interne links voor seo

Wat zijn interne links?

Interne links zijn hyperlinks die linken naar andere pagina’s binnen hetzelfde domeinnaam. Het zijn dus links die een webpagina met een andere verminderen op dezelfde website. Het grote verschil met externe links is dat zij linken naar URLs op andere domeinnamen. Over meer externe links te verkrijgen, lees ons artikel over linkbuilding.

Elk website heeft ze en worden het meest gebruikt in de navigatie. Een interne link laat toe:

  • om te navigeren op een website
  • de architectuur van een site vorm te geven
  • om linkwaarde doorheen de website te verspreiden
  • de verbanden tussen pagina’s te begrijpen

Code voor interne links

In html zie de code van een interne link er als volgt uit :

<a href="https://www.zelfde-website.be”>Zoekwoord</a>

Hierbij is “Zoekwoord” de zogenaamde ankertekst. Bij een klik erop wordt de lezer intern doorgestuurd naar de URL = https://www.zelfde-website.be

Belang van interne links voor SEO

Pagina autoriteit

Interne links zijn 1 van de meeste onderschatte SEO ranking factoren. Ze zijn cruciaal voor SEO succes, maar toch krijgen vaak niet de aandacht die ze verdienen. Een webpagina kan maar verschijnen in de zoekresultaten indien het links heeft. Interne links helpen zoekmachines nieuwe web content te ontdekken.

Veronderstel dat je een nieuwe blog artikel schrijft, maar je linkt nergens van je website er naar toe. De URL zit niet de sitemap, noch kent het externe backlinks. Wat is het gevolg? Google weet gewoon niet dat je blogpost bestaat. Ranking voor deze zogenaamde Orphan pagina’s wordt erg moeilijk. Indien juist ingezet, verhogen interne links de pagina autoriteit van URLs. Dit heeft dan weer als voordeel dat de kans op hogere rankings verhoogd.

Verbanden leggen

Google bot crawlt het internet door van link tot link te gaan, zowel interne als externe. Dit stelt de zoekmachine in staat relaties en verbanden tussen verschillende pagina’s te leggen. Zie voorbeeld verder in dit artikel.

Linkwaarde doorgeven

Via interne linking geef je een stukje lintwaarde door aan een andere pagina. Hoe meer links, hoe meer linkwaarde, hoe hoger de kans op betere rankings in de zoekresultaten.

De ideale structuur

De meest optimale interne link structuur is de zogenaamde piramide vorm. Met helemaal bovenaan de homepage, daaronder de hoofdcategorieën of secties en subcategorieën, en op het laagste niveau de individuele pagina’s. Deze opzet kent de minste links tussen homepage en een bepaalde webpagina. Dit heeft als voordeel dat de linkwaarde gelijkmatig over de ganse website wordt verdeeld.
Ideale inlink structuur

Siloing

Siloing is het groeperen van pagina’s met dezelfde topics via interne links. Zie voorbeeld hieronder:

siloing

Als je wat beter kijkt, ontdek je 2 soorten pagina’s:

  • pagina’s over provincies in België
  • pagina’s over Belgische steden in een bepaalde provincie

Indien we siloing toepassen, krijgen we volgende structuur:

voorbeeld siloing

Dit heeft volgende voordelen:

  1. Lezers kunnen gemakkelijker navigeren op een website.
  2. Web crawlers begrijpen de site architectuur sneller.
  3. Link autoriteit wordt gestuurd naar de belangrijkste pagina’s doordat de subpagina’s teruglinken naar de hoofdpagina.
  4. Het helpt crawlers de context veel beter te begrijpen. Zie bijvoorbeeld “de haan”. Apart bekeken kan het immers gaan over “pluimvee” of over een “West-Vlaamse stad”. Google weet echter voor ons bovenstaande voorbeeld dat deze site niet in aanmerking moet komen voor pluimvee gerelateerde zoekopdrachten.

De linkstructuur website testen

Met de SEO tool Screaming Frog kan je een beter beeld vormen je huidige linkstructuur eruit ziet en hoe een zoekbot het zit. De Force-Directed Crawl Diagram naar Link Score (zie voorbeeld hieronder) is erg handig hulpmiddel om de interne lintstructuur te visualiseren.

crawl diagram

Strategische Adviezen voor goede interne linking

Link naar belangrijke URLs

Wanneer je intern linkt van pagina A naar pagina B, dan geeft A dus link autoriteit door naar B. Hierdoor kan URL B hoger gaan ranken in de zoekresultaten. Zo’n interne link is zeker niet zo krachtig als een externe link, maar alle kleine beetjes helpen. Het is vooral interessant intern te linken naar belangrijke URLs van een website. Die kan je bijvoorbeeld ontdekken met Link explorer van Moz.

Ga naar je campagne binnen Moz Pro en open binnen ‘Site Crawl’ de tab ‘All Crawled Pages’. In de kolom Page Authorithy ontdek je gemakkelijk de voornaamste URLs. Link dan van die pagina’s naar de URLs waarvoor je het hoogst wil ranken.

Pagina autoriteit

Zoekwoord in ankertekst

Plaats een interne link op een zoekwoord. Hierdoor begrijpen zowel lezers als zoekmachines beter wat ze mogen verwachten als ze op de link klikken.

Neem als voorbeeld bijvoorbeeld volgende ankertekst “Bezoek onze contactpagina”. Deze ankertekst maakt meteen duidelijk dat je op de contact-URL gaat landen. Tracht wel variatie te steken in je ankerteksten. Als die allemaal hetzelfde zijn, komt dit spammy over.

Link ook niet met de ankertekst naar verschillende URLs. Dit verwart de search bot, die dan denkt dat de inhoud ervan 2 maal hetzelfde is. Varieer dus en gebruik ankerteksten die de lading duidelijk denken.

Google Search Console

Via Google search console kan je erg veel nuttige informatie over je externe én interne links ontdekken. Je ziet meteen hoe de interne link structuur van een website opgebouwd is en of de juiste URLs wel de meeste interne links bevatten. Webpagina’s die in het menu van je website staan, zullen uiteraard automatisch meer interne links bevatten.

Search Console interne links

Check minimaal eens per jaar je internal linking. Soms ontdek je dat lage kwaliteitspagina’s veel te veel interne links krijgen.

Plaats ze hoog

We merken dat interne links in de top van een URL de bounce verlagen en de time on site verhogen. Immers, het geeft surfers een reden om te klikken, waardoor ze ook automatisch meer tijd op je website spenderen. Dit zijn 2 signalen voor Google om te redeneren “hé, deze pagina wordt best gesmaakt door lezers, ik ga ze hoger in de zoekresultaten zetten”.

Follow

De meeste SEO’ers weten dat er 2 type links bestaan: follow en nofollow links. Om elk misverstand te vermijden: gebruik steeds follow-links voor internal linking.

Verbeter je crawl budget

Google zal een website niet oneindig crawlen om zo elke mogelijke URL te ontdekken. Immers, elk site heeft een crawl budget. Maar via goede interne linking kan je zoekmachines het gemakkelijker maken je website te crawlen en in kaart te brengen. Zeker interessant voor zogenaamde wezen-pagina’s of orphan-URLs.

Link vanaf homepage

De homepage is voor de websites de URL met de hoogste pagina autoriteit. Dit komt omdat de meeste externe links naar de home gaan. Dus gebruik de kracht van je homepage op een slimme manier voor URLs die je wil verbeteren.

Update oude URLs via interne linking

De meeste SEOs weten het maar al te goed: eens een nieuwe webpagina is online gezet, wordt die niet zo snel nog geactualiseerd. Om deze oude URL-pagina’s nieuw leven in te blazen, link ervan op relevante zoekwoorden naar recentere pagina’s.

Overdrijf niet

Algemeen wordt een 100-tal links (zowel intern als externe samen) per pagina geadviseerd. Meer is niet zinvol omdat per extra interne link de waarde ervan steeds verder verwaterd. Vanaf 100 is deze linkwaarde quasi 0 geworden.

Gratis SEO Analyse?