SEO entiteiten

Als professionele SEOer weet je maar best wat het begrip SEO entiteiten precies betekent. We durven te beweren dat Entiteiten misschien wel de belangrijkste SEO term van het moment is. Het lijkt er zelfs op dat entities nog belangrijker worden dan backlinks en content, 2 van de belangrijkste ranking factoren. Zoals we zullen zien is een entity afhankelijk van beiden.  In dit artikel leggen we het begrip SEO entiteit uit en waarom het belangrijk is voor de SEO van je website.

Wat is een SEO entiteit ?

Laten we beginnen hoe Google zelf  het begrip definieert: “a thing or concept that is singular, unique, well-defined and distinguishable“.

Wat is een SEO entity

Een entity kan dus een welbepaald persoon zijn (bijvoorbeeld Donald Trump), of een specifieke stad (bijvoorbeeld Brugge), of een specifieke wiskundige formule (A2 + B2 = C2), of een welbepaalde voetbal competitie (de Jupiter Pro League), enz.

Vaak is een entity een eigennaam. Maar het gaat verder dan dat. Ook de kleur groen is een enity, of de wet van Archimedes, of spaghetti saus, of de domeinnaam van Amazon, of een optreden van Clouseau op een welbepaalde datum. Ze zijn voor zoekmachines bovendien taal-onafhankelijk en universeel.

Voorbeeld entities

De kenmerken van een SEO entity

Een SEO entiteit kan maar bestaan als het voldoet aan een aantal specifieke kenmerken.

kenmerken seo entiteiten

  • Totaal individueel: te identificeren via een Unieke ID zoals de Wikipedia ID of URI (Unique Resource Identifier);
  • Omschrijving: een entiteit heeft slechts 1 unieke ID maar kan diverse synoniemen hebben;
  • Type: entiteiten kunnen onderverdeeld worden in hiërarchische categorieën;
  • Attributen: elke entiteit heeft welbepaalde & specifieke karakteristieken;
  • Relaties: een entiteit wordt gekenmerkt door de verbanden met andere entiteiten; erg belangrijk: het laat search engines toe om veel betere zoekresultaten te tonen aan surfers.

Voorbeelden van SEO entities

Albert Einstein

De entiteit “Albert Einstein” heeft bijvoorbeeld volgende kenmerken:

  • Wikipedia ID = Q937
  • Omschrijvingen = “Albert Einstein” of “de belangrijkste natuurkundige uit de geschiedenis” of “uitvinder relativiteitstheorie”
  • Attributen: geboren in Ulm op 14/03/1879 & winnaar van de Nobelprijs Natuurkunde in 1921
  • Gerelateerd aan “Eduard Einstein” (zijn zoon) & Isaac Newton (Einsteins grote voorbeeld) & Mileva Maric (zijn 1ste vrouw)

Google brengt bovenvermelde kenmerken voor bekende entiteiten samen in de knowledge graph (kenniskaart in het Nederlands) zodra iemand erop zoekt.

entiteit albert einstein

Eddy Merckx

Ander voorbeeld. Laten we eens het volgende googlen: “Wanneer won Eddy Merckx voor het eerst de Tour de France”.

entiteit eddy merckx

Indien 2 entiteiten regelmatig in dezelfde content met hoog EAT-gehalte op het web worden vermeld (in ons voorbeeld Eddy Merckx en Tour de France), is Google in staat verbanden tussen de 2 te leggen. Het geeft zelfs letterlijk het antwoord in bovenstaande featured snippet. Featured snippets (Google samenvattingen in het Nederlands) en Knowledge graphs zijn slechts een kleine stukje van het entiteiten-verhaal, maar het zijn wel goede voorbeelden om een beter beeld over SEO entiteiten te krijgen.

Italiaans restaurant

Nog een voorbeeld: “Goede Italiaanse restaurants in de buurt”.

  • Google begrijpt de verschillende zoekwoorden in deze zoekopdracht:
  • in de buurt = slaat op de entiteit “locatie” = in de directe omgeving waar ik de zoekopdracht uitvoer
  • restaurant = entiteit “firma” = met type = Italiaans en attribuut = hoge rating
  • De zoekmachine legt het verband tussen de diverse entiteiten en de gevraagde kenmerken om tot goede zoekresultaten te komen.

entiteit italiaans restaurant

Waarom zijn SEO entiteiten belangrijk voor SEO ?

  • Omdat mensen nu eenmaal massaal zoeken op SEO entiteiten.
  • De reden waarom SEO entiteiten pas recent meer en meer in de zoekresultaten verschijnen via featured snippets & knowledge graphs is “tijd”. SEO entiteiten vragen erg veel machine learning en het perfect aanvoelen van taal in de zoekopdracht. Het opbouwen van die verbanden vergt dus tijd, maar Google staat hier al zeer ver in.
  • Afhankelijk van de geconsulteerde studies, zou tussen de 40 tot 70% van de zoekopdrachten betrekking hebben op SEO entiteiten. Dit kunnen we eveneens bevestigen voor een aantal nieuws-gerelateerde websites die we als SEO bureau begeleiden. Voor deze sites ligt het zelfs iets hoger: tussen de 60 en 80%.
  • Google is momenteel nog hoofdzakelijk een zoekmachine waar je informatie kunt opzoeken. Het lijkt erop dat Google meer wil evolueren naar een kennismachine waar je direct het antwoord op je vraag vindt. Zoals bovenstaande voorbeelden aantonen spelen SEO entiteiten hierbij een erg belangrijke rol.
  • Waarom een kennismachine?
    • omdat Google het vaak gewoon al beter weet
    • gebruiksgemak voor de surfer: je hoeft niet meer te klikken op de diverse zoekresultaten om het antwoord te vinden
    • meer advertentie inkomsten: zodra gebruikers klikken op een zoekresultaat, verlaten ze Google. Door zelf het antwoord te geven, blijven ze in de zoekmachine en is de kans groter voor een tweede zoekopdracht, waar mogelijks opnieuw ads kunnen aangeboden worden.
    • hoe we over 5 jaar gaan “zoeken” op Google? Moeilijk precies te voorspellen, maar Voice Search en haar opgebouwde entiteiten-databases zullen een steeds belangrijkere rol spelen. Zeker nu het beter dan ooit taal en zoekintentie begrijpt.
    • Wat zou Google Home het best antwoorden op de vraag “wie is de uitvinder van relativiteitstheorie” ? Je raadt het al: de entiteit “Albert Einstein”.

Verschil tussen zoekwoorden en entiteiten?

  • Zoals we hierboven al vermelden, is een entiteit een universeel begrepen begrip. Een zoekwoord is algemener.
  • Met de komst van de knowledge graphs en rich snippets, is Search Engine Optimization veranderd. Entiteiten zijn sterk in opkomst en de nieuwe ‘rage’, terwijl het belang van zoekwoorden aan belang inboet.
  • Mensen zoeken echter niet naar zoekwoorden, ze zoeken wel naar antwoorden. Ze willen weten wie het beslissende doelpunt heeft gescoord op het EK voetbal van 2018, of wie de hoofdrol speelde in de film Pulp Fiction, of wat het beste restaurant in Brugge is, of wie de eerste president van Amerika was, enz.
  • Hoewel SEO marketeers steeds veel focus hebben gelegd op zoekwoorden, wordt het antwoord op zoekopdrachten dus niet gegeven door ‘zoekwoorden’, wel via entiteiten.
  • Is zoekwoorden onderzoek dan niet meer relevant ?  Toch wel. Zoekwoorden zijn van belang om content met entiteiten te verbinden.

Wat zijn de gevolgen voor SEO?

  • We denken dat het belang van de SEO pijler “Externe Links ” gaat verschuiven van “Link Autoriteit” naar “Connector tussen 2 entiteiten”.
  • In dit artikel linken we onder meer naar de Wikipedia pagina van Eddy Merckx en naar de SEO termen van Online Marketing Monkey. Google zal snel inzien dat er weinig verband is tussen de 2 en geen verband leggen ertussen.
  • De link met de website van Kristian Balog (zie vorige paragraaf) en de onze is dan weer waarschijnlijk wel relevant.
  • Schrijf je veel content, dan denk je best na welke andere entiteiten, waarnaar je wil linken, best ook op de pagina verschijnen.
  • Doe je aan linkbuilding, houd dan rekening met interessante entiteiten. Verkoopt jouw website sportartikelen in regio Gent ? Ga op zoek naar links van sport-sites én websites die van Gent zijn.
Gratis SEO-analyse