Voice search

Voice search is een echte trend geworden. Langzaamaan zal iedereen eraan geloven dat dankzij Google je spraakgestuurde zoekopdrachten kunt doen. In 2022 zal meer dan 50% van onze zoekopdrachten via voice search zijn. Ken je de wereldberoemde slimme speaker al? Wel als het aan Google ligt dan heeft iedereen binnenkort een exemplaar in zijn huis staan. Om in te kunnen spelen op voice search moet je natuurlijk eerst helemaal mee zijn met dit nieuwe fenomeen. Ontdek hier wat voice search is en waarom dit zo’n grote impact heeft. Zo maak jij jouw website volledig voice-proof!

Wat is voice search?

Voice search is een technologie gebaseerd op spraakherkenning die gebruikers toelaat een zoekopdracht via spraak uit te voeren in plaats van ze te typen. De Nederlandse vertaling ervan is spraakgestuurd zoeken. Je kan dus via een spraakcommando iets zoeken op het internet, op een site of een applicatie laten starten. Het zoeken wordt uitgevoerd door toestellen met spraakherkenningssoftware en is meestal ook interactief.  Spraakgestuurd zoeken is geen tijdelijk modeverschijnsel, het kent een enorme groei. Het heeft er alle schijn van dat binnen de SEO wereld voice search het nieuwe mobiel wordt.

Voice search wordt meestal gelinkt aan Google Home of Apple HomePod. Maar toch kan eigenlijk iedereen met een smartphone of laptop een spraakgestuurde zoekopdracht uitvoeren.

  • Heb je een iPhone van Apple? Roep dan even ‘Hey Siri’.
  • Heb je een Google Assistent? Roep dan even ‘Hey Google’
  • Heb je niets van de bovenstaande apparatuur maar wel internet? Ga dan via je browser naar Google en klik op het microfoontje. Hierna kan je jouw vraag stellen en gaan ze op zoek naar het ideale antwoord.

 

Verschil tussen voice search en gewone zoekopdrachten

Maar wat is nu het verschil tussen voice search en text search? Het verschil tussen voice search en de normale zoekopdrachten is best groot. Wel, voice search focust zich op korte en krachtige zoektermen zoals ‘damesschoenen’, ‘witte broek vrouwen’, ‘scheerapparaat mannen’, etc. Voice search richt zich op langere zoektermen en zinnen. Je probeert via je stem een zoekopdracht in te voeren door een vraag te stellen. Daarnaast is deze nieuwe trend iets dat via mobiele apparaten wordt uitgevoerd. De hedendaagse mens is momenteel vaak op pad en voice search maakt het voor hem gemakkelijker om zoekopdrachten snel uit te voeren. Voice search wordt dus vooral gebruikt voor een long-tail zoekopdracht. Dit soort zoekopdrachten bevatten minstens 5 tot 6 zoekwoorden, dus meer woorden dan een gewone zoekopdracht via tekst.

Een ander verschil zie je in de advertenties. Bij text search krijg je jouw zoekresultaten te zien. Je ziet dus onmiddellijk het verschil tussen een betaald resultaat en een organisch resultaat. Maar bij voice search is dit niet het geval. Jouw eigen voice assistent zal het meest relevante zoekresultaat voorlezen maar je hebt dus geen idee of dit resultaat onder de categorie van SEA of SEO valt.

Belang voice search

Verschillende bronnen laten ons weten dat tegen eind 2020, ja eind dit jaar, meer dan 50% van de zoekopdrachten via voice search zal gebeuren. Dus maak je je website maar best volledig klaar. De groeiende populariteit van voice search is best logisch aangezien er best wat voordelen aan verbonden zijn:

  • Gebruiksgemak: het is enorm gemakkelijk en vergt erg weinig moeite. Je stelt gewoon je vraag met je stem en je krijgt het juiste antwoord direct. Hierdoor moet je niet meer door honderden zoekresultaten scrollen. En het zorgt er ook voor dat je weinig moeite moet doen. Geen handschoenen meer uitdoen in de winter, een recept snel opzoeken tijdens het koken, etc.
  • Tijdsbesparing: voice search is iets dat heel snel gaat. Je hoeft niet meer te zoeken naar een toestel met internetverbinding, een wachtwoord ingeven, etc. Het enige dat je moet doen is je vraag stellen en voila, je krijgt je antwoord.

Hoe optimaliseer je je content voor voice search?

Het ziet ernaar uit dat we steeds vaker met voice search zullen te maken krijgen. En daarom moet je ervoor zorgen dat de teksten op je website zo natuurlijk mogelijk aanvoelen, vlot leesbaar en begrijpbaar zijn. Dit is zowel voor de vertrouwelijke SEO als voor voice search van belang. Maar er zijn natuurlijk ook nog andere factoren om rekening mee te houden. We geven je hier alvast 5 tips voor voice search optimalisatie.

  • Start met een zoekwoorden onderzoek
  • Maak gebruik van long-tail zoekwoorden & langere vraagstelling
  • Gebruik de juiste vraagwoorden
  • Geef een kort en bondig antwoord
  • Maak je teksten simpeler

Ben je benieuwd hoe je deze tips toepast op je eigen website? Wel, dan leggen we je het hieronder even uit!

Start met een zoekwoorden onderzoek

Een succesvolle SEO-strategie start met een goed zoekwoorden onderzoek. Dit geldt natuurlijk ook voor voice search. Maar er is toch een andere aanpak vereist. Bij voice search moet je rekening houden met het feit dat mensen anders spreken dan dat ze schrijven. Houd dus zeker rekening met de ideale zoekwoorden en vragen die je doelgroep zich stelt. Er zijn verschillende tools die je hiermee kunnen helpen zoals Answer The Public. Bij deze tool vul je jouw zoekwoord in en je krijgt een overzicht met alle relevante vragen over deze term. Je kan natuurlijk ook inspiratie halen uit Google.

Maak gebruik van long-tail zoekwoorden & langere vraagstelling

De term long-tail zoekwoorden staat voor zoekopdrachten die uit meerdere woorden bestaat. Een long-tail zoekwoord trekt misschien minder verkeer aan maar wel betere bezoekers. De personen die deze zoektermen gebruiken converteren beter dan andere mensen die liever kiezen voor short-tail zoekwoorden.

Een voice search bestaat gemiddeld uit 5 tot 6 woorden. Omdat er niet gezocht wordt op short-tail zoekwoorden via voice search richt je je best op deze long-tail zoekwoorden. Hierbij probeer je een echt antwoord te bieden op concrete en relevante vragen.

Gebruik de juiste vraagwoorden

Door de toename van voice assistenten en de mobiele revolutie, een slimmere manier van zoeken, gebruiken we steeds meer vraagwoorden. De meeste bezoekers gaan tijdens een eerste bezoek niet direct over tot actie. Online marketing is dus een verhaal waarbij er verschillende contactpunten zijn, zowel micro- als macroconversies zijn aanwezig.

Deze trend komt ook terug in de zoekopdrachten via zoekmachines zoals Google. Wanneer iemand in de zoekmachine de termen ‘wie’ of ‘wat’ gebruikt, dan is de kans klein dat deze persoon in staat is om iets te kopen. Maar de term ‘waar’ duidt wel aan dat een persoon op zoek is naar de plaats waar hij/zij een product kan kopen. Er is dus wel degelijk interesse. Je moet dus op verschillende momenten inspelen bij de marketing funnel.

Geef een kort en bondig antwoord

Een antwoord op een zoekopdracht via voice search bestaat gemiddeld uit 29 tot 30 woorden. Dat lijkt misschien veel maar is het niet. Een antwoord moet kort en bondig zijn. Schrijven is schrappen. En dat is bij voice search zeker het geval. We raden je ook aan om je antwoord samen te vatten in een tekstje van 29 tot 30 woorden.

Een antwoord op een voice-zoekopdracht bestaat gemiddeld uit 29 woorden. Dat lijkt uitgebreid, maar is niet bijzonder veel. Google geeft zelf aan een voice-resultaat kort en to-the-point moet zijn. Je kan achteraf nog meer uitleg en redenen geven. Maar het antwoord moet wel kort en bondig zijn.

Maak je teksten simpeler

Je kan het best je teksten zo vlot en naturel mogelijk schrijven. Waarom? Een voice assistent moet jouw antwoorden op een snelle en verstaanbare manier kunnen voorlezen. Dus gebruik je moeilijke woorden of zinsstructuren dan verstaat de voice assistent jou niet en de persoon die de vraag stelde al helemaal niet. We geven je nog enkele tips om je content te versimpelen nog mee:

  • Gebruik gemakkelijke woorden die geen extra uitleg nodig hebben. Moeilijke woorden zorgen ervoor dat voice assistent en de persoon in kwestie je antwoord niet begrijpt.
  • Schrijf korte zinnen. Korte zinnen zijn vlotter leesbaar en bestaat maar uit 10 tot 11 woorden. Zo maak je de tekst scanbaar voor de voice assistent.
  • Probeer geen verklarende afbeeldingen te gebruiken. Maar gebruik afbeelding als visuele ondersteuning, ze mogen niet het belangrijkste element in je tekst zijn.
  • Lees je tekst steeds één keer hardop na. Voelt de tekst niet vlot en naturel aan? Dan kan je best je tekst herschrijven.

Voice search statistieken van 2020

Als we kijken naar een aantal van de statistieken rond voice search dan zien we dat voice search steeds groter wordt. Voice search wordt voornamelijk via smartphone gebruikt maar ook via smart-speakers is voice search populair.

  • Google Voice Assistent is in 2019 ondertussen actief op 1 miljard toestellen (bron: TechCrunch)
  • 65% van de 25 tot 49 jarige Amerikanen gaf in 2018 via een stem-commando dagelijks een opdracht door aan hun voice-toegankelijke toestellen (bron: PWC)
  • de globale slimme speaker markt groeide met 55% in kwartaal van 2019 ten op zichtte van hetzelfde kwartaal in 2018 (bron: Canalys)

Opkomst voice search

Voice search komt met een ongelofelijke snelheid op ons af! Al in 2016 was maar liefst 20% (bron: Google) van de mobiele zoekopdrachten, met de mobiele applicaties en/of Android, al via gesproken zoekopdracht gegaan. In 2020 wordt verwacht dat 50% van online zoeken gebaseerd zal zijn.

Het is duidelijk dat spraakopdrachten een steeds belangrijkere rol gaan innemen. Deze stijging zal zeer belangrijk zijn voor het schrijven van content en correct uitvoeren van SEO. Siri en Google Now zijn inmiddels uitgegroeid tot vaste waardes. Als het zo blijft doorgaan dan zal deze manier van zoeken het reguliere zoeken overtreffen.

Sinds 2015 maakt voice search een belangrijk onderdeel uit van de zoekmachine wereld. De verwachting is dat dit zoekvolume de komende jaren nog erg sterk zal evolueren. Er veel zaken zullen veranderen. Alhoewel niet eenvoudig nieuwe ontwikkelingen te voorspellen, zijn er berichten dat Google volop aan het door ontwikkelen is.

Steeds meer converseren gebruikers met hun apparaten. Denk hierbij maar eens aan het instellen van het navigatiesysteem bij nieuwe auto’s. Ook voor Google, als één van de meest innoverende bedrijven ter wereld, is het noodzakelijk om mee te gaan in deze trend.  De ontwikkelingen klinken wat als mosterd na de maaltijd, aangezien concurrenten zoals Siri zich al langer bezighouden in deze tak van sport.

Uiteindelijk wil de consument meer en meer gaan zoeken via spraakopdrachten in plaats van het zelf in te typen. Deze ontwikkeling kan een negatieve impact hebben op Google AdWords.

Toekomst

Er zijn geruchten in de ‘zoekmarkt’ dat we straks een landschap krijgen zonder SERP pagina’s (search engine result pages).  Hierbij kan je jezelf vervolgens de vraag stellen: Hoe zal er dan met adverteren omgegaan moeten worden? Google Assistant zou hierbij een belangrijk onderdeel kunnen zijn. Hierbij converseert Assistant met de gebruiker om de juiste vragen te stellen en hem naar een pagina te leiden die hij exact zoekt. Dit is dan in plaats van het tonen van een zoekpagina (SERP) met verschillende opties

Hoe voice search SEO voor altijd zal veranderen

Tegenwoordig zien we veel veranderen. Zoals gezegd converseren mensen met apparaten, zoals een navigatiesysteem. Je geeft de opdracht ‘plan route’, ‘straat 123 Antwerpen’, ‘start’. Vervolgens begeleid het apparaat je exact naar het adres. Deze zaken hadden we ons 20 jaar geleden niet voor kunnen stellen. Denk maar niet dat we nog 50 jaar moeten wachten voordat deze ontwikkelingen verder zijn ingezet.

Zoeken middels spraakopdracht is de snelst groeiende type van zoeken. Sommige onderzoeken geven aan dat al iets meer dan 50% van de jongeren en iets meer dan 40% van de ouderen zoekt door middel van spraakopdracht. En deze getallen zijn alleen maar groeiende!

Waarom kiezen mensen voor deze optie?

De allure van chatten, of zoeken middels spraak is onmiskenbaar:

  • Het is sneller
  • Het is handsfree
  • Multitasking is mogelijk
  • Het is cool

Waar in het verleden spraakopdrachten niet altijd goed geïnterpreteerd werden door een systeem, zien we hier ook grote ontwikkelingen in. Het gaat niet alleen meer om het herkennen van de stem. Maar juist om het herkennen van de betekenis van de woorden die gezegd worden.

Slimmer zoeken dan ooit tevoren

De meeste mensen typen niet zoals ze spreken, vooral als zoekopdrachten geformuleerd moeten worden. Alleen worden deze zoekopdrachten korter ingetypt op keywords, bijvoorbeeld: ‘weer Rome’. Terwijl je hier eigenlijk een complete zin bedoeld: ‘wat is het weer in Rome?’. Hier dient met de SEO van de nabije toekomst meer en meer rekening gehouden te worden!

Programma’s zoals Google Now, Siri en Cortana worden steeds populairder. Siri is zelfs de grootste concurrent voor Google op dit gebied. Voor al deze genoemde bedrijven is het van belang dat vraagstukken geïnterpreteerd worden als natuurlijke zinnen.

Google is bezig geweest met het ontwikkelen, zo is voice search nu in staat om:

  • Spellingscorrectie; wanneer je Google vraagt om een plaatje van ‘Wales’ en je krijgt plaatjes van ‘walvissen’ te zien, dan kan je de opdracht verduidelijken door het woord te spellen.
  • Te herkennen waar je eerder op gezocht hebt. Stel je vraagt; ‘Waar ligt Brugge ?’ en vervolgens vraag je; ‘Kan ik er foto’s van zien?’, dan interpreteert de zoekmachine ‘er’ als Brugge.
  • De software snapt waar jouw locatie (bijv. Holiday Inn hotel) is als je de vraag stelt ‘hoe ver is het museum weg vanaf mijn locatie?’.
  • Wanneer je aan het chatten bent in Viber over een restaurant en je vraagt via de software ‘ik wil het menu zien’, dan snapt men dat je het menu wilt zien van het restaurant waar je het over had.
  • Vragen over jezelf; wat is mijn adres? Dan wordt het adres getoond waar je woont.

Daarnaast wordt er hard gewerkt aan converserend winkelen. Het zou toch fantastisch zijn als je kunt zeggen ‘Ik wil graag piza bestellen bij de dichtstbijzijnde Italiaanse resaurant’ en dit wordt direct geregeld….

Onderzoek vs. actie

Wat betekenen nu alle ontwikkelingen omtrent voice search voor SEO? Als één ding duidelijk is, dan is het wel dat er een spraakopdracht strategie ingevoerd moet worden in de websites. Content zou uitstekend geschreven moeten worden in een bepaalde toon. Je website moet ingericht zijn op de intentie van de gebruiker. Met andere woorden; vraag jezelf steeds af waar je gebruiker op naar zoek is.

We moeten wel begrijpen dat mensen die een zoekopdracht typen en mensen die een spraakopdracht doen, verschillende belangen hebben. Zo zal de ‘typer’ vaak onderzoek doen, terwijl de ‘prater’ direct actie wil. Met deze kennis zal je in moeten spelen op de volgende aspecten:

  • De zoeker wil iets specifieks gaan kopen
  • Men wil naar een locatie toe
  • Je wilt als zoeker nu iets gaan doen
  • De zoeker is op zoek naar informatie

Vraag jezelf eens af wat jij vaak aan het doen bent als je bovenstaande zaken op zoekt met gesproken zoekopdracht? Juist ja.. je bent onderweg, of je bent ergens mee bezig waarbij je snel informatie wil op zoeken.

Strategie

Door alle ontwikkelingen is het misschien verstandig om al eens na te gaan denken over het door optimaliseren van jouw website. Daarom hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet:

  • Leg de focus op long tail zoekwoorden. Waar voorheen de focus lag op midtail keywords, is het nu van belang om te focussen op long tail zoekwoorden. Zo zal een gebruiker met voice search niet meer zeggen ‘restaurant Gent’. Er zal aangegeven worden; ‘ik ben op zoek naar het beste restaurant in Gent op vrijdagavond’. Hier zal vervolgens een wedervraag op gesteld worden; ‘in welk type eten heeft u zin?’, etc…
  • Als je website nog niet bekend is met strutured markup, laat je website hier dan kennis mee maken. Met deze tool schrijf je jouw website in ‘Google taal’. De zoekmachines pikken vervolgens jouw website op zoals mensen dat ook doen. Zoals eerder beschreven in deze blog gaan de systemen steeds verder en beginnen ze je steeds meer als mens te begrijpen. Met Google Analytics kan je inzicht krijgen hoe mensen op je website komen, stem hier vervolgens je content op af.
  • Voeg pagina’s aan je site toe die antwoord geven op de meest gestelde vragen. Denk hierbij aan vragen die antwoord kunnen geven op een directe behoefte van iemand die via spraak een zoekopdracht uitvoert. Dit kunnen vragen zijn die beginnen met: wie, wat, wanneer, hoe, etc..? Voer vervolgens een zoekwoorden-onderzoek uit op deze vragen. Welke vragen worden er het meeste gesteld over het onderwerp? En waar wil men graag zo snel mogelijk antwoord op hebben? Vergeet niet; met voice search wil een zoeker vaak direct actie.
  • Zorg dat je lokaal nog beter te vinden bent. Nu we weten dat er via de mobiel veel meer gebruik van spraakopdrachten wordt gebruikt ,is het belangrijk dat jouw bedrijf vindbaar is via Google mijn bedrijf, omdat je dan snel geneigd bent te zeggen ‘ik ben op zoek naar een restaurant dichtbij mij’ (je wilt namelijk direct actie). Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om vanuit de zoeker te beschrijven welke producten je aanbiedt.

Nu en de toekomst

De mensen die opgegroeid zijn in opkomende technologieën vinden het best moeilijk tegen een apparaat te praten. Zij waren altijd gewend om ‘gewoon’ met een mensen te praten die aan de andere kant van de lijn zat. Echter, tijden veranderen…. Volgens Google heeft de huidige jeugd geen problemen met alle nieuwe ontwikkelingen. Zij gebruiken het juist in hun voordeel; het wordt gebruikt om iemand te bellen en het helpt ze bij het maken van huiswerk.

Het is duidelijk dat zoeken middels spraakopdracht de komende jaren alleen maar toe gaat nemen. Ga daarom als website eigenaar nadenken over hoe jij hier invulling aan wilt gaan geven. De tijd om alleen maar na te denken over hoe je een tekst schrijft, is voorbij. We moeten gaan praten en nadenken over de toekomst, de toekomst van voice search vs. SEO!