Webshops zijn tegenwoordig alom aanwezig. Niet alleen ketens maar ook heel wat zelfstandigen vinden hun weg naar e-commerce. Het is dan ook belangrijk om met je bedrijf of zaak online vertegenwoordigd te zijn. Helaas betekent dit ook heel wat online concurrentie.

Hoe onderscheidt je jezelf nu van de concurrentie? Een belangrijk middel om dit te doen is het gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Door enkele aanpassingen door te voeren zet jij je webshop makkelijk op de kaart. Wil jij jouw webshop SEO-proof maken? Lees dan onze 10 beste tips om met je webshop te scoren in de zoekmachines.

1. Duidelijke structuur en breadcrumbs

De eerste tip om je webshop te optimaliseren voor SEO is het verbeteren en verduidelijken van de URL-structuur. Dit lijkt misschien op het eerste zicht niet belangrijk maar dat is het wel. Een duidelijke URL zorgt ervoor dat zowel bezoekers als zoekmachines direct weten waarover je webpagina gaat. Maak gebruik van beschrijvende termen in de URL-structuur in plaats van combinaties van letters en cijfers. Dit zorgt voor een goede leesbaarheid.

We vergelijken even twee verschillende URL’s. Welke is volgens jou de beste?

webshop.be/cat99/prod529c1a

webshop.be/dameskleding/jurken/jurk-elisabeth-geel

Hoogstwaarschijnlijk heeft de tweede URL-structuur ook jouw voorkeur. Deze URL is veel gebruiksvriendelijker dan de eerste. In het eerste voorbeeld is het niet duidelijk naar welk product de pagina verwijst. Bij het tweede voorbeeld zie je meteen dat het om een jurk gaat binnen de categorie jurken. Maak dus zeker gebruik van onderverdelingen in categorieën in je URL-structuur. Zo blijft het voor je klant en de zoekmachines steeds duidelijk op welke pagina hij/zij zich bevindt.

Naast de URL-structuur zijn ook breadcrumbs een handige manier voor bezoekers als navigatie. Dankzij breadcrumbs weten online bezoekers meteen onder welke categorie een product staat. Een voorbeeld hiervan is dameskleding > jurken.

Daarnaast zorgen breadcrumbs er ook voor dat de zoekmachines de structuur van de webshop beter begrijpen. Plaats hierin jouw belangrijkste zoekwoorden en ze leveren je meteen nog een voordeel op qua SEO.

2. Unieke paginatitels

Naast de URL-structuur moet je ook kijken naar je paginatitels. Zet het belangrijkste zoekwoord van je pagina steeds vooraan. Bezoekers zijn lui en scannen de tekst met hun ogen. Door je belangrijkste zoekwoord in één van de eerste 3 woorden te steken, trek je de aandacht.

De optimale lengte van een titel bedraagt ongeveer 50 à 60 tekens. Google zal titels die veel te lang zijn niet volledig weergeven. Zo krijgt de gebruiker dan 3 puntjes te zien (…) en verlies jij eventueel een potentiële klant. Een handige tool om je gekozen paginatitel te testen is de tool van Moz.

Het is enorm belangrijk om je paginatitels zo uniek mogelijk te maken. Wanneer zoekmachines gelijkaardige titels zien, wordt het onderscheid tussen de pagina’s veel moeilijker en toont de zoekmachines soms de verkeerde webpagina.

3. Duidelijke productafbeeldingen en -omschrijvingen

Bij een webshop zijn productafbeeldingen en productomschrijvingen enorm belangrijk. Dankzij deze twee zaken krijgen de online bezoekers een duidelijker beeld van het product en ze tonen belangrijke details. Maar ze hebben ook invloed op de SEO van je website.

Door je productafbeeldingen te optimaliseren trek je meer klanten aan via Google afbeeldingen. Potentiële klanten zoeken vaak op Google naar producten voor ze effectief een idee hebben bij welke webshop ze willen kopen. Doe je aan webshop SEO dan denk je hier best ook eens over na. Geef je afbeelding een duidelijke bestandsnaam en laat de alt-omschrijving van je afbeeldingen niet leeg staan.

Naast de productafbeelding hou je best ook rekening met de omschrijving van je product. Heel wat webshops durven wel eens de tekst van de product te kopiëren maar voor je SEO is dit verre van ideaal. Probeer zelf een uniek, aantrekkelijk tekstje te schrijven. Voor zoekmachines is het veel interessanter om pagina’s met verschillende omschrijvingen in de zoekresultaten te tonen. Ook langere teksten scoren in het algemeen beter bij de zoekmachines. Schrijf een tekst die minstens 300 woorden lang is. Denk hierbij aan de visuele omschrijving, technische kenmerken en voordelen van het product. Dit zal wat tijd in beslag nemen dus start je best met je belangrijkste producten.

4. Laadsnelheid website

Ook de laadsnelheid van je webshop is een SEO-factor. Dat is natuurlijk ook logisch. Zou jij niet gefrustreerd raken als een webshop zeer traag laadt? Bezoekers haken zo al snel af. Ook zoekmachines zijn geen fan van trage websites. Als je webshop te lang laadt zullen zoekmachines zoals Google hem niet snel tonen in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat jouw pagina’s zo snel mogelijk laden. Er zijn verschillende manieren om de laadsnelheid van je website te verbeteren. Een voorbeeld hiervan zijn kleinere afbeeldingsgroottes, maar er bestaan natuurlijk nog veel andere manieren. Dankzij de Google Pagespeed Insights test jij hoe snel je webshop is en welke tips je kan proberen om de snelheid op te krikken.

5. Voorkom duplicate content

Duplicate content is een vaak voorkomend probleem bij webshops. Het kan ontstaan doordat Google elke URL van je website als een aparte pagina ziet. Misschien tonen beide pagina’s op je webshop dezelfde inhoud maar worden ze op een andere manier gerangschikt bijvoorbeeld door te sorteren op laagste prijs, laatst toegevoegd of maat.

Dit vormt op zich geen probleem voor de online bezoekers maar zoekmachines houden hier niet van. Ze zullen nooit of zelden twee pagina’s met dezelfde content in de zoekresultaten tonen.

Welke pagina moet de zoekmachine dan tonen? Om de zoekmachine dat duidelijk te maken, moeten we dus de duplicate content opsporen. Dit kan je op verschillende manieren doen:

  1. In de zoekbalk van Google voer je het volgende in voor je eigen website ‘site:website.be/landingspagina intitle:’ gevolgd door je gewenste zoekwoord.
  2. Met de Google Webmaster tools kan je eenvoudig dubbele meta-tags en title-tags opsporen.
  3. Tenslotte kan je ook gebruik maken van online tools zoals Copyscape en Plagspotter.

Je kan de duplicate content op verschillende manieren oplossen:

  • 301 redirect: hiermee worden bezoekers en crawlers verplaatst naar een andere pagina. Ze worden dus doorverwezen naar de juiste URL.
  • 404 pagina: de meest eenvoudige oplossing is om de duplicate content te verwijderen. In plaats hiervan ga je een 404 pagina plaatsen. Dit doe je best enkel wanneer de content geen waarde heeft qua zoekverkeer en links.
  • Canonical tag: indien je content via verschillende URL’s toegankelijk is dan moet je een voorkeurs-URL maken. Dit kan door de canonical tag in te roepen. Dankzij dit soort tag vertel je Google dat het de linkwaarde aan de beste en originele pagina moet geven.

6. Voeg microdata toe

Zoekmachines, zoals Google en Bing, begrijpen de content van een webpagina zeer goed. Maar je kan de zoekmachines altijd nog een handje extra helpen dankzij microdata.

Met microdata geef je de zoekmachines extra informatie over de elementen op je webpagina. Denk hierbij aan een thumbnail, merk, model en reviews van een product. Dit soort informatie vind je vaak terug in de zoekresultaten en zorgt voor een hogere click-through rate. Ze vallen extra hard op en zorgen er ook voor dat online bezoekers erop klikken.

7. Verwijderen oude productpagina’s

Webshop SEO is niet alleen van toepassing bij nieuwe pagina’s voor producten. Ook het verwijderen van producten uit voorraad heeft de nodige aandacht nodig. Het is zeer logisch dat bepaalde producten na verloop van tijd uit de voorraad zullen verdwijnen. Maar wat doe je dan exact met de productpagina hiervan?

We raden je aan om een 301 redirect in te stellen naar een relevante pagina bijvoorbeeld een gelijkaardig product of de categorie van het product. Maar je kan ook kiezen om een creatieve en duidelijke 404 pagina te maken. Maak de gebruiker wel duidelijk dat het product dat hij/zij zocht uit de voorraad is en geef hen de kans om verder te winkelen. Zo verlies je geen potentiële klant.

8. Interne zoekmachine & mobielvriendelijkheid

Maak jij op je webshop al gebruik van een interne zoekmachine? Dan is de kans groot dat de webpagina’s in de zoekresultaten van Google zullen verschijnen. Maar het is altijd mogelijk dat deze pagina’s totaal geen meerwaarde bieden qua content.

Naast een interne zoekmachine is het ook belangrijk om een mobielvriendelijke webshop aan te bieden. Steeds meer mensen bezoeken je webshop via hun smartphone of tablet. Ze willen producten bestellen via deze mobiele devices. Het is dus belangrijk om hiermee rekening te houden anders durven potentiële klanten wel eens af te haken.

Je kan de mobielvriendelijkheid van je website alvast testen met de mobile friendly test van Google. Na deze test krijg je een aantal suggesties om je eigen score te verbeteren.

9. Interne links

Wanneer we spreken over SEO dan horen we vaak de term backlinks vallen. Interne links zijn een zeer belangrijk aspect binnen SEO en mogen dus absoluut niet vergeten worden. Door te linken naar relevante pagina’s op je eigen webshop groeit de autoriteit. Je kan deze links op verschillende manieren laten voorkomen, zoals in tekstvorm maar ook via afbeeldingen van gerelateerde producten.

10. User Generated Content

Om je webshop up-to-date te houden is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te creëren. Een manier om unieke content te voorzien is via User Generated Content. Hierbij laat je jouw klanten een tekst schrijven over de webshop.

Heel wat webshops maken tegenwoordig al gebruik van User Generated Content. Neem een voorbeeld aan Coolblue. Zij laten hun klanten een reactie of review schrijven. In ruil hiervoor geven zij elke maand een waardebon van € 100 weg aan de beste review.

Dit soort kent een aantal SEO-voordelen. Dankzij User Generated Content krijg je meer tekst op de verschillende webpagina’s en wordt er zelfs wel eens gebruik gemaakt van long-tail zoekwoorden en synoniemen.

Heb jij SEO-advies nodig voor je webshop?

Kan jij na het lezen van deze blog nog wat advies gebruiken om je webshop volledig SEO-proof te maken? Dan helpen onze monkeys jou met veel plezier verder. Neem via onderstaande knop contact op en maak een afspraak. Samen met jou zorgen wij ervoor dat jouw webshop meer bezoekers over de vloer krijgt!

Contacteer