De Search Engine Optimization wereld is iets wat constant in verandering is. Ieder jaar opnieuw zijn er nieuwe trends te spotten. Wat is ‘hot’ in 2022? We zetten de voornaamste trends op een rijtje.
1. Content is king
De eerste SEO trend voor 2022 is de content. De content van een website wordt altijd maar belangrijker. Het valt nu al op dat websites met veel content hoger ranken dan anderen in de SERPs. Wat verandert is dat zoekmachines meer en meer belang gaan hechten aan E-A-T (Expertise – Authority – Trust).
Als Google zich meer zal hechten aan E-A-T, zal het een onderscheid kunnen maken tussen sites die misleidend zijn en sites die correcte informatie verspreiden. Het is dus niet meer genoeg om lange teksten te schrijven gevuld met keywords. Teksten zouden zeker 500 woorden lang moeten zijn, en het liefst zelfs meer dan 1000 woorden. Dat geldt nog meer voor artikels.
Kwaliteitsvolle teksten zorgen niet alleen voor een hogere ranking. Ze houden ook surfers op je website en zorgen in het beste geval voor conversies.
2. Video wordt belangrijker
Een ander trucje om mensen op je website te houden zijn video’s. Surfers vinden het visuele altijd maar belangrijker terwijl ze informatie vergaren. Je ziet het gewoon al in de opmars van Tiktok en Instagram.
Video’s hebben daarnaast ook invloed op E-A-T. Video’s zorgen ervoor dat je wordt gezien als iemand met autoriteit. Google ziet je als een relevante bron.
3. De snelheid van de website
Eén van de SEO trends voor 2022 is de snelheid van de website. De laadsnelheid van de website is ondertussen al veel belangrijker in de ranking dan het ooit was. Dat wordt zeker niet teruggedraaid, integendeel.
Studies hebben aangetoond dat maar liefst 1 op de 4 personen een website in de steek laten als die langer dan 4 seconden nodig heeft om te laden. Slecht 1 seconde vertraging in het laden van een pagina zorgt voor 7% minder conversies. Laadsnelheid is dus zeker iets om aan te werken.
4. Artificial Intelligence
Artificial intelligence (of AI) is aan een grote opmars bezig. Ook Google bereidt zich voor op een core update die zich focust op AI.
Google had al Google BERT die de gebruikers al wat beter begreep, maar Google MUM gaat daar nog een stapje verder. Google MUM verstaat al meer de search intent van de gebruikers en zal dus uitgebreidere zoekresultaten tonen dan wat Google nu al toont.
Bij Google MUM heeft de autoriteit van de website beduidend meer invloed, dus de focus leggen op E-A-T is niet verloren. Daarnaast wordt voice search altijd belangrijker. Iets wat ook ingewerkt is in de Google MUM update.
5. Featured Snippets
Google wil de gebruikers zo snel mogelijk een antwoord bieden, liefst zonder dat mensen moeten doorklikken. Featured snippets zijn daar een goed voorbeeld van.
Featured snippets zijn de speciale resultaten die – meestal – bovenaan in de SERPs verschijnen. Een voorbeeld van een featured snippet is de ‘mensen vragen ook’ of het antwoord die verschijnt boven de andere resultaten. Gebruikers moeten niet doorklikken. Dit is dus een zero-click search.
Hier is er een voorbeeld: ik zocht ‘Hoe werkt een vliegtuig?’ en ik krijg meteen het antwoord, zonder dat ik op een link moet klikken.
6. Mobiel surfen
Mobiel surfen is ook een SEO trend waar je in 2022 rekening mee moet houden. Het zit duidelijk in de lift. Sinds smartphones altijd maar meer een computer worden, heb je sneller iets opgezocht via je gsm. Cijfers ondersteunen dat verhaal.
Volgens onderzoek zaten de mobiele en de desktop zoekopdrachten in oktober 2020 wereldwijd allebei net onder de 49%; de rest opgevuld door zoekopdrachten met een tablet.
In oktober 2021 waren van alle zoekopdrachten wereldwijd er maar liefst 54,37% mobiel en 43,15% desktop. De verwachting voor de toekomst? Het aantal mobiele zoekopdrachten zal blijven stijgen.
Zorg er dus voor dat je website compatibel is met smartphones en tablets. Als ze niet compatibel is, zijn dat 54,37% van de bezoekers die je meteen verliest.
7. Customer Experience
Heel lang werd er online prioriteit gegeven aan competitieve prijszetting en het verkopen van producten. Maar nu speelt customer experience – of klantervaring – een grotere rol.
Eerst en vooral blijven (mogelijke) klanten langer op de website als ze een aangename ervaring hebben. Ook is de kans groter dat ze terugkomen.
Voor Google is heeft dit opnieuw te maken met E-A-T principe. Google wordt duidelijk slimmer en zal sites met een betere customer experience hoger ranken dan de site van de concurrent die een slechtere customer experience aanbiedt.
8. Google Core Web Vitals
De Google Core Web Vitals hebben ook te maken met de user experience van de website. De Core Web Vitals meten hoe de bezoekers de responsiviteit, de snelheid en de visuele stabiliteit van een website ervaren.
Via Google Search Console kan je te weten komen hoe de pagina’s van je site scoren; en via PageSpeed Insights van Google kan je die pagina’s analyseren en zie je wat je kan doen om de Core Web Vitals te verbeteren. Dit is een meer technisch deel van SEO, maar hoe beter je website scoort in de Core Web Vitals, hoe beter je zal ranken in de zoekresultaten.
9. Google Rankbrain
Rankbrain is een AI systeem van Google die de sessieduur en de bouncerate aan je website koppelt. Dat wil dus zeggen: heb je een lage sessieduur en een hoge bouncerate? Dan kan je al snel dalen in de SERPs.
Hoe voorkom je dat?
Als je website – en dan vooral de landingspagina – erg interessant is, zullen mensen al langer blijven hangen. Heb je daarnaast een goed systeem met interne linking? Dan zal de bouncerate zakken. Zorg ook voor een accurate page title en meta description zodat surfers precies weten wat ze kunnen verwachten van je website. Zo krijg je meer relevante bezoekers die ook niet meteen van je website verdwijnen.
Wil je zelf werken aan de vindbaarheid van je website, maar weet je niet hoe je moet beginnen met SEO?