Meer links: zo kan het
De meeste online marketeers zijn het erover eens dat hoe meer links een website kent, hoe beter de zoekwoorden ervan ranken in de zoekresultaten. Wel met deze erg belangrijke nuance: op de eerste plaats telt niet de kwantiteit, maar de kwaliteit van de backlinks.
In een ideale wereld zijn externe hyperlinks een “gevolg” : ze volgen “vanzelf” omdat andere sites linken omdat de inhoud van de site super relevant en interessant is.
In de echte wereld volgen die backlinks echter niet automatisch. Webpagina’s mogen nog zo briljant zijn, met content alleen kom je er niet. Om opgemerkt te worden op het internet moeten de meeste websites pro-actief aan anderen laten weten hoe goed hun internet-site wel is.
Dus : een sterke website met uitstekende content is de basisvoorwaarde. Onmiddellijk gevolgd door de volgende stap : wordt opgemerkt door de juiste invloedrijke personen.
Het is echter niet zo simpel om meer links te ontvangen. De meeste website eigenaars zijn veelal spaarzaam met het hyperlinken naar andere internetsites. Het is daarom erg belangrijk om eerst een zekere relatie op te bouwen met de linkende partij vooraleer je een backlink vraagt.
Dat kan onder meer als volgt :
1. Vind invloedrijke personen
Zoek uit wie de meest invloedrijke personen van jouw doelgroep zijn. Doe dat bijvoorbeeld zo:
- Voer een aantal zoekopdrachten met de belangrijkste sector-keywoords uit op Social Media als Linkedin, Facebook, Google+ en Twitter. Welke personen & firma’s komen er vaak voor ? Hebben ze veel volgers, dan heb je een eerste zicht op wie de experten zijn van je sector.
- Doe het zelfde via search op Google. Je ziet meteen welke internetsites hoog ranken. Controleer in welke mate ze aansluiten bij je scan via de sociale kanalen.
- Verder bieden de namen van sprekers op beurzen en blogs eveneens een goede houvast wie invloedrijk is in een bepaalde industrietak.
2. Linken naar invloedrijke personen
Volg de gevonden experts. Promoot hun naam & link naar een quote of blogpost van hen op jouw eigen blog of website. Zoek interactie op hun posts op social media.
3. Meld die link
Ga er niet van uit dat jouw link naar die invloedrijke site opgemerkt wordt. Laat hen weten dat je hen hebt vernoemd op jouw online kanalen door hen persoonlijk te contacteren via email, tweet of (jawel) telefoon. De kans dat er naar jouw site wordt teruggelinkt wordt daarvoor veel realistischer. Met deze kanttekening dat jouw website uiteraard op orde is én dat je wel degelijk zinnige zaken te melden hebt.
Go !
Waardevolle content is belangrijk voor linkbuilding. Maar die moet opgemerkt worden en daarvoor is naamsbekendheid dan weer van belang. Eén manier om meer links te krijgen is experten van een sector via jouw online kanalen te volgen en te promoten.
Hou je van de nieuwste SEO en SEA trends?