Meta Description opnieuw aangepast
Waarom klik je bij het online surfen op een bepaalde link in de zoekresultaten en niet op die erboven of eronder? Die keuze wordt mede bepaald door de zogenaamde Meta Description die je te zien krijgt. Wij schreven eerder al over dit onderwerp. Begin dit jaar was er nog het bericht dat Google meta descriptions zou toelaten tot wel 300 karakters. Heel wat online marketeers maakten hierop hun meta descriptions langer. Nu kwam het nieuws dat deze terug gehalveerd worden. Wat je nu best doet, lees je in deze blog.
Lees zeker ook onze eerdere post en de update over de meta descriptions.
Terug naar af?
Het lijkt er zoals gezegd dus op dat Google de meta descriptions terug afbreekt na 155 tekens. Nu heb je mogelijk in de afgelopen maanden jouw meta descriptions langer gemaakt. Alles terug aanpassen of niet?
Opties
-
- Niets doen
Schrijf de meta descriptions volgens wat jij denkt dat nodig is om de pagina te bescrhijven. Wordt de meta description afgebroken, geen erg. Indien de aanzet goed is, zal iemand sowieso geneigd zijn om door te klikken.
-
- Laat Google begaan
Wist je dat sommige websites helemaal geen meta descriptions hebben? Heel wat websites doen het goed ook zonder meta descriptions. Indien je moet kiezen tussen slecht geschreven, gedupliceerde meta descriptions en helemaal geen. Laat ze dan gewoon blanco.
-
- Breng alles terug tot 155 karakters
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om alles terug te brengen naar 155 karakters. Wij raden aan om dat niet te doen. Niet alleen zal dit jou heel veel tijd kosten, het risico bestaat ook dat je met deze ingreep minder goede meta descriptions krijgt. Weet ook dat momenteel nog resultaten getoond worden met langere meta descriptions.
-
- One fits all
Ga voor de belangrijkste pagina’s op jouw website op zoek naar een meta description die qua lengte het meest geschikt is.
Omgekeerde piramide
Je kan ook starten met 150 karakters waarbij je de essentie vat die een perfecte weergave is van wat je op deze pagina mag verwachten. Vervolgens kan je nog eens 150 karakters schrijven die nuttige, maar weliswaar meer gedetailleerde informatie meegeven. Zorg er met andere woorden voor dat wanneer de meta description wordt afgekapt, de belangrijkste informatie over de pagina nog getoond wordt.
Conclusies
Het schrijven van een goede meta description om mensen te overtuigen om op jouw link in de zoekresultaten te klikken, blijft sowieso belangrijk. Weet wel dat Google ook wel eens bepaalde meta descriptions durft herschrijven. Een garantie dat jouw zelfgeschreven meta descriptions steeds zal getoond worden, heb je niet.
Google maakt ook gebruik van zogenaamde featured snippets. Volgens sommige SEO’ers zou er een verband zijn tussen langere meta descriptions en featured snippets. In de realiteit zijn deze featured snippets veelal een samenvatting of een copy paste van een pagina. Het is met andere woorden lang niet zeker dat jouw langere meta description zal gebruikt worden voor een featured snippet.
Tot slot, het lijkt er dus op dat meta descriptions opnieuw herleid zijn tot 155 karakters. Daarom hoef je niet alle meta descriptions aan te passen. Beperk je tot de meta descriptions van jouw belangrijkste pagina’s. Vermijd daar al te lange meta descriptions die worden afgekapt tot een weinigzeggende tekst. Als je gaat herschrijven, denk dan aan de omgekeerde piramide.
Veel succes met het herschrijven, indien nodig.
Op de hoogte blijven van de nieuwste SEO trends?