goede domeinaam kiezen

Een goede domeinnaam kiezen

29/09/2014 + update 08/12/15

Als ik op de radio reclameboodschappen hoor als ” Bezoek nu de website van Hörmann.be. Opgelet Hormann wordt geschreven met dubbele n “, dan krijg ik steeds een onbehaaglijk gevoel. Kan die firma nu echt geen betere domeinnaam bedenken ? Waarom zeggen ze gewoon niet in die radiospot ” Google nu Hormann “. Of het, bij wijze van spreken, geschreven is met 1, 2 of met 10 n-en , dan zou geen enkele rol mogen spelen. Met wat SEO/SEA en door de adviezen van dit artikel te volgen, zou een radio luisteraar die de naam Hormann googled of direct intypt in de URL, de firma steeds moeten vinden, ongeacht de schrijfwijze. En hoef je de luisteraar ook niet meer lastig te vallen hoe nu precies een webadres geschreven wordt.

Voor alle duidelijkheid, de domeinnaam is dus de naam van een website. Ondertussen zijn er in Nederland al 5,55 miljoen .nl-domeinnamen geregistreed, in België zo’n 1,53 miljoen .be’s. Alle interessante namen zijn veelal al lang bezet. In de praktijk echter gaat een surfer meestal helemaal niet zoeken op de naam van een bedrijf, simpel weg omdat hij vooraf geen idee heeft naar welke site hij zal gaan voor een zoekopdracht. Hij zal zoeken op de zoektermen van de diensten & producten waarvoor hij interesse toont.

Bij de opstart van een nieuwe website is het belangrijk dat je een goede domeinnaam kiest. De eerste stap naar een succesvolle site is de keuze van een domeinnaam, niet in het minst voor goede SEO rankings. In dit artikel 10 adviezen die hierbij helpen.

1. Kies de juiste (land) extensie

Ligt je doelmarkt in België, kies dan als extensie van je domeinnamen voor .be, voor Nederland .nl . Richt je je op een internationaal publiek, dan kan je .com of .eu overwegen. Nog beter is alle extensies van de landen waar je aanwezig bent te gebruiken. We zijn van mening dat websites die bijvoorbeeld eindigen op .nl beter scoren voor zoekopdrachten in google.nl dan .com-url’s.

Niet onbelangrijk: een correcte land-extensie verhoogt ook de geloofwaardigheid van je website. Een Nederlandstalige website die eindigt op .cn (= China) komt maar heel vreemd en onbetrouwbaar over.

Zodra je de goede domeinnaam eindigend op .nl of .be hebt gevonden, adviseren we om ook meteen andere beschikbare extensies mee te nemen, zoals .com , .eu , .org , …. Link ze gewoon door naar het hoofddomein. Als iemand per ongeluk in zijn browser je domeinnaam intypt met een verkeerde extensie, komen ze toch nog op je site. Het kost wat geld, maar je voorkomt dat je bezoekers mist en dat de concurrentie er mee gaat weglopen.

Er zijn tegenwoordig ook generieke domeinextensies te verkrijgen, zoals .biz (business) of .travel (toerisme), die niet landgebonden zijn. Sinds 2014 zijn er ook een pak nieuwe generieke TopLevel Domeinnamen (gLTD) bij gekomen, zoals .bike of .marketing. Misschien kan jij nu .coffee, .amsterdam of .brussels te pakken krijgen. Een extra voordeel van die nieuwe extensies is dat ze je online posities kunnen verbeteren. Verwacht wordt dat zoekmachines de gLTD’s gaan opnemen in hun rankings. Een webshop met de .shop-extensie vertelt direct iets over de site zonder dat je erop geklikt hebt. Het verstrekt bovendien een zekere autoriteit. Vergeet dus zeker de nieuwe gLTD’s niet te overwegen om aan te schaffen.

2. Keep it stupid and simple

Tracht een domeinnaam te vinden die gemakkelijk herkenbaar en te spellen is. Als het even kan, zorg ervoor dat er geen twijfel bestaat over de juiste schrijfwijze van je domeinnaam. Hoe korter, hoe beter. Hoe korter de domeinnaam is, hoe gemakkelijker te onthouden en om door te geven aan anderen.

Cijfers in domeinnamen zijn soms noodzakelijk, zoals bijvoorbeeld in www.studio100.be . Maar als het kan, vermijd ze, mits ze verwarrend kunnen zijn. Zeker als vervanger van klanken zoals ” 4 “voor ” for ” , zoals in www.4you-geschenken.nl . Idem voor het cijfer ” 0 “, die vaak verward wordt met de letter “o”.

Als iemand je domeinnaam voor de eerste keer ziet of hoort, dan zouden ze direct moeten begrijpen waar je website over gaat. Zeker als startende firma is dat steeds leuk meegenomen en bespaart je effort om uit te leggen wat je precies doet. Als je een domeinnaam vlot kan herinneren nadat je hem hebt gehoord, dan is de kans groot dat een goede domeinnaam is gekozen.

3. Streepjes

Zet best geen streepjes of koppeltekens in je te kiezen domeinnaam. Surfers typen ze vaak niet en geven in het algemeen de voorkeur aan een URL zonder die streepjes. Ook worden domeinnamen met streepjes als wat “cheap” beschouwd, juist omdat ze meestal bestaan omdat het domeinnaam zonder streepjes niet meer beschikbaar was. Sommigen SEO specialisten beweren dan weer dat zoekmachines domeinnamen met koppeltekens bevoordelen in de zoekresultaten. Hoe dan ook, heb je de mogelijkheid om beide varianten vast te leggen, dan adviseren wij dit te doen.

4. Enkelvoud of meervoud?

Veronderstel dat je online ” dames tassen ” verkoopt via een webshop. Kies je dan het enkelvoud ” www.damestas.nl ” of het meervoud ” www.damestassen.nl ” ? Ook hier is het het beste om ze, indien mogelijk tenminste, alle 2 vast te leggen. Link de meest logische domeinnaam dan door naar de andere. Ons advies: is het gebruikelijk om ergens 1 item van aan te kopen, kies dan voor het enkelvoud. Koop je er meestal 2 of meer per keer (bijvoorbeeld www.damesschoenen.nl), kies dan voor het meervoud. Door beide URL’s aan te schaffen, voorkom je in elk geval dat iemand anders er met de andere vorm weg loopt.

In het verlengde hiervan: registreer ook domeinnamen met spellingsfouten. Cfr het voorbeeld van de inleiding van dit artikel: heb je een moeilijke firmanaam die je kost wat kost toch wil gebruiken, leg dan een aantal mogelijke schrijfwijzen van de domeinnaam vast en link ze allen door naar de juiste.

5. Domeinnaam kopen

Het kopen van een nieuwe, nog vrije domeinnaam kost gemiddeld zo’n 10 à 20 euro per jaar. Je doet een domeinnaam-check bij een hostingprovider om te zien of jouw domeinnaam nog niet bezet is. Soms is de domeinnaam in alle domeinnaamextensies (.nl, .be, ect ) nog vrij, maar vaak ook niet.

Bij het registreren van een nieuwe domeinnaam, merk je vaak dat jouw gekozen naam al bezet is.
Dan dien je een andere extensie te kiezen, zoals bijvoorbeeld .com. Ofwel opteer je voor een andere domeinnaam natuurlijk, maar velen doen dat liever niet omdat die minder goed klinkt. Geen paniek.
Het komt frequent voor dat een domeinnaam wel geregistreerd is, maar niet gebruikt wordt. Je kan de eigenaar van bijna elke domeinnaam te weten komen via Whois. Voor Nederland is dat https://www.sidn.nl/nc/over-nl/whois/ ; voor België : http://www.dns.be. Contacteer de eigenaar en wie weet dat je je gewenste domeinnaam alsnog voor een correcte prijs kunt overkopen.

zoekwoordenzoekwoorden in domeinnamen

6. Zoekwoorden

Kies een domeinnaam die een zoekterm bevat die relevant is voor jouw website. Veronderstel dat je “deuren” verkoopt op je website, dan is van interessant om het zoekwoord “deuren” op te nemen in je te kiezen websitenaam.

Er zijn een aantal voordelen verbonden door een belangrijk zoekwoord in je domeinnaam op te nemen. Eerst en vooral hebben de surfers die op je link klikken, al vooraf een idee waarover je site zou kunnen gaan. Zeker als je specialistische zoekwoorden van jouw doelgroep in de sitenaam verwerkt, komt dat de geloofwaardigheid van de website ten goede.

Er zijn ook surfers die direct een bepaald zoekwoord met land-extensie in hun browser typen. Bijvoorbeeld www.voetbal.nl of www.tandarts.be . Heb je een domeinnaam met zo’n populair zoekwoord, dan ontvang je zonder SEO of SEA inpanning al meteen bezoekers op je site.

Wie online zoekt, geeft veelal een zoekterm van een dienst of product op in een zoekmachine, meestal niet de naam van de firma. Vervolgens krijg je op de eerste pagina de 10 organische zoekresultaten. Bevat je domeinnaam het gezochte zoekwoord, dan is de kans groter dat de zoekmachine jouw website hoger rankt. Zoekmachines appreciëren het wel als je een belangrijk keywoord in je domeinnaam zet. Zo heeft ook Google een beter idee waarover je website gaat. Zeker vroeger had je daar baat bij. Bovendien, als je het zoekwoord googled, zie je trouwens zo een gedeelte van je domeinnaam in het vet staan in de zoekresultaten en val je ook wat beter op.

Na Google Kolibrie lijkt de impact van keywords in websitenamen minder geworden en verwacht wordt dat het belang verder zal afnemen.

7. Auteursrecht

Vermijd problemen en opteer niet voor domeinnamen die eventueel een inbreuk kunnen zijn op bestaande auteursrechten. Wij zijn ook geen voorstander om nog vrije domeinnamen (met andere extensies of met streepjes) van concurrenten te kopen. Concentreer je maar op je eigen business, daar heb je al werk genoeg mee.

8. Gebruik geen gratis webhosting

Veel internetproviders bieden gratis webhosting en domeinnamen aan. Bijvoorbeeld www.damestassen.wordpress.com . Voor alle duidelijkheid, je domeinnaam zou beter als volgt uitzien : www.damestassen.nl voor Nederland en www.damestassen.be voor België. Val dus niet voor het “gratis-aspect” en maak er geen gebruik van:

  • Ten eerste omdat, als je van internetprovider wil veranderen, je website niet mee kan verhuizen.
  • Bovendien heb je met een eigen domeinnaam ook een eigen emailadres, bijvoorbeeld jouwnaam@damestassen.be .
  • Maar de belangrijkste reden is dat je met een eigen domeinnaam veel sneller betere SEO resultaten kunt halen.

9. Redirect

Het is al een paar keer naar bovengekomen in bovenstaande punten. Bij de start van een nieuwe website, blog of shop zal je waarschijnlijk verschillende domeinnamen willen vastleggen. Je zal ze waarschijnlijk niet allemaal echt gaan gebruiken. Dat hoeft ook niet. Je kan ze allemaal gewoon redirecten naar je hoofddomeinnaam.

brainstorm over domeinnamen

10. Brainstorm

Zoek eerst uit wat voor jouw een goede domeinnaam is. Experimenteer daarna door er relevante woorden voor en achter te plaatsen. De site Wordoid.com kan je misschien wel op creatieve ideeën brengen. Leg de beste domeinnaamvoorstellen zeker ook eens voor aan collega’s en kennissen binnen en buiten je sector.

Besluit

De keuze voor een goede domeinnaam mag niet onderschat worden en is essentieel voor de online vindbaarheid van je website. Registreer bij voorkeur een domeinnaam met een belangrijk zoekwoord van je sector, maak duidelijk waarover je site gaat, gebruik de juiste extensie en houd het zo kort mogelijk.

 

Ook interessant om lezen: