Google tag manager

Google Tag Manager

Meten is weten! Dat is met Data-driven marketing niet anders. Het kan heel interessant zijn om te weten op welke knoppen wel en niet geklikt wordt (event tracking). Wanneer je Digital Marketing gaat inzetten voor jouw website, word je al snel van alle kanten bestookt met JavaScript-codes. Zo zal Google Analytics jou vragen om een tracking code op je website te plaatsen. Zet je in op remarketing, dan heeft Google Adwords wel een code of tag voor jou, die je op je website moet plaatsen. Op korte tijd zal jouw website heel wat losse tags bevatten. Dat gedoe met losse JavaScripts tags beu? Gooi je Java-tags maar in de container en Google Tag Manager doet de rest.

Wat is Google Tag Manager

Met een tag manager kan je zelf tags in de html-code van jouw website plaatsen. Daarbij ga je alle tags die de acties op jouw website indexeren, groeperen. Google Tag Manager vormt een gratis alternatief tussen de vele betalende Tag Manager tools.

Deze video vat het mooi samen:

Voor-en nadelen

Voordelen

  • Alle Java script-codes komen in één container;
  • Net doordat die losse tags gegroepeerd staan, is de website sneller;
  • Tags zijn makkelijk te plaatsen en aan te passen;
  • Zonder de hulp van IT;
  • Tijdswinst;
  • Advanced tracking van verkeer op jouw website;
  • Gratis

Nadelen

  • Geen helpdesk bij Google Tag Manager;
  • Bepaalde complexere tags lukken niet;
  • Vergeet de tags uit de broncode niet te verwijderen;
  • Anders telt het de zogenaamde events dubbel.

Verschil tussen tags, triggers en variabelen

In Google Tag Manager zie je links deze drie termen staan: tags, triggers en variabelen

Tags zijn stukken Java script code die informatie bevatten voor de Google Analytics, AdWords of HotJars van deze wereld. Zo kan je bv. een trackingcode instellen om te weten hoe vaak er op een bepaalde button geklikt wordt.

Zolang er niet geklikt wordt, gebeurt er uiteraard ook niets. Van zodra dat iemand klikt, wordt dit weggeschreven naar Google Analytics. In vaktermen spreken we over de de trigger (in casu de klik) die de code ‘afvuurt’. Het scrollen of schuiven met de zijbalk kan evengoed een trigger zijn.

De html-code van jouw website bestaat in feite uit allerleid objecten (Domain Object Model) die door code aan te passen zijn. Om nu te weten wanneer er geklikt of gescrold wordt, bestaan er DOM-listeners. Zij geven de info aan de tags, die dit op hun beurt doorgeven aan bijvoorbeeld Google Analytics.

Tot slot zijn er nog de variabelen en de zogenaamde data layer. Stel bijvoorbeeld dat je een webshop hebt. Je wil jouw bezoekers die meer dan gemiddeld spenderen, opnemen in een remarketingcampagne. Dan kan je een variabele prijs instellen. Dankzij een gegevenslaagobject dat je gedefinieerd hebt in html kan er achterhaald worden welke de waarde is van de items. Er wordt met andere woorden gebruik gemaakt van een goed gestructureerde gegevenslaag om de juiste personen te identificeren.

Aan de slag

Google Tag Manager activeren

  • Ga naar  http://www.google.com/tagmanager/
  • Account aanmaken als nog niet geregistreerd;
  • Maak daarna een container aan;
  • Geef deze een naam;
  • En bepaal de tijdszone;
  • Voeg vervolgens de naam van jouw website en URL toe;
  • Nu wordt er een code gegenereerd;
  • Plak deze code in zowel de ‘head section’ als ‘body section’ van iedere pagina op jouw website;

Tags instellen

  • Klik in Google Tag Manager op Add Tag;
  • Vul een naam in en bepaal het type (bv. GA-tag);
  • Wil je geen standaard tag zoals voor GA of Adwords?
  • Kies dan Custom voor bv. Google Conversion tracking tag;
  • Vervolgens ga je naar je Google Adwords-account;
  • Onder Tools and Analysis > Conversions;
  • Vind je de Conversion-ID en het label;
  • Vul beiden in bij de tag die je aanmaakt;

Regels voor afvuren tag (=trigger)

  • Klik in de linkerkolom op Rules;
  • Kies een naam voor de regel;
  • Nu kan je kiezen om de tag toe te passen wanneer iemand op een bepaalde pagina komt of wanneer er sprake is van een event;
  • Een event kan bijvoorbeeld het klikken op een button zijn;
  • Vergeet niet op te slaan.

Tags in container

  • Voeg simpelweg de tags toe aan de container;
  • Klik op create and publish a new container version

Opslaan en preview

  • Klik op ‘save and preview’;
  • In het venster dat verschijnt, klik je op de URL die je wilt controleren;
  • Leg het desnoods kort even voor aan een developer.

Tags toepassen

Klik op publish indien alles er goed uitziet. Vanaf nu worden deze tags op jouw website gebruikt.

Word een techneut

Heb je na het lezen van dit artikel, de smaak te pakken? Bekijk dan zeker deze tutorials. Zij introduceren je stap voor stap in de wondere wereld van Google Tag Manager.