SEO Zoekwoorden Onderzoek

Zoekwoorden onderzoek

1. Belang van zoekwoorden onderzoek

Online vindbaarheid begint bij onderstaande afbeelding waarbij toekomstige klanten op zoek gaan naar informatie over jouw business door 1 of meerdere woorden te typen in de zoekbox van Google (of Bing of Yahoo).

google zoekbar

Vervolgens wil je natuurlijk met jouw website zo hoog mogelijk verschijnen in de zoekresultaten van onderstaande afbeelding.

SERP

Door je website af te stemmen op de zoekopdrachten van je toekomstige klanten, kan je inderdaad verschijnen in de top-zoekresultaten. Hoe kom je die zoekopdrachten nu te weten ? Door zoekwoorden onderzoek.

Zoekwoorden-onderzoek is 1 van de belangrijkste SEO aspecten voor een website. Het is de basis om (hoog) te ranken voor belangrijke en relevante zoekopdrachten uit jouw business. Veel bezoekers an sich op je site te krijgen is niet het belangrijkste, je wil op de eerste plaats de juiste geïnteresseerden op je site laten landen waarvan de kans bestaat dat ze je service of producten gaan bestellen.

Via zoekwoordonderzoek kom je te weten op welke relevante zoekopdrachten er precies gezocht wordt, of er nieuwe markttrends zijn en leer je beter het online zoekgedrag van je klanten begrijpen. De juiste zoekwoorden voor je business ontdekken is de basis van effectieve SEO. Ze bezitten idealiter volgende kenmerken:

  1. Ze staan in relatie met je Bedrijfspropositie en USP’s.
  2. Kennen een hoog zoekvolume & hoge waarde & lage concurrentie.

Zoekwoorden zijn als een kompas voor je SEO: ze zeggen wat te doen of je vooruitgang maakt.

We zullen in deze blogpost trouwens de woorden  ‘zoekwoord’, ‘zoekopdracht’, ‘zoekterm’, ‘keyword’ en ‘search query’  als synoniemen beschouwen en door elkaar gebruiken. Een zoekopdracht kan dus bestaan uit 1 of meerdere woorden.

2. Brainstorm

Hoe kunnen we nu relevante zoekwoorden opsporen ?

  1. Ofwel begin je van ‘scratch’. In dat geval starten we met een brainstorm cfr hieronder.
  2. Ofwel vertrek je van je bestaande zoekwoorden en kan je de brainstorm overslaan.

Het is echter best wel interessant jaarlijks of om de 2 jaar een brainstorm rond je zoekwoorden te houden. Vaak worden er nieuwe ideeën gevonden.

Denk na welke zoekwoorden jouw klanten zullen googlen zodra ze online op zoek gaan naar diensten & producten uit jouw sector. Dat kan alleen of in een kleine groep van 2 à 3 personen (marketing team & directie). Doe dit eerst individueel. Houd je niet in & sluit niets uit hoe dwaas het keyword ook lijkt. Er zijn geen foute antwoorden! Gebruik je productkennis en gezond verstand.

Houd rekening met het volgende:

  • Hoe zou iemand googlen die je sector al lang kent?
  • En hoe zou iemand zoeken die compleet nieuw is in de branche?
  • Zijn er bepaalde relevante ‘hulp-zoekwoorden’ (zoals bijvoorbeeld stadsnamen als Gent & Mechelen of bijvoeglijke naamwoorden als gratis, goedkoop, uniek, etc.)?
  • Denk eveneens aan synoniemen zoals korte broek & short
  • Schrijf alles op waaraan je denkt & sluit niets uit, dus ook de namen van concurrenten, spelfouten, alternatieven, etc.
  • Denk oa aan:
    • Onderwerpen : productomschrijvingen, services, oplossingen, problemen, …
    • Merken :  bedrijfsnamen, productnamen, productmodellen, serienummers, personen, …
    • Lokale zoekopdrachten :  zoekwoorden + plaatsnamen, provincies, regio’s, landen
    • Gerelateerde onderwerpen
    • Actualiteiten en (seizoensgebonden) trends

Download hiervoor dit werkdocument op volgend adres: https://www.onlinemarketingmonkey.be/downloads/Zoekwoorden-werkdocument.pdf

Goed om weten:

  • Google tracht permanent haar zoekresultaten verder te optimaliseren
  • Via de Algoritme update Google Hummingbird (Kolibri) tracht het niet alleen naar de zoekwoorden zelf te kijken, maar ook meteen al mogelijke antwoorden te formuleren.
  • voorbeeld: voor de zoekopdracht ‘Wat is de hoofdstad van Frankrijk’ komt Google zelf al met het antwoord ‘Parijs’

parijs

3. Zoekwoorden tools

De gevonden zoekopdrachten van de brainstorm-sessie gaan we nu verder verfijnen. Hiervoor zullen we een aantal online tools gebruiken die ons hierbij kunnen helpen.

3.1. Google Autocomplete functie

Ga naar google.be (met taal = Nederlands) en begin een gevonden zoekterm van te typen. Je ziet dat Google al na enkele letters zelf zoektermen voorstelt in de dropdown die je ziet wanneer je start met intypen van een trefwoord in de Google zoekmachine. Trefwoorden halen enkel maar deze lijst indien er afgelopen maand minstens 10 maal op gezocht is. Deze ‘voorstellen’ worden de autocomplete functie van Google genoemd en zijn gebaseerd op echte zoekopdracht van andere gebruikers. Het is een hulpmiddel om nieuwe ‘hulp-zoekwoorden’ te vinden.

Google Autocomplete

Zodra je een basiszoekwoord en spatie intypt in de Google-zoekfunctie (bijvoorbeeld ‘tennisra‘), verschijnen er meer zoekopdrachten. Je kan bijvoorbeeld ook een basiszoekwoord + spatie + letter ‘a’ typen en kijken welk suggesties er verschijnen voor a, b, c, d, ect.

Een andere handig weetje is dat Google onderaan de zoekopdrachten gerelateerde zoektermen toont. Typ een basiszoekwoord en scroll tot onderaan de pagina.

3.2. Ubersuggest

Met Ubersuggest kan je aan de hand van je basiszoekterm eenvoudig honderden nieuwe keywords genereren. Zoals de naam al duidelijk maakt, gebruikt deze gratis SEO-tool de Google’s functie Autosuggest. Maar ook data van de Google Keyword Planner. Ubersuggest verzamelt vervolgens al deze zoektermen en gebruikt ze in haar tool.

Ubersuggest tool

3.3. Google Trends

  • Google Trends verschaft je eveneens meer info over hoe je relevante zoekwoorden zich gedragen over een bepaalde periode; erg handig om bepaalde seizoenstrends te ontdekken.
  • Zet de juiste filters qua regio, periode, categorieën en google-kanaal
  • Als je naar beneden scrollt, krijg je eveneens meer info over gerelateerde onderwerpen.

Google Trends

3.4. Check website concurrentie

  • Google een aantal van je gevonden zoekopdrachten en bezoek de websites van de concurrenten die je het meest tegenkomt op de top 3 posities van de eerste pagina van de organische SEO-zoekresultaten.
  • Door te kijken hoe zij hun title tag (en eventueel ook de meta description tag) hebben ingevuld, krijgen we een idee welke zoekwoorden zij belangrijk vinden voor welbepaalde producten en diensten.
  • Eens op hun webpagina, klik op rechter-kant van je muis en selecteer ‘Paginabron’.
  • Type CTRL + f
  • Type in het zoekveld <title> en nadien meta name=”description”
  • voorbeeld van de broncode van de zalando-pagina https://www.zalando.nl/damesschoenen-enkellaarzen/ hieronder

title tag

  • In de <title tag> gebruikt Zalando dus “Enkellaarzen online kopen ” (en niet enkellaarsjes of dameslaarsjes of enkellaarzen dames ect). We krijgen zo een idee welke zoekopdracht zij targetten.
  • Zelfde redenering voor de meta description.
  • Kijk voor de verschillende zoekopdrachten hoe je concurrentie deze 2 velden invullen.
  • Het doel is na te gaan hoe je concurrentie met dit denkproces is omgegaan en er maximaal van te leren.

Ook interessant om lezen: zoekwoordplanners, zie https://www.onlinemarketingmonkey.be/zoekwoordplanners/

3.5. AnswerThePublic

  • zie https://answerthepublic.com/
  • het levert je vaak extra relevante (longtail) zoekwoorden op en je leert steeds beter de behoeften en problemen van je doelgroep kennen.

Answer The Public

3.6. Google AdWords: historische data

  • Heb  je al campagnes lopen via Google AdWords? Dan helpt die historische data bij het verder in kaart brengen van kansrijke en relevante zoekwoorden.
  • Kijk in je Google AdWords-account onder ‘zoektermen’ welke zoekwoorden effectief ook conversies opleveren.
  • Voeg de relevante zoekwoorden toe het zoekwoorden-werkdocument.

adwords zoektermen

3.7. Google Search Console

  • Bij welke zoekopdrachten verschijnt je site al in de organische zoekresultaten? Hoe vaak levert deze vertoning ook een klik op?
  • Deze info kan je te weten komen in je bestaande Google Search Console account.
  • Gebruik de filters (aantal klikken, vertoningen, CTR en positie) en selecteer een periode onder ‘Zoekopdrachten’.
  • Voeg alle relevante zoekwoorden toe aan je werkblad.

zoektermen search console

3.8. AdWords zoekwoordplanner

Last but not least: de AdWords zoekwoordenplanner. Je kan het als volgt openen:
bestaand AdWords account > Tools > Zoekwoordplanner > Zoekwoorden vinden :

zoekwoordplanner

Geef een gevonden zoekopdracht in en klik op ‘Aan de slag’:

  • Je krijgt een idee van de gemiddeld aantal keren dat op een zoekopdracht wordt gezocht en of de concurrentie hoog/normaal/laag is.
  • Je ziet eventuele seizoenspieken en wat de verdeling is mobiel/desktop/tablet.
  • Vergeet niet bovenaan de juiste parameters in te vullen voor Locaties & Taal & Zoeknetwerk
  • de tool geeft zowel nieuwe basiszoekwoorden & synoniemen (bijvoorbeeld verbouwen voor renoveren) als hulpzoekwoorden
  • Door te klikken op ‘Filteren’ en ‘Kolommen’ kan je verder filteren (bijvoorbeeld ‘toon enkel zoekwoorden met een gem. maandelijks zoekvolume > 20’)
  • Het bedrag in de kolommen ‘Bod voor bovenaan de pagina (laag bereik)’ en ‘Bod voor bovenaan de pagina (hoog bereik)’ tonen resp. het Bod wat adverteerders in het verleden hebben betaald als bod om bovenaan de pagina van een zoekwoord te verschijnen. Deze statistiek is gebaseerd op je locatie en instellingen voor het zoeknetwerk. De gemiddelde CPC van je zoekwoorden kan variëren.
  • Je zal eveneens constateren dat de tool vaak ook niet-relevante suggesties maakt, dus wees kritisch
  • Weet dat er verschillende types van bezoekers zijn; niet iedere bezoeker heeft een aankoopintentie.
    • de oriënterende bezoeker
    • de vergelijkende bezoeker
    • de bestellende bezoeker
    • de herhalingsaankoper
    • de afterservice bezoeker
  • Onderscheid tussen volume vs. waarde:
    • we willen natuurlijk keywords vinden met een hoog zoekvolume
    • maar deze keywords zijn vaak ‘oriënterende’ en algemene zoekopdrachten van surfers die zich momenteel willen informeren  (bijvoorbeeld ‘renovatie’); dergelijke zoekwoorden worden ook wel informatieve zoekwoorden genoemd.
    • hoe specifieker de search (bijvoorbeeld huis verbouwen Gent ), hoe lager het zoekvolume en hoe hoger het voorgestelde AdWords bod, maar ook hoe hoger de koopintentie en hoe interessanter dergelijke zoekterm op te nemen !
    • Deze zoektermen worden ook wel ‘transactionele zoekwoorden’ genoemd. Het zijn op de eerste plaats deze woorden die we willen vinden.
  • Tracht ook 1 of meerdere niche zoekwoorden te vinden; dit zijn woorden met lagere  zoekvolumes die de concurrentie soms nog niet ontdekt heeft (bijvoorbeeld kantoorrenovatie west-vlaanderen) én in het algemeen veel beter converteren dan basiszoekwoorden. Meer informatie, zie ook https://www.onlinemarketingmonkey.be/niche-zoekwoorden/

Pas de Google-autocomplete tool toe, gebruik Ubersuggest, Check de pagetitle en meta descriptions van je 3 belangrijkste concurrenten. Bekijk eveneens wat je kan leren van Google Trends, AnswerThe Public, Google AdWords en Google Search Console. Noteer de resultaten op het zoekwoorden-werkblad samen met de volumes en CPC’s van de meest relevante zoekwoorden. Je hoeft nog geen rekening te houden met  structuur en indelingen. Bedoeling is vooral een beeld te krijgen van informatieve- en transactionele zoekwoorden.

4. Zoekwoorden structureren

Met behulp van de tips uit punt 3 zou je nu een pak  zoekopdracht gevonden moeten hebben. Welke zoekwoorden ga we nu effectief kiezen en gebruiken voor ons zoekwoorden-onderzoek ? En nadien voor de optimalisatie van je webpagina’s ?

De gevonden zoekopdrachten gaan we nu prioriseren en organiseren door ze in te delen in logische groepen. De indeling van je website is vaak een goede start als leiddraad.

4.1. Basiszoekwoorden

  • Surf eens naar https://www.zalando.be . Je ziet dat ze 3 hoofdcategorieën hebben (Dames / Heren / Kinderen ) en dat onder elke hoofdcategorie er verschillende subcategorieën hangen (voor dames: Kleding, Schoenen, Sport, Lingerie, Luxe) daaronder weer sub-sub-categorieën (bijv voor dames kleding: kleedjes, topjes, blouses, jeans, rokken, …) ect.
  • Je merkt dat de Zalando-site-structuur de manier reflecteert hoe ook hun klanten zoeken.
  • Neem je zoekwoorden-werkblad en tracht het nu van een niet-geörganiseerd document te veranderen in een geörganiseerd document. Omcirkel alle “Kern zoekwoorden” die een basisproduct of -service vertegenwoordigen. Vaak zie je dat deze basiszoekwoorden tot behoren tot de zogenaamde brede en midtail zoekwoorden.
  • Ga ook na welk helper zoekwoorden kunnen gecombineerd worden met je basiszoekwoorden
  • Een kern-zoekwoord is dus het minimale voor een zinvolle zoekopdracht en kan perfect bestaan uit meerdere woorden.
  • De meeste website kennen vaak maar zo’n 5 à 10 basiszoekwoorden
  • Uiteindelijk zal een basiszoekwoord een landingspagina op je site worden

4.2. Next step

Download sheet https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yCuFSnMakxxV0ZwKE14w8c6gqJUZEZj1Lxz3-5kJhNQ/edit#gid=0  en vul volgende zaken in:

  • Je kern-zoekwoorden:
    • voor een online tennisshop zijn dit bijvoorbeeld tennisrackets, tennisballen, tenniskleding dus mogelijke kern-zoekwoorden
  • Je Hulp-zoekwoorden
    • zijn vaak geografisch-gebonden zoals stads- en provincienbamen; bijvoorbeeld tennisrackets Gent
    • andere mogelijkheden zijn woorden als beste, specialist, merken, online, top, …
  • zoekopdrachten
    • neem nu je kern-zoekwoorden en je hulp-zoekwoorden en bouw nu je realistische zoekopdrachten op
  • Zoekvolume
    • vul in met behulp van de AdWords zoekwoordplanner
  • Waarde
    • Zijn bepaalde keywords relevant echt relevant voor jouw website ? En vinden ze er dan ook echt de juiste informatie ? Zouden ze content zijn met de info die ze erop vinden ? Is de kans aanwezig dat ze gaan bestellen & je contacteren ? Zijn de antwoorden op deze vragen “ja”, dan gaat het waarschijnlijk om een keyword met hoge waarde
    • wat is het meest interessant ? a) Een zoekwoord  die zeer veel bezoekers genereert met nauwelijks omzet of b) een zoekwoord met weinig verkeer met die hoge omzetten genereert. Het gaat dus om zoekwoorden die omzet binnenbrengen !
    • weet ook: hoe specifieker iemand zoekt naar een product of service, hoe hoger de koopintentie.
    • ga na of de zoekopdracht directe verkoop kan betekenen; zo ja dan is deze zoekterm van hoge waarde; is het een duidelijke oriënterende zoekquery, dan is het van lage waarde
    • geef elke zoekopdracht een waarde hoog, medium of laag. Of zelfs negatief als je niet op de zoekterm wil gevonden worden
  • Concurrentie
  • Prioriteit
    • niet elke zoekopdracht is even belangrijk: sommige hebben een hoog volume (veel zoekopdrachten), andere dan weer een hoge waarde (van consumenten die waarschijnlijk gaan kopen).
    • ideale zoekwoorden hebben én een hoog zoekvolume, én een hoge waarde waarde én weinig concurrentie. Helaas zal je zelden dergelijke keywords vinden
    • prioritiseer in kolom A elke zoekopdracht met Warm, Lauw en Koud.
    • met Koude zoekopdrachten houden we vaak nadien geen rekening meer
    • 4 manieren op de prioriseren:
      • 1. Welke zoekwoorden vertegenwoordigen echt meer marge of simpelweg een prima kans op omzet? Net als zoekwoorden met je merknaam erin.
      • 2. Op welk moment van het koopproces hoop óf moet jij  met welke content onder de aandacht komen van een potentiële klant? De zoekintenties van internetters kun je grofweg opdelen in:
        • Zoekopdrachten met een informationele insteek
        • Zoekopdrachten met een navigationele insteek
        • Zoekopdrachten met een transactionele insteek
      • 3. Onderschat de rol die smartphones spelen rond onze informatiebehoeften niet. Op elk moment van de dag, waar dan ook, willen we direct via deze mobiele apparaten allerlei vragen beantwoord te krijgen. Google’s ‘Micro-Moments’-theorie geeft hierbij ideeën over welke zoekwoorden je omwille van je ‘mobiele doelgroepen’ onderdeel moet maken van je sitestructuur &  sitesecties
      • 4. realiseer je goed dat de waarde en kracht van een keyword uiteindelijk afhangt van een mix van metrieken. Maandelijks zoekvolume (zoals door de AdWords Zoekwoordplanner vertoond (let op: afhankelijk van voorwaarden)), relevantie, mate van online concurrentie op zoekwoorden, (uit te rekenen) slagingskans op een betere organische positie en ook je huidige organische positie voor een zoekwoord. Het is aan jou of je SEO-bureau om de juiste keuzes te maken.
    • Onthoud dat goede SEO de kunst is van het vinden van zoekwoorden met een hoge ROI, wat zowel zoekvolume als waarde betekent

4.3. Landingspagina’s

4.4. Opvolgen

  • Volg al je zoekwoorden op qua ranking & PA ect
  • Dat kan je manueel doen, maar veel gemakkelijker en minder tijdrovend zijn keyword trankingstools als Moz.
  • Volg wekelijks op & welke keywords onder- en boven performeren ? Ontdek eventuele tendensen & stuur bij & volg verder op.