Wil je lopende AdWords campagnes bijsturen of overnemen, begin dan niet in het wilde weg zaken aan te passen. Indien juist uitgevoerd, kan een herstructurering van een AdWords account veel resultaat opleveren. Maar, het omgekeerde is evengoed waar.
In dit artikel een checklist van aandachtspunten om rekening mee te houden bij het herstructureren van SEA campagnes.
Tracking pixels
Ben je er zeker van dat alle tracking pixels correct zijn geïnstalleerd ? Zijn alle URL’s wel juist ? Genereert de tracking een betrouwbare flow van informatie over een voldoende lange periode ?
Seizoensgebonden trends
Vergeet seizoensgebonden invloeden niet. Bijvoorbeeld, voor buitensporten als tennis zijn de maanden oktober tot/met maart laagseizoen, met een lagere CTR en minder conversies dan het hoogseizoen in de lente- en zomermaanden. Houd eveneens rekening met eventuele nieuwe productlanceringen & persberichten & promoties ect. die in de voorgaande periode hebben gelopen.
Bestemmingspagina’s
Ben je er van overtuigd dat alle advertenties van de AdWords campagnes naar de best mogelijke landingspagina’s gaan ? Heb je gecontroleerd dat alle bestemmingspagina’s juist laden ? Zorg ervoor dat de landingspages, advertenties en zoekwoorden goed op elkaar aansluiten, om een hoge kwaliteitsscore te verkrijgen.
Taal & Locatie
Verifieer dat de advertenties wel degelijk zijn bestemd voor de juiste talen en geografische regio’s (landen, provincies, steden) van je doelgroep.
Bids
Wordt er gebruik gemaakt van automatische bid strategieën ? Zo ja, zijn die positief ? Moet je bids van de AdWords campagnes bijsturen ? Zit de campagnes onder de maximale afgesproken SEA budgetten ?
Match Types
Zijn de zoekwoorden te breed of te beperkt ? Is een nieuwe match type te overwegen ?
Apparaten
Is de website geschikt voor mobiel verkeer ? Indien niet, check of de ads hiervoor geblokkeerd worden.
Advertentie planning
Is er een advertentie planning in voege ? Zijn de ingestelde uren / dagen nog steeds van toepassing ?
Zoekwoorden
Zijn de opgegeven positieve én negatieve keywords nog steeds van toepassing ? Waar ga je de AdWords campagnes bijsturen ?
Advertentie teksten + extensies
Met welke advertentie teksten is er al getest ? Wat waren de resultaten ? Moeten er nieuwe teksten geschreven worden ? Wat met de AdWords extensies ?
Besluit
AdWords campagnes bijsturen: er zijn dus een heel pak parameters waarmee je dient rekening te houden. Herstructurering van SEA accounts om de vooropgestelde doelen te halen is vaak een must en kan leiden tot mooie resultaten. Maar verlies niet uit het oog dat zo’n bijsturing meer is dan enkele keywords te verplaatsen of toe te voegen.
Vragen of interesse om samen te werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!