Google Authorship is gedaan
3 september 2014
Was het je ook al opgevallen dat er de laatste tijd nog zeer weinig Google authorship foto’s meer in de zoekresulaten voorkwamen ? Zoek niet verder. Op 28 augustus ll heeft John Mueller, webmaster trends analist bij Google, in een Google+ post meegedeeld dat ze stoppen met Authorship. En wel per meteen ! Dus geen foto’s meer in de zoekresultaten
Wat was Google authorship ook al weer ?
Google Authorship is gedaan
De herlancering van Google+ in juli 2011 was ook de startdatum van Google Authorship. Immers, de G+ foto kon er perfect voor gebruikt worden.
Op dit moment is het echter niet duidelijk of Google-authorship ook verdwijnt voor gepersonaliseerde (= dus als je bent ingelogd met je google account) search. Momenteel verschijnen daar de auhorship snippets nog steeds !
Waarom stopt Google ermee ?
De afgelopen maanden had Google al enkele signalen gegeven dat ze overwogen te stoppen met hun authorship. Dus helemaal onverwacht is de beslissing niet. De officiële reden om ermee op te houden is om de zoekervaring tussen desktop en mobiel te harmoniseren. De authorship foto’s werkten niet optimaal op een klein mobiel scherm, vooral door de beperkte ruimte en lagere downloadsnelheid. Verder zegt google dat ze geen significant verschil in klikgedrag zagen tussen zoekresultaten met en zonder foto snippets. Blijkbaar waren we ze al zo gewoon, dat we er geen aandacht meer aan schonken ? Bovendien werd duidelijk dat het gebruik van Google-auteurschap niet echt een succes was. Zeker niet al te technische mensen vonden het gewoon te ingewikkeld om in te stellen.
Wat vonden wij ervan ?
Eigenlijk vonden wij van Online Marketing Monkey Google Authorship best wel goed. Je kon aantonen dat je je een autoriteit was. Bovendien was het een goede tool om zoekresultaten kwalitatief beter te kunnen beoordelen. Maar als we bedenken dat al ongeveerde de helft van Google’s verkeer mobiel gebeurd, denken we dat de authorship-snippets te veel kostbare ruimte van de kleine schermen “opaten”. Anders geformuleerd: waarschijnlijk werden de mobiele AdWords inkomsten negatief beinvloed door google-authorship en is de echte reden waarom er mee gestopt wordt op de eerste plaats een commerciële.
Persoonlijk denken we dat authorship niet voor eeuwig en altijd verdwijnt. Het is gewoon een goede tool. Het zou ons niet verwonderen indien ze in de nabije toekomst in een modernere variant weer opduikt.
Wat nu ?
Op sommige blogs wordt al hardop gevraagd wat de zin is om nog iets met Google+ te doen. Ons advies: wacht nog even met acties. Laat je authorship gewoon maar ingesteld, totdat Google met verdere instructies komt. Voor nieuwe artikelen mag je je authorship gewoon blijven plaatsen. Het heeft geen negatieve invloed op je SEO. Google zal, tot nader order, er wel geen rekening meer mee houden.
Ook interessant om lezen:
Benieuwd hoe goed je website het doet qua SEO? Binnen 24u geven we je antwoord.