Transformeer Unlinked Brand Mentions in waardevolle backlinks

Linkbuilding (het verkrijgen van waardevolle backlinks) is een belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie. Er zijn verschillende tactieken om relevante backlinks te verkrijgen. De ene al wat moeilijker dan de andere. Ontdek in deze blog hoe je unlinked brand mentions kan omvormen in een van de belangrijkste ranking factoren, namelijk backlinks.

Wat zijn unlinked brand mentions?

Unlinked brand mentions zijn naamsvermeldingen van je merknaam, producten of andere zaken die in relatie staan tot je merk op andere websites, maar die niet linken naar jouw website.

unlinked brand mentions

Hier kan je zien dat de website student.be schrijft over Online Marketing Monkey, maar niet linkt naar de website.

Unlinked Brand Mentions zijn niet uitsluitend een merknaam. Zo zijn vermeldingen van producten, oprichters, CEO’s of slogans ook brand mentions.
Denk maar aan:

  • Google
  • Chrome
  • Gmail
  • Google Home
  • Chromecast
  • Sundar Pichai

Voordelen van unlinked brand mentions

Het grootste voordeel van Unlinked Brand Mentions is dat de auteur al bekend is met jouw website of merk. Bijgevolg ben je al een stap dichter bij het verkrijgen van een mogelijke backlink. Je wordt al vermeld op de website, nu moet je enkel deze vermelden converteren in een externe link.
Maar hoe vind je deze unlinked brand mentions?

Unlinked brand mentions opsporen

Er zijn verschillende manieren om merknaam vermeldingen te vinden. Dit zijn de drie methoden die ik het meest gebruik.

SEO-tools

SEO-tools zoals SEMrush of Ahrefs bieden de mogelijkheid om vermeldingen van je merknaam of website met een klik op de knop te vinden.

Ik gebruik de Media Monitoring-tool van SEMrush. Met deze tool kan je makkelijk vermeldingen van een zoekwoord, merknaam of website monitoren. Je kan ook de brand awareness van je website of product analyseren met metrics zoals:

  • De hoeveelheid vermeldingen in een bepaalde tijdsperiode.
  • Presence Score: een score op 100 die de populariteit van je merknaam aantonen aan de hand van de hoeveelheid vermeldingen op het internet.
  • Mentions sentiment: De hoeveelheid vermeldingen in een positieve; negatieve of neutrale context.

Google Zoekoperatoren

Uiteraard ben je niet verplicht om SEO-tools en -software aan te kopen om unlinked brand mentions te vinden. Je kan ook de searchbar van je zoekmachine gebruiken.

Als je letterlijk je merknaam in Google intypt, zal je veel resultaten krijgen die je niet nodig hebt voor de unlinked brand mentions-strategie. Zoekresultaten zoals je eigen website of sociale media zijn niet relevant.
Maar hoe krijg je een SERP met enkel nuttige resultaten, die unlinked brand mentions kunnen zijn? Met de zoekoperatoren van Google.

Door zoekoperatoren toe te voegen in de zoekbar, kan je de zoekresultaten verfijnen. En via de zoekbar-tools kan je de resultaten filteren.

zoekoperatoren

Met zoekterm “intext:online marketing monkey -site:onlinemarketingmonkey.be” krijg je in de zoekresultaten alle websites die online marketing monkey vermelden in de tekst, behalve de webpagina’s van onlinemarketingmonkey.be zelf.

Door “-site:facebook.com”, “-site:instagram.com”, “-site:twitter.com” en “-site:linkedin.com” worden alle naamsvermeldingen in social mediaberichten ook uitgesloten in de zoekresultaten.

Nu hebben we een lijst van alle websites die je merknaam vermelden, maar je hebt nog geen idee of deze pagina’s al linken naar je website. De volgende stap is dus controleren of je site al een backlink heeft van de webpagina of als het louter om een naamsvermelding gaat. De website met enkel een naamsvermelding zijn een belangrijk onderdeel voor de laatste stap van unlinked brand mentions-strategie.

Deze controle kan je handmatig doen of met behulp van tools zoals Screaming Frog.

Google Alerts

Google alerts in een gratis tool waarmee je content kan traceren die een bepaalde zoekterm bevat. Je kan het gebruiken om “brand mentions” te vinden, maar je moet zoals bij zoekoperatoren nagaan of deze wel “unlinked” zijn. Het voordeel van Google Alerts is dat je ‘passief’ kan zoeken naar vermeldingen van je site of merknaam. Afhankelijk van de instellingen krijg je dagelijks of wekelijks een mail met nieuwe vermeldingen van de gekozen term in Google.

De volgende stap…

Enkele tips bij de email-outreach:

  • Vind de juiste contactpersoon. De outreach heeft meer kans op slagen als de mail wordt gestuurd naar de juiste persoon.
    • Probeer info@… en contact@… te vermijden.
    • Vind de persoon die aanpassingen kan doen aan de website (een redactielid, webdeveloper of iemand van het marketingcommunicatie-team) door een kijkje te nemen op de site of via een tool zoals hunter.io of snov.io.
  • Personaliseer: Maak de aanspreking persoonlijk en schrijf een goede mail onderwerp
    • Gebruik de voornaam indien mogelijk
    • Vermijd onderwerpen zoals: linken naar …, vraagje linkbuilding,…
  • Voeg waarde toe: Geef een reden waarom de website naar je website moet linken.

Kan je na het ontdekken van deze linkbuilding-techniek nog wat hulp met je SEO gebruiken? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact op te nemen met Online Marketing Monkey.