SEO redirect regels

seo redirect regels

Nieuwe SEO Redirect regels: wat verandert er?

De oude redirect regels

Elke SEOer weet hoe om te gaan met redirects. Is een web-url verouderd, dan wordt die best doorgestuurd naar een nieuwe, waarbij de volgende 3 regels golden:

  • 301-redirects resulteren in ongeveer 10 tot 15% verlies aan linkwaarde.
  • Tijdelijke 302-redirects geven helemaal geen link-waarde door.
  • Sites verliezen linkwaarde zodra ze switchen van http naar https; immers dergelijke aanpassingen gaan steeds gepaard met 301 redirects.

Zeker vanuit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie is dus iedere redirect een erg belangrijke aandachtspunt, zeker bij volledige site-migraties. Immers, geen enkele firma kan het zich zomaar permitteren om 10% bezoekers, en bij gevolg ook 10% omzet, te verliezen.

Gevolg: veel SEO-ers stonden op de rem om de sites-URL’s te veranderen naar https, iets wat Google zelf asap zou willen zien gebeuren. Het maakte zelfs bekend dat een een rankingfactor is (zij het een zeer beperkte).

De nieuwe SEO redirect regels

Veilig surfen & privacy is primordiaal voor Google. Dat is dan ook de reden waarom de zoekmachine gigant onlangs de bovenstaande 3XXregels herbekeken heeft, om te voorkomen dat er nog linkwaarde verlies optreedt bij een https-migratie zodat meer websites overstag gaan:

  • ‘Webmaster trend analist’ van Google, John Mueller, kondigde begin 2016 reeds aan dat geen linkjuice verloren meer gaat voor 301-redirects van http naar https.
  • Gary Illyes van Google tweette in juli 2016 dat 30X redirects geen link waarde meer verliezen :
    “30X redirects don’t lose PageRank anymore”.

Schematisch zien de nieuwe 30X redirect-regels er als volgt uit:

overzicht 30X redirects

Gevolgen

We denken dat deze nieuwe SEO redirect regels inderdaad zoekmachine optimalisatie ten goede komt. Er zijn wel enkele belangrijke aandachtspunten hieraan verbonden.

Iedere redirect = geen bezoekersverlies ?

  • Het betekent niet dat voortaan elke redirect 0% verlies in verkeer zal realiseren.
  • Immers, de ranking van een webpagina wordt beïnvloed door meer dan 100 andere SEO factoren.
  • Als een URL wordt geredirect naar een 100% identieke webpage en het enige wat anders wordt is de URL, dan mag je inderdaad verwachten dat er geen traffic verlies zal zijn.
  • Alhoewel. Ook keyword placement in de url en een andere plaats in de menustructuur hebben ook een invloed op de SEO-posities. Ook redirects veroorzaken op mobiele apparaten soms een kleine vertraging, waardoor ook de pagina-autoriteit kan zakken.
  • Dus als je doorverwijst naar een nieuwe URL met slechtere content, is verlies aan online bezoekers onvermijdbaar.

301 = 302 ?

  • Betekent dit nu dat 301 en 302s voortaan identiek zijn ? Dat het niet meer uitmaakt welke van de 2 je gebruikt ?
  • We adviseren er zeer voorzichtig om te springen. Immers, Google is niet de enige zoekmachine. Het is helemaal niet gezegd dat Yahoo, Bing, Facebook enz 302’s op dezelfde manier behandelen als Google.
  • Houd er eveneens rekening mee dat browsers als Safari, Chrome, FireFox ect elk op een andere wijze omgang met 3XX.
  • `De boodschap is hier: wees kritisch, test en volg op.

https-migratie = geen bezoekersverlies

  • Google ziet het liefst het hele internet zo snel mogelijk op https. Iedere website verandert dan ook best naar https de komende 2 jaar.
  • Bovenstaande verandering indachtig, betekent dit dat bij een https-migratie verlies aan bezoekers nu automatisch meden wordt ?
  • Nee, zeker niet. De http-migratie is een vrij gecompliceerd (er zijn veel meer aspecten om rekening mee te houden dan redirects alleen) en de kans op fouten is erg reëel, zeker voor grotere websites.

De Praktijk

Recent (juli 2016) heeft Online Marketing Monkey een website van http naar https verhuisd. Behalve de URL bleef elk aspect van de website (content, meta’s, links, functionaliteiten) 100% hetzelfde. We hielden eigenlijk rekening met een verlies van zo’n 10 à 15% aan online bezoekers, maar dat bleek niet het geval te zijn !

https in praktijk

I know, dit ene voorbeeld is niet representatief, maar toch.

Samenvattend

Cfr de nieuwe redirect regels adviseren we het volgende:

  • 301s blijven onze geprefereerde permanente redirect
  • tracht steeds te redirecten naar gelijkwaardige, relevante webpagina’s
  • de 301 redirects van https-migraties resulteren niet meer in 10% linkwaarde verlies; vergeet echter niet dat een dergelijke verhuis vrij ingewikkeld is
  • iedere redirect veroorzaakt een (minieme) vertraging, waardoor de verminderde gebruikerservaring toch de SEO-positie van de pagina kan beïnvloeden
  • De beste redirect is nog steeds geen redirect

Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.

Plaats een reactie