Jouw Sneak Peek in de SEO Toekomst van 2024

SEO 2024 SEO evolueert voortdurend als respons op technologische veranderingen en nieuwe verwachtingen van gebruikers. Terwijl mijn tijdmachine nog steeds vastzit in december 2023, zet ik mijn SEO-kristallen bol aan het werk om een licht te werpen op de mogelijke SEO trends van 2024. Bij elk van de 6 voorspellingen staat ook een interne link met uitleg hoe je jouw website erop kan voorbereiden.

1. SEO zal in 2024 voor 90% hetzelfde zijn als in 2023

AI-technologieën zoals ChatGPT in de zoekresultaten zullen via zero-click-searches opnieuw een deel van eenvoudige zoekopdrachten wegkapen. Net zoals rich snippets dat enkele jaren al deden. Zeker zodra Google haar chattool Bard zal gaan in tonen in de zoekresultaten.

2. Google Algoritme Core updates

Ook in 2024 zullen er veel Google Algoritme Core updates zijn, die steeds langer duren in tijd. De toevloed van laagwaardige content, mogelijk gemaakt door AI, zal de belangrijkste reden hiervoor zijn. Vooral Parasite SEO zal (moeten) worden aangepakt.

3. Belang van sterke online merken

Het online bouwen van een betrouwbaar, geloofwaardig en authentiek online merk zal nog belangrijker worden. Hierbij zullen de juiste combinatie van aspecten als EEAT, unieke content, topical authority en UX key zijn. Een aangenaam design, (met aspecten als toggles, tabs, interactive graphs, samenvattingen, hidden elements, niet te veel zichtbare saaie teksten) om snel door een pagina te scrollen en die engagement makkelijker maakt, telt. En zeker voor mobiel.

4. CWV

Sterke Core Web Vitals zijn in 2024 een must en winnen nog aan belang als ranking factor.

5. Linkbuilding

In 2024 zal de waarde van backlinks, die niet meteen organisch en relevant zijn, verder aan waarde verliezen. Google zal hiervoor haar algoritmes verscherpen door een significante core update uit te voeren.

6. Content beluisteren/bekijken

Het “consumeren” van geschreven tekst zal verminderen. De populariteit om content te bekijken en te beluisteren zal blijven groeien. Maar vooral: het belang van eigen, unieke content met echte toegevoegde waarde zal beter gaan ranken in de organische zoekresultaten. Zeker voor je belangrijke zoekwoorden.

In het verlengde hiervan verwacht ik eveneens dat het belang van Google Discover voor uitgevers in 2024 nog meer aan belang zal winnen.

Is SEO nog steeds de moeite waard in 2024?

  • Absoluut: Google is nog steeds de G.O.A.T.
  • Search Generative Experience zal ongetwijfeld ook in 2024 een nieuwe toevloed van “SEO is Dood” door de sector sturen. Dit zal niet het einde van SEO zijn, wel een aanvulling op de bestaande zoekervaring. SEO blijft een cruciaal onderdeel van online marketing, dat voor de meeste bedrijven nog steeds het belangrijkste online kanaal is voor organisch verkeer, leads en verkoop.
  • En voor de zekerheid: er bestaan uiteraard nog andere online platformen: email, social, direct, affiliate, youtube, podcasts, … Verwaarloos die niet & ze versterken je elkaar.
  • Ik ben van mening dat best-of-the-class-content in jouw sector een cruciale online succes factor is en waarbij partnerships met andere content-specialisten (podcasts, video’s, reviews, expert-interviews, infographics, shorts, …) kan helpen.
  • De manier van werken in de SEO verandert wel elk jaar. Maar de zoektocht van mensen naar antwoorden op hun vragen blijft bestaan. Daarbij is SEO nog steeds het belangrijkste zoekkanaal.