SEO copywriting: een volledige handleiding

seo copywriting

Inhoud

  1. Introductie tot SEO copywriting
  2. Het stappenplan
  3. Tips voor sterke SEO Copywriting
  4. Geavanceerde SEO Copywriting strategieën
  5. Internationale SEO-copywriting
  6. Veel gestelde vragen

 

1. Introductie tot SEO copywriting

Wat is SEO-copywriting?

SEO copywriting is het schrijven van wervende teksten voor je website met als doel beter online gevonden te worden in de zoekresultaten voor relevante zoekopdrachten. Hierbij staat SEO natuurlijk voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie. Je zet SEO copywriting in voor blog-artikelen, product pagina’s, categorie-pagina’s, je bio-URLs, ect. Bij SEO-copywriting worden er dus goede content geschreven die zowel door je doelgroep als door Google als waardevol worden beschouwd.

SERP Google.be
SEO copywriting in de praktijk: gevonden worden in Google.be voor interessante zoekopdrachten

Het belang van SEO-copywriting

Sterke, unieke, relevante SEO teksten bieden een aantal belangrijke voordelen:

  • meer online bezoekers
  • lagere bounce-percentages
  • bezoekers blijven langer op de site
  • hoger aantal gelezen pagina’s per bezoeker
  • meer conversies
  • hogere kans op backlinks
  • meer leads & omzet

Wanneer je SEO-copywriting op de juiste manier gebruikt, wordt de bekendheid van je merk of product groter. Daarnaast scoor je beter in de zoekmachines zoals Google, waardoor je online heel wat zichtbaarder wordt. Hogere rankings zijn van cruciaal belang want alleen zo kan je meer aandacht naar je website trekken en clicks krijgen. Meer aandacht en meer clicks? Dat leidt dan weer tot meer bezoekers en mogelijk ook een omzetstijging.

Daarnaast is goede SEO-copywriting ook gewoon goede copywriting. Jouw teksten zorgen er m.a.w. voor dat:

  • de behoeften en wensen van je doelgroep echt worden ingelost;
  • de gebruiksvriendelijkheid en het imago verbeteren;
  • het vertrouwen in je merk, product of dienst stijgt.

 

2. Het stappenplan

Hoe er nu aan beginnen?

Het proces van SEO-copywriting bestaat uit 3 grote stappen:

  • Voorbereiden
  • Schrijven
  • Corrigeren

2.1. Voorbereiden van de tekst

Tijdens de eerste stap van het schrijfproces stellen we een planning op. Denk na over wat je wilt schrijven. Hiervoor doe je best op voorhand een zoekwoordenonderzoek. Op welke zoekwoorden zoekt je doelgroep regelmatig? Daarnaast moet je ook een duidelijk antwoord formuleren op de volgende vragen:

  • Wat is het doel van het artikel?
  • Wat is de eigenlijke boodschap?
  • Wie is de doelgroep?
  • Welke informatie heb je nodig om het artikel te schrijven?
  • Wat is de structuur van het artikel?

Om je in deze fase te ondersteunen, werkten we een handig werkdocument uit waarmee je snel de relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf in kaart kan brengen.

 

2.2. Schrijven van de tekst

Vervolgens kan je eindelijk beginnen met het schrijven van de tekst. Deze stap neemt het minste tijd in beslag. De belangrijkste tip hiervoor is gewoon schrijven. Mensen hebben vaak moeite met het bedenken van de eerste zin maar je kan de inleiding best even overslaan. Schrijf woorden neer die verwijzen naar de inhoud van de eerste paragraaf. Start hierna met het schrijven van de tweede paragraaf. Ga zo verder.

Zeker dit doen!

Gebruik tijdens het uitschrijven van je tekst de structuur die je tijdens je voorbereiding van stap 1 hebt verzameld. Zo kan je de paragrafen uitschrijven op basis van dit plan. Begin elke alinea met de belangrijkste zin en vul het vervolgens aan met de uitleg ervan. Zorg ervoor dat je tekst leesbaar is. Als de tekst goed leesbaar is, zullen bezoekers vaker terugkeren en is het conversiepercentage hoger. Maak gebruik van header tags om je website duidelijk in te delen en zorg voor een vlot lettertype.

Wil je meer tips om aan goede SEO-copywriting te doen? 

Lees onze 10 tips onderaan deze blog!

2.3. Corrigeren van de tekst

Wanneer je klaar bent met het schrijven van je tekst, heb je de eerste versie van je artikel. In de laatste stap van het schrijfproces ga je jouw tekst verbeteren, ook deze stap neemt wat tijd in beslag. Wees niet bang om tijdens deze fase heel wat zaken te schrappen. Lees je artikel zeer kritisch en haal lastige zinnen, onduidelijkheden, etc. weg uit je tekst. Hieronder lijsten we 5 stappen op die je kan doorlopen om je artikel grondig na te lezen.

  • Lees je tekst langzaam en luidop. Elke zin moet grammaticaal in orde zijn en er mogen geen spellingfouten in de tekst blijven zitten. Wees kritisch over je eigen werk.
  • Focus op de zinnen. Elke zin moet correct zijn. Probeer de spelling van moeilijke woorden te bekijken en herformuleer moeilijke zinnen. Zorg dat je tekst grammaticaal in orde is en ga moeilijkheden op het gebied van leesbaarheid uit de weg.
  • Focus op de paragrafen. Zijn alle zinnen uit een paragraaf goedgekeurd? Kijk dan naar de structuur van je paragraaf met de grote nadruk op de eerste zin: de kernzin. Komt de eerste zin overeen met wat er in de paragraaf verteld wordt? Yes! Dan heb je je werk goed gedaan! Maak je gebruik van overgangswoorden?
  • Controleer de structuur van je tekst. Is de structuur tussen de verschillende paragrafen duidelijk? Wordt het onderwerp op een duidelijke manier uitgelegd?
  • Vraag eventueel om feedback. Vraag andere mensen om feedback, laat hen je tekst lezen voordat je het publiceert. Als je zelf al een tijdje aan een tekst hebt gewerkt, zie je je eigen fouten soms niet meer.
  • Je kan hierbij gebruiken maken van AI tools zoals ChatGPT of Schrijfassistent om je tekst geautomatiseerd te laten controleren.

Hulp nodig voor je SEO teksten?

 

3. Enkele tips voor sterke SEO-copywriting

Dus wil jij teksten schrijven die hoog scoren in Google? Wij geven je 10 SEO-copywriting tips zodat je website beter vindbaar wordt in de zoekresultaten van Google.

Schrijf voor je doelgroep

Met SEO verbeter je de webpagina’s van je website zodat je beter scoort in de zoekmachines. Zo kan je doelgroep jouw informatie gemakkelijker terugvinden. Houd steeds je bezoekers in het achterhoofd, zij zijn namelijk degenen die je tekst uiteindelijk zullen doorlezen.

Schrijf in de eerste plaats je teksten voor je doelgroep. Het heeft geen nut om teksten te schrijven die enkel goed vindbaar zijn, maar totaal niet leesbaar zijn of aansporen om een bepaalde actie te ondernemen op je website. Bij copywriting is het belangrijk om doelgericht te schrijven. Ga dus op voorhand na welke vragen je doelgroep stelt over je bedrijf, product of dienst.

Content marketingstrategie

Als je aan goede SEO-copywriting wilt doen, dan moet je eerst een duidelijke content marketingstrategie opstellen.

  • Wat is je doelstelling?
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe kan jouw content helpen om je doelstelling te bereiken?
  • Wat zijn je concrete doelstellingen voor content marketing?

Wanneer je een duidelijk antwoord hebt geformuleerd dan kan je bepalen waarover je best gaat schrijven. Stel voor jezelf een contentkalender op zodat je steeds weet wat en wanneer je iets gaat posten.

Waardevolle content

Het is belangrijk om nuttige, relevante en vooral waardevolle content met je doelgroep te delen. Je bezoekers moeten natuurlijk iets hebben aan jouw content. Schrijf je een blog? Zorg dan dat ze achteraf er mee aan de slag kunnen of ze er iets aan over hebben gehouden. Content moet een duidelijk doel hebben bijvoorbeeld informeren of entertainen.

Op deze manier trek je potentiële klanten aan en willen ze eventueel je content delen of aanbevelen. Zo vergroot je het bereik, vindbaarheid en zichtbaarheid.

Nieuwe trends

Wanneer je aan SEO-copywriting doet, wil je natuurlijk de eerste plaats in de zoekresultaten veroveren. Houd daarom rekening met je doelgroep, je sector en de laatste trends binnen je eigen markt. Probeer steeds als één van de eersten te schrijven over een nieuw probleem of een nieuwe trend. Zo maak je steeds de grootste kans om de beste positie in de zoekresultaten te veroveren of als eerste gevonden te worden.

Door gebruik te maken van gratis tools zoals Google Trends en Google Keyword Planner kan je bepaalde topics volgen tijdens een periode. En dus ben je als eerste op de hoogte van nieuwtjes.

Bedenk ideeën

Bezoekers willen een oplossing voor hun probleem krijgen. Content waarmee je mensen helpt werkt dus het best. Als SEO-copywriter is het jouw taak om regelmatig nuttige en relevante informatie te delen met de juiste mensen. Soms kan dit best een uitdaging zijn. Wees origineel en ga regelmatig op zoek naar nieuwe ideeën. Op die manier weet je steeds weer je doelgroep te verrassen.

E-E-A-T

Google splitst de beoordeling op basis van het E-E-A-T-principe. Dit staat voor:

  • Experience:Om als websitebeheerder of auteur geloofwaardig te zijn, dien je essentiële kennis en eerste hand ervaring te hebben met betrekking tot het onderwerp van je website. Meestal omvat dit het delen van persoonlijke ervaringen of het schrijven van casestudy’s. Google waardeert het in het bijzonder wanneer je concrete voorbeelden geeft van je eerdere inspanningen met betrekking tot het onderwerp.
  • Expertise: ben jij heel goed in bepaald topic? Dan wil je dit natuurlijk delen met al je (potentiële) klanten. Er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat je ergens een bepaalde expertise in hebt. Hoe meer je schrijft over een bepaald topic, hoe hoger je wordt ingeschat. Als je iedere dag over iets anders schrijft, dan is het enorm moeilijk om je een beoordeling te geven. Publiceer je elke dag een artikel over hetzelfde topic zoals ‘online marketing’, dan weet Google dat jij een expert bent binnen dit domein. Google bekijkt alvast de volgende punten:
    • Gebruik van vaktaal
    • Verwijzingen naar een wetenschappelijk onderzoek
    • Bronvermeldingen
  • Authority: het is natuurlijk van groot belang dat anderen het beamen wat jij vertelt. Voor Google is er een gemakkelijke manier om dit te controleren, namelijk met inkomende links. Schrijven andere mensen zaken over jou en linken ze naar je website? Dan scoor je alvast een punt! Publiceer je regelmatig waardevolle content? Dan krijg je zeker veel backlinks.
  • Trust: dit gaat natuurlijk over de betrouwbaarheid van je content. Je website moet zo clean mogelijk zijn en de usability moet super zijn. Om dit te bekomen kan je alvast rekening houden met de volgende puntjes:
    • Beveiligde verbinding
    • Duidelijke navigatiestructuur
    • Mobiel responsief
    • Contactformulier

Linkbuilding

Google bepaalt de autoriteit van je webpagina’s ook op basis van het aantal en het soort inkomende links. Hoe meer kwalitatieve websites en sociale media kanalen naar je webpagina verwijzen, hoe meer Google jou ziet als iemand met een expertise in een bepaald onderwerp. Websites met veel externe verwijzingen scoren hoger in Google. Doe daarom aan linkbuilding!

Veel SEO-copywriters verliezen dit aspect snel uit het oog. Terwijl dit aspect zeker een groot verschil zou kunnen maken voor je positie in Google.

Bondig en informatief

Zoekmachines en gebruikers lezen liever een tekst die een bepaald topic of onderwerp aansnijdt. Het is belangrijk om waardevolle, informatieve en volledige content op een bondige en gestructureerde manier te presenteren. Bezoekers lezen tegenwoordig een webpagina niet meer, ze scannen. Vinden ze niet wat ze zoeken? Dan gaan ze het op een andere plek zoeken. Enkele tips hiervoor zijn:

  • Schrijf eerst een structuur uit voor je tekst en werk daarna de content uit.
  • Ga na of je tekst goed gestructureerd is zowel op vlak van alinea’s, zinnen en grote tekstdelen.
  • KISS: Keep It Stupid and Simple
  • Maak gebruik van titels, witruimte, opsommingstekens en afbeeldingen.
  • Behoud steeds de focus op één bepaald onderwerp (zoekwoord).
  • Verwijs naar anderen zoals artikels, video’s, etc.

Regelmatig achteraf optimaliseren

Je content creëren, publiceren en delen is één deel van SEO-copywriting. Maar het is ook enorm belangrijk om je content ook achteraf op te volgen. Bekijk op regelmatige basis de resultaten van je content. Scoort een bepaald artikel of tekst minder goed? Beoordeel dan voor jezelf de volgende zaken per artikel:

  • Is er een goede structuur binnen de tekst?
  • Heb ik de juiste zoekwoorden gebruikt?
  • Is de content waardevol voor onze doelgroep?
  • Wordt de content gedeeld? Op welke manier?
  • Is de content duidelijk?

Analyseer op regelmatige basis de resultaten van je content. Blijf ook voortdurend evalueren en optimaliseer zeker jaarlijks je content eens.

Optimaliseer je title tags

Vergeet je goede titels te verzinnen? Dan is al het voorgaande werk voor niets. Als je een goede titel bedenkt voor je teksten dan lezen mensen verder. Een slechte titel zorgt ervoor dat mensen niet geïnteresseerd zijn en afhaken. Hierna gaan ze dus op zoek naar een andere website.

Title tags blijven 1 van de sterkste signalen voor zoekmachines om duidelijk te maken waarover de pagina gaat. Bij het schrijven van je title tags moet je niet enkel mensen aantrekken maar ook voldoen aan je SEO. Je neemt dus best het focuszoekwoord op in je kop. Probeer dit zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in het titel te plaatsen.

Een aantal andere trends die we in 2023 nog steeds zullen zien zijn:

  • Houd het kort: de standaard title tags zijn tussen de 50 en 60 tekens lang. Dit komt doordat Google alles na 60 tekens afsnijdt. Dit vergt misschien enige inspanning van copywriters maar de moeite loont!
  • Voeg cijfers toe: ook cijfers blijven anno 2023 nog steeds goed werken. Koppen met getallen krijgen ongeveer 36% meer kliks dan andere titels. Probeer dus zeker gebruik te maken van cijfers.
  • Gebruik haakjes: ook haakjes zorgen voor meer kliks. Een titel met haakjes zorgt ervoor dat je click-through-rate (CTR) met 38% stijgt!

 

4. Geavanceerde SEO Copywriting strategieën

Lees dit zeker:

Verbeter UX signalen

Iets waar binnen de SEO wereld momenteel veel aandacht aan geschonken wordt, zijn de zogenaamde UX-signalen. KPI’s als lage bounce-percentages, hoge time-on-site en CTR zouden de rankings positief beïnvloeden. Je schenkt er dus maar beter voldoende aandacht aan.

Bucket Brigades toevoegen

Wat zijn dit nu weer?

Bucket brigades is een (oude) marketing techniek om te voorkomen dat lezers je webpagina verlaten. Dit door gebruik van korte zinnetjes die meteen opvallen in de layout. Met als doel je lezers wakker te schudden & bij de les te houden. Je zet ze best op plaatsen in je tekst waarvan je denkt dat bezoekers je site wel eens kunnen verlaten.

Voorbeelden van Bucket Brigades:

  • Lees dit zeker:
  • Vraag is:
  • Nu:
  • Dit is de oplossing
  • Het wordt nog beter!
  • Moraal van het verhaal?
  • Dit is echter eenvoudig
  • Een voorbeeld
  • Hoe?

Aantrekkelijke meta description

Hoe optimaliseer je je meta descriptions anno 2023?

  • Houd het kort: net zoals bij de title tag moet je de meta description zo beknopt mogelijk schrijven. Houd ze korter dan 150 tot 160 tekens. Vooral voor mobiel is dit erg belangrijk. Een korte, duidelijke meta description zorgt namelijk voor een hogere click-through-rate.
  • Gratis advertenties: je meta description is eigenlijk een soort van gratis advertentie. Lok je bezoeker met een attractieve meta description naar je webpagina. En laat hen weten wat ze op deze pagina kunnen verwachten. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een probleem/oplossing of een call-to-action om je lezer helemaal warm te maken!
  • Gebruik je hoofdzoekwoord: gebruik altijd je focus zoekterm in je meta description. Google zegt misschien dat dit geen directe invloed heeft op de zoekresultaten maar ze hebben wel een indirecte invloed. Als mensen naar zoekwoorden zoeken dan worden ze vetgedrukt getoond in de meta description. Dit beïnvloedt de CTR, wat indirect invloed heeft op de rangschikking.
meta description

De readability van de tekst

Ook de readability van een tekst is erg belangrijk om de mensen om je site te houden. Om de readability van een webpagina of artikel te verbeteren, is het altijd een goed idee om signaalwoorden in de tekst te verwerken. Met die signaalwoorden geef je een betere structuur aan je tekst en is die ook gemakkelijker te volgen voor de lezers. Dit is een tabel met de meestgebruikte signaalwoorden en een paar voorbeeldzinnen.

 Signaalwoord  Voorbeeldwoord Voorbeeldzin
 Oorzaak en gevolg Doordat, zodat, vervolgens, dankzij, daardoor, want, ten gevolge van, … Dankzij de inspanningen van onze medewerkers zien we een mooi resultaat.
 Verduidelijking Bijvoorbeeld, zo, ter illustratie, zoals, je kent het wel, ter verduidelijking, neem nou, … We schrijven regelmatig blogs over specifieke SEO-termen zoals de meta description of backlinks.
 Tegenstelling Maar, hoewel, echter, toch, daarentegen, anderzijds, in tegenstelling tot, niettemin, desondanks, … Hoewel SEO veel tijd nodig heeft, geeft het hele goede resultaten.
 Verklaring Omdat, daarom, namelijk, immers, dus, een verklaring hiervoor is, … Ik zet nu vooral in op SEA omdat ik snel resultaat wil zien.
 Opsomming En, bovendien, ook, verder, eveneens, ten eerste, (ten tweede), ten slotte, niet alleen … maar ook, … SEO geeft veel resultaat op lange termijn. Bovendien is het gratis.
 Tijdsverloop Toen, wanneer, terwijl, nadat, voordat, nu, dan, intussen, tijdens, vroeger, …  Ik lees altijd mijn e-mails voordat ik opsta.
 Vergelijking Zoals, hetzelfde, in vergelijking met, in tegenstelling tot, ook, lijkt op, echter, …  In vergelijking met SEA, is SEO moeilijker te meten.
 Samenvatting en conclusie Kortom, hieruit volgt, samenvattend, met andere woorden, dus, concluderend, vandaar dat, …  Kortom: signaalwoorden in een tekst zijn belangrijk.

 

5. Internationale SEO-copywriting

SEO-copywriting is ook belangrijk voor internationale websites. Goede copywriting in meerdere talen is zelfs nog moeilijker. Het vertalen van de inhoud van je website kan moeilijk zijn. Woorden kunnen op elkaar lijken in twee verschillende talen maar iets totaal anders betekenen. Het schrijven van content voor meertalige websites is niet simpel. Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • De inhoud vertalen
  • Nieuwe content creëren voor de bepaalde markt
  • Combinatie van beiden

De inhoud vertalen is de gemakkelijkste oplossing maar dit wil niet zeggen dat de vertaling dezelfde boodschap overbrengt. Probeer je content ook altijd door een native speaker te laten controleren. Het opstellen van nieuwe content is een veilige keuze met een hoge kwaliteit als resultaat. Deze optie neemt veel tijd in beslag aangezien je geen gebruik maakt van de content die er al is.

Door een combinatie van beiden te doen, gebruik je een basis van de tekst. Maar je werkt het opnieuw uit zodat dit perfect aansluit bij de lokale doelgroep en de markt.

 

 

 

6. Veel gestelde vragen

Ook interessant!

Is SEO copywriting het zelfde als SEO?

Nee. Het schrijven van SEO teksten is slechts een onderdeel van SEO in het algemeen. Zoekmachine optimalisatie bestaat uit 4 grote gebieden: kwalitatieve content, onpage optimalisatie, linkbuilding en technische SEO. Het valt dus onder de pijler kwalitatieve content.

Moeten SEO copywiters SEO experts zijn?

Tekstschrijvers hoeven niet per se (technische) SEO experts te zijn. Ze kennen best wel de basisbeginselen van zoekmachine optimalisatie. Meer specifiek dienen zaken als zoekwoorden onderzoek en onpage optimalisatie goed te beheersen. Een goede SEO schrijver kan daardoor een enorme impact hebben op de online rankings van URLs.

Welke vaardigheden heb je nodig om SEO copywriter te worden?

De volgende vaardigheden zijn handig om een succesvolle copywriter te worden: sterke schrijfvaardigheden, communicatief, basiskennis zoekmachine optimalisatie, creatief denken, probleemoplossend, nieuwsgierig in het leren kennen van nieuwe onderwerpen, handige met online tools die het schrijven vergemakkelijken en ondersteunen.

Wat kost SEO copywriting?

De meeste SEO copywriters werken op zelfstandige basis. De vergoeding is afhankelijk van de complexiteit van het onderwerp, de manier van samenwerken (éénmalig of op vaste basis), de deadline, de gewenste lengte van de tekst. Sommige copywiters hanteren een vast uurtarief variërend tussen de € 50 en € 100. Andere gebruiken een prijs per geschreven woord, die meestal ergens ligt tussen de € 0,30 en € 0,80. Dus een tekst van 500 woorden kost gemiddeld zo’n € 150 tot € 400.

 

Hulp nodig met je SEO-strategie of SEO copywriting?