt op 14% meer beschrijvingsruimte.
  • De display URL is eveneens gewijzigd; AdWords zal automatisch de domeinnaam tonen op basis van de werkelijke URL, die verder kan aangevuld worden met de extra paden.
  • de ETA’s zullen zowel voor mobiel als desktop tegelijk toegepast worden, met de achterliggende gedachte van ‘mobile first’ wordt alles, wat op mobiel wordt toegepast, ook losgelaten op desktop
  • schematisch geeft de Googleblog de wijzigingen als volgt weer:

Wijzigingen Eta's

Vooral organisch zoekverkeer zal, nog maar eens, de dupe zijn van deze aanpassingen. Mits advertenties steeds belangrijker en groter worden in de zoekresultaten, zakken de organische zoekresultaten steeds verder naar onderen. Gevolg : de klikkans op deze organische resultaten wordt steeds kleiner en zijn bedrijven vaker genoodzaakt AdWords in te zetten. De tijd dat een ecommerce-site zich kon permitteren niet te veel effort te steken in SEA, ligt al een héle tijd achter ons.

Wanneer zal dit geïntroduceerd worden?

Er is nog geen officiële release-datum vrijgegeven. De verwachting is de Eta’s ergens vanaf het derde kwartaal van 2016 de Extended Text Ads life zal zetten. Houd onze blog dus goed in de gaten.

Is dit echt nieuw?

Eigenlijk is dit niet helemaal nieuw, een simpele punt zoals in het voorbeeld hieronder, zorgde in het verleden al voor een dubbele headliner…

Eta's

Zaken al voorbereiden ?

AdWords-topposities zijn al een must, maar worden dat met deze aankomende wijziging nog meer. Alle posities onder 3 zullen volgens ons steeds minder relevant worden. Google gaat je dubbel zoveel tekst-advertentieruimte geven, dus bereid deze 2 zaken nu al voor:

  • de kwaliteitsscore wordt nog belangrijker, dus verbeter die nu reeds.
  • bereid de tekst-aanpassingen (zie hierboven) al voor.